Jag har lagt rådpont på mitt garage för att jag ska lägga bansträckning på det. Jag började lägga det från nocken och gick neråt och det funkade jätte bra men jag är orolig över att jag lagt från fel håll ? Finns det något rätt eller fel ?

• Närbild på undersidan av en nyinstallerad takränna med synligt underlagsmaterial.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
H Hoffa88 skrev:
Jag har lagt rådpont på mitt garage för att jag ska lägga bansträckning på det. Jag började lägga det från nocken och gick neråt och det funkade jätte bra men jag är orolig över att jag lagt från fel håll ? Finns det något rätt eller fel ?
Det ska nog inte spela någon roll i detta fall när du ändå ska ha ett tätt tak ovanpå. Men annars brukar man (iaf har jag fått lära mig så av en snickare) vända den så att fjädern (den utstickande delen) är uppåt. Skälet är att ev. översilande vatten då max kan sippra in en tredjedel av brädans tjocklek. Vänder man den tvärtom, kan vatten rinna in till 2/3.

När man ser på språnget så finner du en anledning till att lägga nerifrån och upp. Nu finns inte mycket kvar av att sätta sista sponten i takstol utan enbart takfotsbrädan. Det är alltid bättre att kapa uppe i nock än takfot. Vidare så är det också bra att det är minst 23 mm tjocklek på sporten med tanke på att rännkroken ska fräsas ner och då är det också bra med att lägga dubbla tjocklekar för att inte det ska finnas risk för att kroken släpper då det enbart blir ca 18 mm. Såvida du inte sätter kroken i takfotsbrädan.

Kroken ska sitta på takfotsbrädan.

• Gilla
Noramasen
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.