Tak & Vind
Rickard.: [citat] Det är i alla fall ett bra tak för att ha taksäkerhet på då det är starkt, enkelt och förhållandevis billigt.
Noramasen: [citat] Det var ett svar som egentligen var riktat mot ts, där det är vit takfot. Men du gör ju naturligt vis som du behagar och svart har inte samma egenskaper att rinningarna syns på samma sätt. Men åter igen! Tipset är alltså enbart riktat till ts.(y)
mossanbo: [citat] Nä, det är inte Welux fönster, Sparfönster heter de. Hade bara två sorters infästningar. [citat] Det är inte Welu [citat] [citat]
lovestad: [citat] Hej Eftersom de oftast använder en ren akrylat-färg så tror jag att hållbarheten är rätt så god. Problemet som jag har sett är att när de tvättar eller när färgen har släppt så tar detta med sig en liten tunn bit av betongen och pannorna blir lite gropiga, vilket syns även efter målningen om man jämför med nya pannor. Jag har även räknat på att byta pannorna men
Villa1949: Några fler erfarenheter och priser senaste åren i Halmstad?
Noramasen: Det beror till mycket på hur långt beslaget täcker pannorna nedanför samt vilken taklutning det rör sig om ifall det är värt att göra en profileringslist. Också om det finns ett underbeslag som anligger mot papp och skorsten som har till uppgift att ta hand om dessa svagheter att vatten kommer in under nederbeslaget. Ta och hör annars med ett plåtslageri om du får en längd av
Sven E-sson: Sotaren vill att jag byter nedersta bärläktsteget försedd med (ganska klena) glidskyddspinnar och sätter separata kraftigare glidskydd. Fråga: ska man spika (eller hellre skruva) bärläktsteget i bärläkten. Eller låta bli? När jag för 30 år sen satte upp 28 bärläktsteg skulle man spika fast dem enl bygginstruktionen
Jimmy_I: [citat] Det var en plåtare som skulle göra arbetet men som några redan påpekat så blir materialet sprött med tiden så jag kommer nog släppa detta spåret och satsa på ny plåt, om möjligt kopparfärgad. Tack för input.
jonas_45: [citat] Ah, bärläkten stabiliserar och fördelar vikt också menar du? Smart, tänkte jag inte på.
Jonatan79: [citat] Precis så, köp inte den billigaste målarfogen bara
emtor: Med Arduino kan man meka ihop vad som helst. Om inte Woods mätaren fanns så hade jag köpt en med sensoren inuti, lödat bort sensoren och satt dit en sladd imellan, om då inte sensoren vore byggt in i et chip.
AndersS: Jag har använt "butiksmärken" förut men resultat varierar, de byter säkert leverantörer. Har de senaste åren hållit mig till Jape generellt med Grön, Prick, målartvätt, etc. Ska jag klänga runt på tak vill jag det ska fungera.
TypRätt: Ja lite allt möjligt möglar, sedan är det ju inte säkert att materialet i sig tar någon större skada bara för att det växer mögel på det. Sedan vi började köra in bilen i garaget under vintern växer det upp mögel på betongplattan där bilen står.
Anonymiserad 433451: [citat] ingen brådska.. Men när ni nu byter... kolla hur taket mår i övrigt.. Så att det inte finns mer otrevligt att vänta..
Rickard.: [citat] Följa branschstandard och samtliga montageanvisningar från alla tillverkare. 45x45 har man bedömt för klent för att bära upp pannorna över takets livslängd. Jag misstänker att det är härstammar från AMA hus men jag kan ha fel. Här i Norrland har man börjat använda ganska mycket 45x95 under plåttak för att hantera svikten bättre.
NyHusägare2021: [citat] Tack för svar Rickard, ja det är ca 40 grader lutning så det är inte ett ”platt” tak.
djooo: [citat] Tack! Är nog jag som förstorar det till ett problem hehe.. Men alltid trevligt att höra lite åsikter för ens egna förutsättningar.
smffybuffy: Hej. Vi har ett liggtimmerhus där man valt att montera in pentaklorfenol imoregnerade balkar i golv, mellangolv samt del av takstol. huset har alltid varit oisolerat och välventilerat så detta upptäcktes inte förens vi tog bort lite isolering på ett ställe och en fuktfirma bekräfta. Fråga: behöver man även byta ut balkar i mellangolvbjälklag och hur gör man för att bara byta ut den
plåtrickard: Om det är trp så finns det tätband för alla möjliga profiler
Kjöller: Hej Har en typisk svensk 1,5 plans villa från 1975 med tegelpannor (45 graders taklutning). Taket är orginal och pappen är uttorkad och bör bytas enligt besiktningsmannen vid köp för två år sedan. Jag funderar nu på att byta det innan vi sätter upp solpaneler (känns rimligt). Generellt att lägga om taket kan jag läsa mig till men har några funderingar: Är det något utöver att
Jonatan79: Vanlig fotplåt, finns överallt att köpa, låt dig inte luras av utseendet.
Stugmannen: [citat] nyfiken på hur det gick/blev?
Bo arnold: Vävspänt tak med juteväv skulle vara det bästa om du kan få någon att göra det då hänger hela taket fritt är bara spikat runtom du kanske kan göra det själv om du är händig jag tror det är lättare än pappspänning har själv gjort många sådana tak som målare
tergo: [citat] Ja tejpen på glesen är överdrivet skruv eller spik använd det du tycker är lättats
Niklaspe: [citat] [citat] Får göra de! Kommer inte hjälpa något med att sätta dit ett kallrasspjäll? Tog bort nu då jag böt köksfläkt och självdraget verkar va riktigt bra i detta hus då jag va enda på kvarteret där de va tinat runt hela huven ändå upp till nock. samtidigt är 95% på varm sida…..därför jag tycker kondens är så lurigt
Snickarkirre: Om du vill få en hel skivbredd längs med väggen som du har dragit ett sträck efter så kan du mäta ut en skivrad ifrån den väggen. Du mäter ut vid ytterväggen vid matplatsen och sen i hörnet på bastun. Säg att skivorna är 600mm breda då mäter du typ 580 så att du har lite justermån om det skulle råka bli lite snett nånstans eller så. Sen tar du ett snörslå och slår ut en
aka_the_barf: Hej! Har ett hus från 1947 som jag haft i 8 år. förra ägaren tilläggsisolerade vinden men den har sett rätt bra ut.Sen började jag kika lite vid takfotsventilationen och där såg det värre ut. Finns påväxt där. Fördelen är att det går väldigt sakta. På sommaren är det helt OK fuktighet på runt 50%. På vintern i minus grader är det heller ingen fara då mögel inte växer då.