Hej

Har ett hus från början av 1900-talet med sticketak. Pannorna har börjat bli dåliga och stickorna ser fortfarande bra ut.

Min första tanke var att slita bort allt och lägga råspont men det känns som en dyr och tidskrävande åtgärd då jag kommer göra det mesta jobbet själv.

Senaste tanken är oljehärdad masonit, men har en del frågor på hur man brukar göra.

Om jag har förstått det rätt så tar man bort den gamla läkten, sopar av det värsta böset och lägger masoniten direkt på stickorna?

Hur gör man med fotplåten?

Blir det verkligen tillräckligt tätt ut mot vindskivorna? För man lägger väl bara masoniten mot vindskiva?

Hur får man nocken tät? Pappremsa?

Strö- och bärläkt sätter man som vanligt? Sett en del bilder och vissa verkar ha stora avstånd på ströläkten.
 
Om det befintliga spånet ska va kvar är väl oljehärdad board en bra idé, är du oroligt lagd kan du komplettera med en underlagspapp över nock men det är ju yttertaket som ska täta och det kommer oerhört lite fukt i nock. . Mot vindskivor verkar det ju klara sej flera tiotals år utan speciallösningar och om huset klarat sej utan fotplåtar hittills behöver du väl inga nu heller?

Ströläkt kör du väl samma avstånd som de befintliga, på takstolen?
Bärläkten anpassar du ju efter det nya ytskiktet.
 
F fribygg skrev:
Om det befintliga spånet ska va kvar är väl oljehärdad board en bra idé, är du oroligt lagd kan du komplettera med en underlagspapp över nock men det är ju yttertaket som ska täta och det kommer oerhört lite fukt i nock. . Mot vindskivor verkar det ju klara sej flera tiotals år utan speciallösningar och om huset klarat sej utan fotplåtar hittills behöver du väl inga nu heller?

Ströläkt kör du väl samma avstånd som de befintliga, på takstolen?
Bärläkten anpassar du ju efter det nya ytskiktet.
Vill bara att det ska göras så bra som möjligt. Du har en poäng i att det uppenbarligen har fungerat bra innan utan speciallösningar.

Ang. ströläkten, många panntillverkare rekommenderar max 60cm cc, 25×48 läkt. Så det känns lite glest om man sätter den 100cm cc?

Kanske ickeproblem det här med men bättre att höra sig för
 
R Raymoon skrev:
Vill bara att det ska göras så bra som möjligt. Du har en poäng i att det uppenbarligen har fungerat bra innan utan speciallösningar.

Ang. ströläkten, många panntillverkare rekommenderar max 60cm cc, 25×48 läkt. Så det känns lite glest om man sätter den 100cm cc?
Det är väl bara att lägga en läkt emellan takstolarna oxå om du vill det? Det är ju bärläkten som måste vara tillräcklig för takmtrl och hur långt den ska bära, ströläkten skapar ju bara en luftspalt för uttorkning av ev läckage.
Så bra som möjligt innebär väl ny vinterhuggen råspont, underlagspapp, ny strö och bärläkt, lertegel?

Snålast möjliga är väl omläggning av befintligt yttertak, ev byte på ena sidan och omläggning med de bästa pannorna på den andra?

Budgetalternativen är väl takduk eller masonit innan nytt yttertak?

Det snabbaste och förmodligen billigaste är väl plåttak på befintligt sticketak men det är synd och lite snålt om du har möjlighet till lertegel.
 
Så bra som möjligt med masonit varianten.
F fribygg skrev:
Det är väl bara att lägga en läkt emellan takstolarna oxå om du vill det? Det är ju bärläkten som måste vara tillräcklig för takmtrl och hur långt den ska bära, ströläkten skapar ju bara en luftspalt för uttorkning av ev läckage.
Så bra som möjligt innebär väl ny vinterhuggen råspont, underlagspapp, ny strö och bärläkt, lertegel?

Snålast möjliga är väl omläggning av befintligt yttertak, ev byte på ena sidan och omläggning med de bästa pannorna på den andra?

