Hutlöst pris och dåligt resultat. Jag skulle hyra en skylift en dag (en som klarar att lyfta utanför stödbenen) för ca 1000 kr. Pannorna ser ut att vara i så gott skick att de klarar av högtrycksspolning lagom nära. Det är lätt att tvätta pannor på det sättet från en liftkorg. Sedan skulle jag dra på ett takrengöringsmedel typ GTI för ca 350 kr som får verka över tid på sådant som högtrycken inte klarar av. Då har du ett resultat som är bättre än deras och mycket billigare. Alternativt är att spruta ättika på den gröna mossan. Då dör den men den försvinner inte för än man får ett ordentligt snöras från taket.

B Stall Tostaryd skrev:
Precis så hade jag hoppats att jobbet skulle utföras! Låter som en kanontorns du hade!
Jepp, LA takvård var det :)

U user1 skrev:
Här är kanske är helt galen eller briljant idé, men borde det inte fungera att köra ordentlig avfettning i en Foam Gun/Skumlans med högtryckstvätten och spruta på och sedan bara spola av allt med högtryckstvätten?
Om man bortser från kemikalierna är du inte helt fel ute, själv köpte jag en teleskoplans till högtryckstvätten istället för skumlans för att nå precis överallt med bra precision utan att behöva klättra upp. Stod på marken och sprutade på ett tjockt lager bensaltensid över hela taket förra månaden, nu är all mossa brun och när höststormarna kommer ligger mossan snart i hängrännorna :D

• Gilla
user1
  • Laddar…
S Skmark45 skrev:
Tillkommer teleskopisk stång för ca 300 kr.
Jag stålborstade mitt tak med betongpannor, men fick ont i höger handled efter dess. Det var jättevarmt, när jag gjorde jobbet, så det var inget drag eller kyla då.

• Gilla
Pin
  • Laddar…
Nu har de äntligen varit här och gjort om jobbet!
De fick ner stora mängder mossa och denna gången var de två som jobbade.
Killen som inte var med förra gången mumlade något om att hans kollega knappast kunde ha gjort en grovrensning innan han behandlade taket.
Nu ser taken bättre ut och de städade av hyfsat på gräsmattan. Våra nyputsade fönster ser också ut att ha klarat sig...
Deras säkerhetstänk ser dock lite sådär ut...
Ingen säkerhetsutrustning över huvudtaget.

• Arbetare rensar tak från mossa utan säkerhetsutrustning, på en sluttande takyta.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Tokslut
  • Laddar…
Jag vet inte vad jag ska säga, men jag gjorde en sådan behandling sommaren 2015. Killen som kom var enmansföretagare tror jag, så han var säkert mån om sitt rykte. Han höll på tills det blev mörkt, typ vid tio kanske. Jag bjöd honom på nygrillat kött som tack, inte ett spår av mossa. Han skrapade av allt extremt noga och avslutade med att behandla med medel. Det försvann massor med mossa, men uppenbarligen var metoden effektfull eftersom det fortfarande inte är ett spår av det längre. Han kom även något år efteråt för att besikta sitt eget jobb typ och se om det behövde åtgärdas något.

tyvärr sålde han firman vidare (de ringde mig i somras och frågade om vi ville ha deras tjänster - jag sa som det var, de gjorde såpass bra jobb att de inte behöver komma på mkt lång tid).

med det vill jag säga att du aldrig mer borde anlita firman. Att de dessutom slarvar med utrustningen är inget annat än oseriöst, killen jag anlitade var extremt noga med att skydda sig mot skador. Ta en annan firma nästa gång

• Gilla
TickyNucker och 1 till
  • Laddar…
Nu när de har gjort om jobbet och du (förhoppningsvis) är nöjd finns inget mer att göra. Hade det inte blivit så så hade du haft all rätt att klaga och begära ersättning eller att jobbet gjordes om. Konsumenttjänstlagen är mycket kraftfull och är nästan helt skriven för att skydda konsumenten, samma med konsumentköplagen. Det borde vara obligatoriskt för alla att läsa och förstå dessa så man vet vad man kan kräva om något går fel:
https://www.hallakonsument.se/lagar/konsumenttjanstlagen/
https://www.hallakonsument.se/lagar/konsumentkoplagen/
https://www.hallakonsument.se/omrade/dina-rattigheter/

Nancy Biäng Nancy Biäng skrev:
Jag betalade 10 000, då kröp dom runt i timmar och handskrapade samt bytte trasiga pannor. Efter skrapninge blåste dom av mossan med lövblås och sedan gick som runt på taket och sprutade mossfri. De avrundade med att rensa hängrännor och samka ihop allt de blåst ner.
Den lilla mossa som blev kvar blev genast brun och minskar vid varje ordentligt regn. Två års garanti lämnar de på jobbet.
Vilket företag var det som behandlade ditt tak?

Mercury9.9 Mercury9.9 skrev:
Hade själv mycket mossa och lav på ett 15år gammalt betongpannetak. Jag köpte två dunkar takrengöring a' 2,5l och en 8l tryckspruta på biltema. Blandade en dunk och resten vatten i trycksprutan och började spruta uppeifrån, sprutade över varje pannrad. Efter ca 2 veckor såg jag att all mossa var brun. Hösten och vintern gick, och i våras var hängrännorna proppfulla av mossa. Och taket betydligt trevligare att titta på! Inte 100% fritt ännu, men jag tänkte gå över med en behandling till nu. Kostade totalt ca 700 spänn och knappt ett par timmars jobb! Jag gjorde inte förarbete alls.
Trevligare att titta på? Jag tycker mossbelupna tak kan vara vackra, men jag vet förstås att det inte är bra för taken. För mig är det alltså inte en estetisk fråga utan en underhållsfråga. Halvmycket torr mossa av "fel sort" är förstås inte heller vackert men underhåll är ändå det tunga argumentet.

Ska göra rent ett valmat tak på en 1-plansvilla, ska skrapa bort växtligheter och därefter applicera grön-fri. Vilket tillvägagångssätt är bäst och vilka tillbehör är bäst att använda?

Tänkte borsta och skrapa rent taket först, därefter applicera grön-fri med skumspruta kopplad till vattenslangen, däremot inte säker på om det är rätt eller det bästa sättet att göra på.

Tror att det kommer att fungera utmärkt. Om man har otur kan man behöva två jape-behandlingar, med något års mellanrum.

F
B Stall Tostaryd skrev:
Nu har de äntligen varit här och gjort om jobbet!
De fick ner stora mängder mossa och denna gången var de två som jobbade.
Killen som inte var med förra gången mumlade något om att hans kollega knappast kunde ha gjort en grovrensning innan han behandlade taket.
Nu ser taken bättre ut och de städade av hyfsat på gräsmattan. Våra nyputsade fönster ser också ut att ha klarat sig...
Deras säkerhetstänk ser dock lite sådär ut...
Ingen säkerhetsutrustning över huvudtaget.
Har du några godkända förankringspunkter, för fallskydd alltså? på taket då? Hjälper ju inte och ha på sig en sele om man ändå inte sitter fast i något.

trähandtag trähandtag skrev:
Tror att det kommer att fungera utmärkt. Om man har otur kan man behöva två jape-behandlingar, med något års mellanrum.
Tror du det funkar bra att fördela det med skumspruta? Aldrig använt sån, kan man ange hur många delar vatten respektive medel som den ska fördela?

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.