Tak & Vind
aka_the_barf: Hej! Har ett hus från 1947 som jag haft i 8 år. förra ägaren tilläggsisolerade vinden men den har sett rätt bra ut.Sen började jag kika lite vid takfotsventilationen och där såg det värre ut. Finns påväxt där. Fördelen är att det går väldigt sakta. På sommaren är det helt OK fuktighet på runt 50%. På vintern i minus grader är det heller ingen fara då mögel inte växer då.
Rickard.: [citat] Taket är nog ungefär 4-6månader på bilden, papp krymper en hel del första året men det känns väldigt tveksamt att ditt skulle gå till sig men det är svårt att säga. Du kanske kan få dom att lova (skriftligt?) att åtgärda de fel som är kvar nästa sommar om det är kvar nått? Om det känns bättre så tycker jag allt förutom bubblorna ser vettigt ut så det är nog inga
RalleB: Jag personligen hade gjort det byt till: https://www.kjell.com/se/produkter/natverk/natverkskablar/installationskablar/luxorparts-solid-utp-natverkskabel-cat.6-100-m-p39863 https://www.kjell.com/se/produkter/natverk/installationsmateriel/kontakter-till-natverk/ftp-utp/luxorparts-rj45-kontakt-for-rund-cat.-6-utp-kabel-20-pack-p69893
Karl.K: Tack för svar men nu är arbetet så långt gånget att yttertaket är klart. Så oljehärdad board kontra cellplast? Ingen som har kunskap om daggpunkt förflyttas?
Joak: Lite att läsa om ångspärrar. https://lup.lub.lu.se/luur/download?func=downloadFile&recordOId=2797821&fileOId=8961464
kayan: [citat] Nja, komma åt uppifrån är värre. Hade kanske kommit åt 30% taket badrummet ovan från. Men åh andra sidan ska det badrummet göras ordning så när det görs så kommer jag ju fixa folien så gott det går. Ingen avlopps lyftning på denna sidan taket och ventilations rören är nya i samband med takbytet. Men problem fanns inte innan vi bytte taket, så tänker att om jag får till
Kalle91: [citat] Hej, precis. Jag köpte ett paket med svarta farmarskruvar i samma längd som spikarna dvs 60mm och lite tjockare. Tack för tipset om "klockspikarna". Blir lite arbete på taket i dagarna när det är lite varmare väder. Trevlig Söndag! Mvh Kalle
Claes Sörmland: Fördelen med Isotrolprodukten är att det inte behöver bli helt metallrent, lite rost kvar kan accepteras. Den är således det enda alternativet till gamla tiders blymönja som ju inte längre får användas.
BirgitS: Det gör nog inga inspektioner förrän någon anmäler det, förutom om det möjligen krävs för ett slutbesked men då får det inte finnas något där alls. Men för din egen skull så tänk noga igenom brandsäkerheten och ventilationen.
Henrik.woll: Kör på den minst kanalen du hittar men som rymmer din kabel (y)
Stefan1972: Den där lilla påväxten har ingen som helst betydelse. Nån period lite för fuktigt och förutsättningarna rätt för påväxt ja men sen dör det ut och blir bara visuellt fult. Märker du däremot att påväxten fortsätter i snabb takt så är ju klimatet där uppe helt felaktigt mer eller mindre konstant och då lär man ju titta på åtgärder.
Trrttsch: Om det är stora bitar av mossa ska man sopa bort dem först. Jag gjorde det i höstas på mitt betongpannetak och det blev jättebra.
Måke: Precis, tänkte också köra två dalar om lott. Kanske tom ska klämma en sträng mjukfog emellan också? Problemet är ju att man aldtig får loss det då om man vill bygga om. [citat]
Jack2001: Använda en magnet för att hitta gipsskruvarna/spik, då vet du att var glesen är.
Stugmannen: Hej! Nån som har tips på färdigmålad skiva/panel som inte ger synliga skarvar/springor? Vill helst inte gipsa för att slippa spackel och måleriarbete men eftersträvar samma utseende. mvh
hushem: [citat] Nej. Men förutsättningarna är olika från hus till hus och var huset står.
justusandersson: Alla tre bitarna hjälper till att hålla uppe taket och dess form. Det går inte att ta bort någondera utan åtgärd. Bjälken på golvet fördelar lasten från stolpen som vilar på den till angränsande golvbjälkar. Takstolar och golvbjälkar har inte samma inbördes avstånd.
Anna_H: [citat] Nej, det ser ut som fukt och svamp eller utfällningar av något slag. Dock är detta inget som inträffat senaste dagarna.
Mathiasheder: [citat] Du har förstås helt rätt och det är egentligen helt i linje med hur jag vill se på det. Jag kommer nog bara byta ut trasiga takpannor. sen återkomma om ett år och se vad som behövs göras
ljungsled: Hej! Ska lägga nytt bandtäckt plåttak. Okomplicrat sadeltak ca 240kvm plus 2*30kvm tillbyggnader. Tagit in några offerter som landat mellan 550-700tkr vilket jag tycker verkar orimligt dyrt men har svårt att bedöma vad som är skäligt. Har inte heller någon uppfattning om hur många arbetstimmar som skulle krävas men konstaterar att utifrån offerterna så måste det röra sig om många
Daniel Barnaniel: Luftspalten löper hela vägen till nock, duk/ plast stiftas mot hanbjälkens underkant. Sedan fylls hela kilen. Edit; missade att du vill lufta i gavlarna om jag fattar rätt? Då bör det nog bli ventilerad nock om plats inte finns för både isolering och luftning. Eller sala hanbjälke nedåt.
MathiasS: Jag gjorde just samma sak själv häromdagen, avslutade bara läkten före dosan och fortsatte efter. Läkt på cc30, bjälkar på cc60. Kommer fungera bra.