Budgetalternativen är väl takduk eller masonit innan nytt yttertak?

Det snabbaste och förmodligen billigaste är väl plåttak på befintligt sticketak men det är synd och lite snålt om du har möjlighet till lertegel.
Absolut , tror vi pratar samma språk men jag övertänker det bara. Vill få det så bra som möjligt med masonit. Det bästa är såklart råspont men jag tror att det funkar gott och väl med masonit och nytt tegel!

Beställde iaf grejer så man kan börja på det snart.

Glad midsommar!
 
Oljeboard på sticketak fungerar utmärkt, och kan vara bättre än traditionell spont och papp, iaf map mögel.

25x48 är klent så det är klart att ströläkten behöver ligga tätare. annars är det bara att köra på lite grövre bärläkt så fungerar cc 100cm.

Det finns ngn form av plastad aluminium(?)-folie för att lägga över nock. Annars på våra tak ligger det armerad takplast/byggfolie som nocktätning under plåten över oljeboarden i nock.

Vi har inga speciella problem vare sig mot vindskivor eller takfot med våra oljeboardstak. De har nu legat mellan 30 och 40 år iaf.
 
Oldboy Oldboy skrev:
Oljeboard på sticketak fungerar utmärkt, och kan vara bättre än traditionell spont och papp, iaf map mögel.

25x48 är klent så det är klart att ströläkten behöver ligga tätare. annars är det bara att köra på lite grövre bärläkt så fungerar cc 100cm.

Det finns ngn form av plastad aluminium(?)-folie för att lägga över nock. Annars på våra tak ligger det armerad takplast/byggfolie som nocktätning under plåten över oljeboarden i nock.

Vi har inga speciella problem vare sig mot vindskivor eller takfot med våra oljeboardstak. De har nu legat mellan 30 och 40 år iaf.
Oldboy Oldboy skrev:
25x48 är klent så det är klart att ströläkten behöver ligga tätare. annars är det bara att köra på lite grövre bärläkt så fungerar cc 100cm.
På vilket sätt är 25x48mm klent som ströläkt?
I mina trakter är de 2 kupiga tegeltaken normalt läktade med 1x11/2" och stundom är ströläkten 1x1" eller 1tums ribbved, få tegeltak har fyllt 90 år utan att läggas om men det verkar fungera tillfredsställande med 1 tums strö under > 6 decennier iaf.
 
Vi har sticketak, läkt, oljehärdad masonit, läkt och tegelpannor. (Har tyvärr glömt dimensionerna på läkten.) Taket bygger lite mer än ursprunget men det är inget som syns på proportionerna.
 
Bärläkt för mig är 30x50, men självklart varierar det runt om i landet och beroende på tak och vid vilken tid taket lades.
Edit: och virkeskvalitet
 
Oldboy Oldboy skrev:
Bärläkt för mig är 30x50, men självklart varierar det runt om i landet och beroende på tak och vid vilken tid taket lades.
Edit: och virkeskvalitet
Ok, men på vilket sätt skulle 25x48mm vara för klent som ströläkt?
 
Ströläkt? :oops:
Ja men det var en annan femma det. :) Jag tolkade det som bärläkt, eftersom dimensionen på den påverkas av ströläktens avstånd.
My bad. :oops:
 
  • Gilla
fribygg
  • Laddar…
S
Har gjort båda varianterna, på mitt eget hus (där halva taket redan va bytt efter en fuktskada) där jag rev bort det gamla sticketaket mha tigersåg. Sågade längs med takstolarna och tog bort i 1.2*2m sjok. Tog en förmiddag typ för 50m2... Sen på med råspont och papp och vanlig strö/bärläkt.
På föräldrarnas hus som va lite större tak, nästan 400m2 tak, spikade vi grov ströläkt (28*70) med 300mm spik ner i takstolar (120-150 CC mått mellan) sen oljehärdad board och 45*70mm bärläkt då avståndet mellan takstolar va upp till 150cm.
 
Nu tror jag mig ha koll på allt utom skorstenen. Gör man som vid råspont och viker upp takduk/papp runtom för att gå det bra?
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.