Jag lägger Vittinge tvåkupigt taktegel på en attefallsstuga med en liten utbyggnad, som har lägre takhöjd än huvudbyggnaden. Jag har sökt runt men hittar ingen tydlig anvisning. På Plannjas sida hittar jag inget användbart. Dom visa endast om man lägger med deras takplåtar. Jag är inte fan till att klura ut hur den ska monteras rätt. Det finns ju rännor som är nedsänkta, som verkar vara mer logiska att montera i läkten. Men då är dom inte så enkla att skarva ihop uppe vid nock.

Besserwisser
· östergötland
· 2 774 inlägg
Direkt på taket, låt läkten och pannorna överlappa. Använd farmarskruvar om du tänker skruva igenom plåten, jag använder klammer.
Har även sett varianter när man lägger den på läkten men det känns lite sådär
Har även sett varianter när man lägger den på läkten men det känns lite sådär
Produkter som diskuteras: "farmarskruvar"
Farmarskruv FZB elförzinkad FAST
Utvändig infästning av byggplåt
147 kr inkl moms
Läs mer
Är det inte risk att läkten tar stryk av vatten som kommer uppifrån den övre talfelen? Den blir ju exponerad om pågen inte skyddarplåtrickard skrev:
Kil sitter under takpappen vid takfoten så har du vanlig läkt längst ner och får ändå rätt vinkel på pannorna. Har du ingen kil så kör man dubbel läkt eller 45x45 för att undvika att nedersta pannraden vinklar ner sig.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Besserwisser
· östergötland
· 2 774 inlägg
Jag skulle rekommendera underbeslag som pappen limmas mot om du tänker lägga den på läkten.. Annars lär det snart läcka in med lite löv och snö som driver in..
Jag har redan limmat pappen mot takfotsplåten så det får bli dubbelläktB byabin skrev:
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden