1 831 läst ·
4 svar
2k läst
4 svar
Takstolar och nockbräda
Håller på och byter tak på ett uthus. När jag tog av det gamla taket märkte jag att takstolarna bara var sammankopplade av råsponten, det fanns alltså inte nån längsgående bräda högst uppe som höll ihop det. Räcker det att fortsätta ha det så?
Frågan är sedan hur jag fäster nockbrädan. Takstolarna möts i ett skarp spets, så att säga. Är det rimligaste då att använda en nockbrädshållare som jag fäster direkt i råsponten?
Frågan är sedan hur jag fäster nockbrädan. Takstolarna möts i ett skarp spets, så att säga. Är det rimligaste då att använda en nockbrädshållare som jag fäster direkt i råsponten?
Det behövs ingen nockbalk, utan det räcker med att takstolarna hålls samman av råsponten och/eller takreglarna. Nockbalk används vid en ennan typ av tak där man bara har takreglar, istället för takstolar, som vilar mot en nockbalk.
Tack! Och nockbrädan, som nockpannorna ska vila emot? I många ritningar vilar den så snyggt där takstolarna möts men det måste ju vara jättesvårt att skråspika den och få den rak? Eller fixar man det? Har lättare att förstå principen med nockbrädeshållare i metall som nockbrädan vilar i.
Klicka här för att svara