Hej
Är i behov av att anlita hjälp för att bedöma om och i så fall vad som behöver göras med ett hustak (tegelpannor och flera kupor, måste vara originalstil) på en större byggnad (motsv ca 3 rejäla villor). Vill inte vända mig direkt till några takfirmor och be om offert utan vill först ha en besiktning i ryggen med ett expertutlåtande. Befinner mig i Skåne.

Resonerar jag vettigt och var skall jag leta? Hittade tex byggkonsult.se. Kan det vara seriöst eller är det bara ännu en mellanhand som vill klå mig på pengar?

Sent svar, men kan hjälpa andra kanske.
"Plåtkonsult" är det ord som du egentligen ska kika mot. Det finns att söka på SBR efter godkända besiktningsmän med särskild kompetens på tak, eller så kan du kika på "Föreningen Svenska Plåtkonsulter". En plåtkonsult kan såklart plåt men eftersom plåt mestadels är det mest "komplicerade" takmaterialet att handskas med så klarar de nästan alltid av att göra korrekta bedömningar av alla typer av tak. Principen är samma, taket ska vara tätt och leda bort vatten samt hålla länge. Roslagens Plåtkonsult finns t ex med både plåt-, tätskikt- och puts-konsulter (där jag jobbar), men det är inte så ekonomiskt att ringa ned någon från Sthlm till Skåne för ett mindre uppdrag. Det finns bra folk även i Skåne, Göteborg osv.

• Gilla
Lillekitte
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.