Tak & Vind
Titti65: Tyst här om Biokleen trots att det visar bäst resultat i test av både Folksam och 2021 av Länsförsäkringar. Men innan sprutar ut "hundralappar" på tak och fasader hade det känts liiite bättre höra nåt iaf om någon som använt det tycker det var värt pengar och besvär. Eller är det jag som inte lärt mej söka på rätt sätt?
Halmis: Tjena! I lägenheten där vi bor har vi stora sprickor i taket. Det ser ut som en putsad yta men med ett lager spackel med små stenar i, typ? Kan jag blanda i små korn av någonting i spacklet och bara spackla till skadorna? Jag får förstås ta bort allt löst först
Enrabo: Vi står i begrepp att potentiellt köpa ett hus, men vill veta lite mer om vad som kan komma att krävas. Taket lades om av ägaren med betongpannor förra året. De har dock "glömt" att fästa in de två yttersta raderna av pannor runt om taket längst nock, fot och mot gavel vilket besiktningsmannen påpekade. De har också "glömt" att sätta tätning på taknocken, vilket innebär att det i
seniorkonsult: [citat] Han struntade väl i miljökraven..
Manonano: Hej, Ska försöka ge så detaljerat information. Förra året (2021) byggde vi en tillbyggnad. Uterummet är ungefär 15 kvm. Det är en vinterbonad med isolerat platta osv. En del utav rummet ligger under en balkong. Balkong golvet var från början endast trall direkt på balkar. Balkongen är delvis skyddad med tak. För att försöka skydda uterummet från vatten så körde vi med papp
Maledictus: [citat] Så länge du inte river massor i det så är asbesten oftast helt ofarlig. Det viktigaste är ju att känna till vart man har asbest (och det får man forska lite i när man köpt huset) så att man hanterar det rätt när man ska renovera. I övrigt behöver du inte vara särskilt orolig. Vanliga ställen där du kan hitta asbest om huset är från "rätt tid": Rörisolering (i
Ormriauga: Linoljefärg. https://www.sekelskifte.se/product/tips-fakta-mala-plattak
Joak: Limma dit ränndalstätning så får du lite stöd Sen finns det sättlim som är tegelfärgat eller svart som biter bra.
Snickarkirre: [citat] Okej ja de va ju verkligen konstigt de där. Tänkte annars att de hade kunnat vara en lösning men då beror de nog inte på de.
Svartagrind: Behöver jag blint leta efter just Svedala om det är vad som ligger på taket... Någon som vet om det finns andra märken som passar? Har några trasiga pannor på min ateljé. Sist jag köpte Svedalapannor så passade de ändå inte riktigt. Dom hade högre klack än de jag hade som fick sågas av lite för att passa hjälpligt. Huset är från början av 1900-talet Innan någon säger bara
JLyck: https://eja.se/wp-content/uploads/2015/03/Takavvattning-monteringsanvisning.pdf [bild] [bild] [bild]
Anders Carlsson1: Tack för svar. Jag får fundera lite på det om man ska våga sig på det själv. Känns mest surt att jag inte tänkte på det det då vi bytte taket för två år sedan :rolleyes:. Men ni tror det räcker redan vid första takstolen, man behöver inte gå längre in?
JSten: Som @Rickard. är inne på, hör med närmsta seriösa byggvaruhus, de borde kunna plocka hem måttbeställda plåtar från de större tillverkarna. Som referens köpte jag 60m2 Plannja Trend från Beijer Bygg utan problem. Tog även offert från plåtgrossisten.se, men Beijer gav bättre pris (drygt 10% lägre om jag inte minns helt fel).
