Tak & Vind
Davoda: [citat] Det låter ju super! Tillräckligt nära ändå.
Liten hemmabyggare: [citat] Det var också en bra lösning. Tack! Eftersom krypvindens funktion för luftning via gavlarna oavsett försvinner med takfirmans förslag på lösning (med en 95a på befintliga åsar, sen vindpapp, sen 22a för luftspalt) så kör vi nog ryggåstak. Är det någon annan funktion med krypvinden jag inte tänker på? Tänker t ex möjlighet att inspektera roten för mögelpåväxt?
Sven-Olov Olsson: [citat] [citat] [citat] [citat] Ormar är en naturlig fiende. Prova med att lägga ut gummi/plastormar innan dom börjat bygga bo.
fahlis: [citat] Nej det är det inte. För att besvara frågan behövs mer uppgifter. Hur ser hela takstolen ut Vilka dimensioner har de ingående delarna Hur stort är huset Taktäckning Snölast
Rickard.: [citat] Ställbara funkar helt ok men dom bör ändå sättas före så fotplåten kan gå ner i rännan.
pappel: Jag har lagt tak utan råspont, dvs endast duk och sen grövre bärläkt 70x45. Ingen luftspalt under duken, utan den blir ju under takpannorna. Plåt blir väl lättare om det är vanlig korrugerad så beskriv mer vad som är problemet. Största nackdelen utan råspontslager är väl att det är lite känsligare under byggtiden när man inte kan gå på det på samma sätt.
UffePlåtis: Plåtarbetet är så långt ifrån fackmässigt det går att komma. Men det kan vara funktionellt ändå med lite tur.
Eryl: Någon som känner igen den här pannan? Var ca 6-7 år sedan vi la om taket och ska göra en tillbyggnad och kommer inte ihåg vad tillverkaren är på pannorna, är ingen märkning vad jag kan se. [bild] [bild]
Demmpa: Taksäkring! - Ståbrygga vid skorsten, även vid imkanalen. - Nockrör längs hela taknocken. - Snörasskydd, tex vid entrén. Fundera på FTX-ventilation, om uteluft (tilluft) och avluft (frånluft) ventilerna ska gå genom gavel eller tak. Fundera på om imkanalen (köksfläkten) ska få en ny dragning.
Gazzi83: Hej . Ser exakt likadant ut hos oss. Förra sommaren så hade vi en plåtis som satte ngt som heter wakaflex tror jag han sa. Han satte det på plåten höga upp. Sen böjde han till plåten på ena sidan. Nu har vi märkt fuktfläck på andra sidan. Har dock inte sett om ngt runnit ner någonstans. Jag har ritat runt fläckarna på insidan på vinden för att se om det sprider sig.
Workingclasshero: Javisst är det prylarna ovanför som sprider rost. Med lite otur fastnar rosten i färgen och spräcker upp den så det kommer bli fult där permanent. Ta bort och blästra och ytbehandla det som orsakar problemet och montera tillbaka. Det kan vara svårt att göra på plats, men det kan också vara värre att försöka ta bort det, kolla närmare innan du drar igång.
Jonas Birgerson: Ser man det från takläggarens sida, så kan jag förstå att han vill hyra in ett tält som han sedan kan hyra ut till dig med ett tillägg på kanske 20%. Han får dessutom en bättre arbetsmiljö. En duktig byggare borde kunna byta varje takstol enskilt och ha pressening som tätar. Det är krångligare, men mycket mycket billigare. Så hitta en snickare som kan göra det utan tält. Som
Larsa: Känns dumt att skippa en plåt när du ändå håller på. Duken klarar säkert mycket men trist om takfoten tar skada med tiden
Richard_78: Hej Går i planerna att lägga om taket och har fått in offerter från några företag men dom har helt olika metodval. Vi har ca 100 kvm i två delar med ca 22 gr lutning och huset är byggt 1947. Det ena företaget kör med ny strö och bärläkt med duk emellan och där taket kommer byggas på ca 70 mm på befintlig råspont. Dessutom har dom lite andra lösningar för takfotsbräda och
perrer: Hej! Har beställt tvätt o målning av mina takpannor (betong). Nu har taktvättarna varit här och tvättat. Var inte hemma, men har lite kameror på framsidan, ser att dom börjar sätta upp presenningar runt fönstren. Dom har en häftpistol, som börjar klamra med i träfasaden. Ringer försäljaren och berättar. Han får stopp på dem, men då har dom klamrat framsidan på huset och ena
cpalm: Efter flera veckors dribblande med en skruvsats som hamnat på villovägar för att sedan upptäcka att Welands konfigurator räkar fel och ytterligare en likadan skruvsats behövdes för att få ihop det (som dock kunde levereras omgående :)) är nu äntligen stegarna på plats. Blev inte direkt imponerad av Welands skorstensband med sin "omlott"-konstruktion. Monteringen är omständig och
Anders1st: Som entreprenadbesiktningsman kan jag säga att som det ser ut är staket är skruvat genom plåten!!! och troligen pappen också!!! Vattensamlingen kan bero på att taket använts felaktig, alltså skadats av att folk vistas där felaktigt. Plåten ska vara falstätad med den minimala lutningen som är på taket, tittar vi på ytterkanten är tanken att vattnet ska rinna över kanten och ned på
Blå baronen: [citat] skönt att höra! Det är stuprörskanten.
uddeholm80: Öppnade upp lite där det såg värst ut vid takfoten och plockade ut ett rejält inaktivt fågelbo. Har nog samma situation i de andra hörnen. Funderar på att montera nått som hindrar fåglarna att komma in. Reparerade även ett hål där det sannolikt kommit in vatten. Vad väljer jag för färg till reparationen? Vad är det för typ av panel man använt för inklädnaden av takfot och
hagv: Kan det vara så att man KAN göra så men inte BÖR göra så? Är det en definitionsfråga så är det ju ganska mycket som helt plötsligt blir OK att göra.
Workingclasshero: Kan man få en helhetsbild? De där bilderna säger ingenting mer än att man kan snubbla på prylarna.
pelle plåttak: NEJ ! skrev med stora bokstäver bara för belysa det extra
klaskarlsson: [citat] Jag skulle rivit allt själv (utom bärande element förstås). Då är det mycket lättare att se hur det är uppbyggt och en konstruktör kan lättare mäta upp och beräkna vad som behöver göras, och en snickar kan sen se hur det ser ut och lättare uppskatta mängden arbete och se om det finns några "klurigheter" gömda. Dessutom slipper man betala för alla de timmar det tar samt
Pularen1: Ja det stämmer. Det är samma bolag men två olika arbetslag.