Märkte av lite kondens förra vintern som runnit in på kallvinden. Såg nu då jag tog bort "hatten" på takhuven att den ligger helt emot takhuven och inga ventiler på sidan heller.

Tänker mig att man kan köpa några vinkelbeslag och montera dit och skruva från utsidan för att få lite spalt mellan takhuven och "hatten"? Eller skall man be en plåtslagare göra om hatten helt?

• Svart skorstenshuv monterad på en grå plåttak mot en bakgrund av snöigt landskap.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Schematisk illustration av beslag med markerade skruvpositioner, skapat i Paint S.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Rickard.
Vad är det på insidan om huven är helt tät? Används den inte kanske det är smartast att plocka bort den helt.

Rickard. Rickard. skrev:
Vad är det på insidan om huven är helt tät? Används den inte kanske det är smartast att plocka bort den helt.
Imkanalen går där, isolerad hela vägen upp. Och avslutas mot huvens "hatt". På de andra huvarna vi har så är det en spalt mellan så kondensen skall kunna rinna ut på sidorna om "hatten"

Sjuka är att det bara bildats kondens på våren och hösten som jag då märkt att det runnit på utsidan om imkanalens isolering men även att det runnit lite på kallvindan.

Rickard.
Det är ju väldigt galet imkanalen behöver ju så fritt flöde ut som bara möjligt av flera anledningar.

Kan du höja locket ungefär 5cm utan att riskera att vatten blåser in bör det fungera fint (rätt vanlig lösning) men annars kan du eller en plåtslagare modifiera locket så man kan förlänga imkanalen utanför locket, en ”kinahatt” löser då vattentätningen.

Obs. Jag är ingen expert på ventilation utan talar bara ifrån vad jag sett på tak då jag hinner med ett par stycken/år.

• Gilla
Niklaspe
  • Laddar…
Rickard. Rickard. skrev:
Det är ju väldigt galet imkanalen behöver ju så fritt flöde ut som bara möjligt av flera anledningar.

Kan du höja locket ungefär 5cm utan att riskera att vatten blåser in bör det fungera fint (rätt vanlig lösning) men annars kan du eller en plåtslagare modifiera locket så man kan förlänga imkanalen utanför locket, en ”kinahatt” löser då vattentätningen.

Obs. Jag är ingen expert på ventilation utan talar bara ifrån vad jag sett på tak då jag hinner med ett par stycken/år.
Ja precis, ska kika tror det ska gå höja locket 5 cm och fortfarande "vara tätt".

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.