Byggahus.se
Har haft en snickare här som bytt tak på min frigga. Taket var c:a 10 år gammalt (papp), och bräderna under pappen var helt murkna. Nu har jag nya bräder o ny papp. Men tycker att avslutningen ser lite ofärdig ut. Hur gör jag här? Nybytt papp på friggatak med ofärdig kant och synliga bräder mot himlen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Nytt takpapp på friggebod, ofärdig kant där tak möter takfot.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Men han kan väl knappast vara klar?? Eller är dealen att du ska avsluta?

K
Där kommer ändträt suga vatten som bara den! Saknas fotplåt.

K
Fotplåten saknas, och den skulle varit under papen.
Sen vet jag inte hur bra det där kommer bli med vindskivan och brädar över. Kommer komma in skit där och vatten så det lär bli blött under den översta brädan

Flöjten5 Flöjten5 skrev:
Men han kan väl knappast vara klar?? Eller är dealen att du ska avsluta?
Nä, det skulle vara klart så här, men t o m jag kan ju se att det inte är bra.

K kniv skrev:
Där kommer ändträt suga vatten som bara den! Saknas fotplåt.
Precis vad jag misstänkte. Säkert därför det förra taket murknade så snabbt också.

K Krux skrev:
Fotplåten saknas, och den skulle varit under papen.
Sen vet jag inte hur bra det där kommer bli med vindskivan och brädar över. Kommer komma in skit där och vatten så det lär bli blött under den översta brädan
Ja, precis vad jag trodde. Får kontakta honom igen. Hur skulle du gjort ovanför vindskivan?

Nissens
C Citrona skrev:
Ja, precis vad jag trodde. Får kontakta honom igen. Hur skulle du gjort ovanför vindskivan?
Man sätter en plåt istället för vattbrädan…

C Citrona skrev:
Sist jag var med och gjorde liknande tak satte vi vindskiva och trekantslist innanför där vi vek upp pappen. Sen plåt över det hela. Bockade plåten enligt måtten vi hade hos lokala plåtisen mot en hundring eller två.
Nertill hade vi takfotsplåt under pappen.

Rätt eller fel, men kändes väldigt rätt.

K
C Citrona skrev:
Som beskrivs ovan. Trekantlist och sedan plåt

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.