Byggahus.se
Ska bygga uterum i vinkel mot befintligt tak. Där taket på huset har råspont, underlgspapp, läkt och betongpannor. Taket till uterummet kommer ha samma uppbyggnad. Jag kommer inte göra någon åverkan på befintligt tak, utan lägga en limträbalk över 3 takstolar där uterummets nockbalk sedan fästs. Sedan kommer uterummets takbalkar, råspont, papp som läggs över befintlig takpapp på huset, ränndal etc och sedan takpannor.

För att utföra jobbet behöver jag såklart ta bort befintliga takpannor och låta underlagspappen (monterad 2014) ligga blottad, tills, ja jag är klar att lägga takpannor över uterummet och del av befintligt tak helt enkelt.
Behövs det att slänga på en presenning för att skydda pappen mot solljuset? Eventuellt Regn bör ju pappen hantera tänker jag..? Är det bara att ta det som det kommer och känna att det är riskfritt att låta pappen ligga blottad några veckor..?

Balken som ska fånga upp nockbalken tänkte jag fästa i ströläkten på tre ställen där läkten ligger över takstolarna.
 
  • Ritning för utbyggnad av uterum i anslutning till ett befintligt hus med måttangivelser.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
B
Har för mig att många fabrikat tål ett par månader utan täckning. Uv ljuset är inte bra. Men det kanske redan är "förbrukat" från när takpannorna monterades?

Jag hade nog täkt med presenning.
 
  • Gilla
Buford
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.