Hej!
Håller på och bygger ett attefallshus.
Känner att råsponten är lite hal att gå på när jag ska lägga den sista metern råspont upp mot nock.
Sen ska jag också på med underlagspapp.
Plåtläggning får en takläggare göra senare, vill bara få det tätt nu.

Vad tror ni om att sätta reglar från takstolar och ner mot vägg, låta dom sticka upp ngn meter över takfoten och sen sätta två horisontella brädor som fallskydd.
Sen kan man väl ha rep runt midjan som man fäster på andra sidan huset.
Skulle det funka tror ni?

Blodsoppen
Z Zorro03 skrev:
Hej!
Håller på och bygger ett attefallshus.
Känner att råsponten är lite hal att gå på när jag ska lägga den sista metern råspont upp mot nock.
Sen ska jag också på med underlagspapp.
Plåtläggning får en takläggare göra senare, vill bara få det tätt nu.

Vad tror ni om att sätta reglar från takstolar och ner mot vägg, låta dom sticka upp ngn meter över takfoten och sen sätta två horisontella brädor som fallskydd.
Sen kan man väl ha rep runt midjan som man fäster på andra sidan huset.
Skulle det funka tror ni?
Rep runt midjan är inte att rekommendera. Om du skulle trilla så kan det srälla till större skador än att vara utan skydd. Tänk dig själv att din vikt ex 90 kg faller fritt ett par meter och vikten koncentreras till den tunna bit du har runt midjan. Nej skaffa ordentligt fallskyddssele, som ska vara ordentligt påsatt.

• Gilla
Krille4 och 1 till
  • Laddar…
Blodsoppen Blodsoppen skrev:
Rep runt midjan är inte att rekommendera. Om du skulle trilla så kan det srälla till större skador än att vara utan skydd. Tänk dig själv att din vikt ex 90 kg faller fritt ett par meter och vikten koncentreras till den tunna bit du har runt midjan. Nej skaffa ordentligt fallskyddssele, som ska vara ordentligt påsatt.
Tänkte att man fäster den så att det tar stopp innan man kommer över kanten, men visst bästa med riktiga grejer

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.