651 läst ·
4 svar
651 läst
4 svar
Nytt tag till barnstugan?
Hej,
Vi har en lite barnstuga på tomten som hade dåligt takpapp när vi flyttade hit, vi löste det provisoriskt med presenning. Vad vi kan se så är råsponten OK skick. Första tanken är att lägga nytt takpapp men problemet är att det står en stor björk precis över den och vi ser att presenningen har haft ett hårt liv där. Vad har vi för alternativ?
Underlagspapp, läckte och betongpannor känns överdrivet här? Kanske kan plåttak som imiterar pannor vara något? Hur komplicerat är det att lägga?
Vi har en lite barnstuga på tomten som hade dåligt takpapp när vi flyttade hit, vi löste det provisoriskt med presenning. Vad vi kan se så är råsponten OK skick. Första tanken är att lägga nytt takpapp men problemet är att det står en stor björk precis över den och vi ser att presenningen har haft ett hårt liv där. Vad har vi för alternativ?
Underlagspapp, läckte och betongpannor känns överdrivet här? Kanske kan plåttak som imiterar pannor vara något? Hur komplicerat är det att lägga?
Problemen jag ser är :Rickard. skrev:
- Pappet är lite som sandpapper och därmed borde det betyda att skräpet från björken fastnar lättare?
- Större risk för mossa och skit?
- Större risk att vattnet inte rinnar av som det ska på grund av bråte?
- Svårt att rengöra?
Rickard.
Medlem
· Riktiga Norrland
· 7 411 inlägg
Rickard.
Medlem
- Riktiga Norrland
- 7 411 inlägg
Svårt att rengöra är det inte om det inte är så brant man inte kan gå på det men plåt är ju såklart mer självrengörande.I Ironside skrev:
Jag röstar på att du skippar plegel och väljer pannplåt istället. Klassisk form som blivit populär igen och passar det mesta i lite enklare stil, skruvas till skillnad från plegel ofta direkt på pappen vilket sparar tid och pengar.
Tack! Ska ta en titt på hur detta går tillRickard. skrev:
Svårt att rengöra är det inte om det inte är så brant man inte kan gå på det men plåt är ju såklart mer självrengörande.
Jag röstar på att du skippar plegel och väljer pannplåt istället. Klassisk form som blivit populär igen och passar det mesta i lite enklare stil, skruvas till skillnad från plegel ofta direkt på pappen vilket sparar tid och pengar.
Klicka här för att svara