pelle plåttak: Nu driver jag ju plåtslageri i Nacka , men jag tänker inte sälja in mig själv:rofl: Prova nån av dessa Kembel tak & fasad Plåtslageri AB ( tyresö) Björn Persson Plåt AB (västberga) Söders Bleck & plåt AB (Tullinge)
Lovsångsledaren: Hej, Jag står inför ett stundande takbyte på en större fastighet av kyrkmodell med ca 400 kvadratmeter takyta. Funderar att i samband med detta isolera taket utvändigt för att behålla någon form av uppvärmd vind dvs en klimatvind. Dels för att försöka minska mina uppvärmningskostnader så gott det går samt minimera risken för mögel när innetaket ska isoleras med 300mm lösull som
Gabbe1: Jag brukar använda farmarskruv, men det finns även mer diskreta skruv med gummipackning att köpa om man nu tycker att utvändig sexkant är fult. Uppifrån eller från sida? Jag skulle kört på det som var enklast, och sen beror det ju på hur vindskivan och vindskiveplåten är konstruerade oxå. På bilden nedan så kan du se mitt hus där alla vindskiveplåtar är rejält tilltagna (taken
R.R.R: Hej! Väldigt intresserad av att se hur det blir för er, vi är sugna på göra samma och ser likadant ut hos oss?! :)
Danneeandersson: Hej alla! Har håller på med ett utekök som jag gjutit på berg. Berget tillät mig inte att bygga uteköket i 90 graders vinkel utan den kanske är 75-80. Jag har borrat plintar i berget vid alla ”hörn”. Lockläkten jag lagt på är bara för att få en bild av formen. det kommer ligga betongpannor på som blivit över från annat bygge. jag undrar nu, ser detta för jävligt ut eller har
PatAss: Tack för jättebra svar. Bra idé att kolla i montageinstruktionen. Det verkar som att det är 25x48 som gäller med ströläkt så får åka och byta imorgon. Tack!
Peter1986: [citat] Det var så lite :) Det är en ganska stor ihop-klumpad del av bygget som är väldigt svår att sätta en tidsåtgång på tillsammans. Nu vet jag inte hur erfarna ni är, men jag skulle tipsa om att bryta ner det till iaf 3-4 delar. Underlättar kalkylmässigt i både pengar och tid. 1. Om man antar att takstolarna monteras tillsammans med stommen, skulle detta kunna vara en del
Stenolofanders: [citat] Jadå, det funkar bra, såvitt jag kan se. Huset i fråga är alltjämt bara pannrum, förråd och enklare verkstad så det utsätts inte för någon större risk för kondens. Hade jag lagt det idag hade jag, som du verkar inne på, lagt diffusionsöppen papp, eller snarare diffusionsöppen genomtrampningssäker duk. Så har jag gjort senare, med bra resultat. Sedan den där
Einar Persson1: Är en okunnig amatör på takläggning. Jag har letat taksteg till ett -70-talstak med Zandapannor.Inget enkelt uppdrag. Är det någon som har svar på följande: -Finns dessa taksteg fortfarande att köpa ? -Jag har 25 mm läkt.Måste taksteget skruvas eller kan det hängas på läkten ? -Måste takstegen ligga i dalarna på pannorna ? Tacksam för svar av någon kunnig person på forumet.
Rickard.: Köpa ändspont och lägga löpande blir oftast minst spill och min erfarenhet säger att teoretiska lösningar med perfekta längder osv inte funkar i verkligheten. Ungefär åtgång finns uträknat på nätet eller så kan man fråga på bygghandeln.
Rickard.: Det är alltså underlag? [MEDIA=youtube]T6YjINomstc[/MEDIA] Här har du en film som visar hur du kan göra om du vill använda alla Matakis olika produkter ;) finns såklart fler lösningar som också funkar men detta är ett väldigt seriöst.
Nygge72: [citat] Ja det kan jag tänka mig. Så det måste man ju göra. Jag är ju ej född med tummen mitt i handen gällande hantverk, däremot har jag aldrig varit inblandad i takbyte, så vill mest veta att guiden är något man kan utgå ifrån och följa de olika momenten i den följden. Sen är det som du säger att man får kolla montageanvisningen för resp produkt