K
Kati.u: Hej. vi har 100 stycken- tvåkupiga Skandia betong panna!
1 svar · 2,7k läst
D
dagelito: [citat] Vi håller på att ta in offerter nu - det känns ju onekligen som om nytt tak snarast är högsta prioritet... Tack för goda råd.
14 svar · 2,5k läst
Ohchips
Ohchips: Det påminner verkligen om medel mot getingar. Ser ut som det anticimex sprutade in vid ett bo jag hade problem med. Var också som mjöl och låg lite utspritt i angränsande område. Sjukt efektivt medel kan jag säga (y)
17 svar · 5,4k läst
·
Rickard.
Rickard.: Kommer vara väldigt svårt att göra något vettigt så… Jag tycker du antingen gör hela kupan inkl lådan i papp eller i ny bandplåt, lutningen ser dock rätt låg ut och jag gissar att taket inte syns så det första alternativet bör bli ett bättre pris även om du anlitar ett proffs som skarvsvetsar papp.
11 svar · 4,0k läst
·
Mikael_L
Mikael_L: Det har varit fuktigt och trät har möglat på en del ställen och har blånat på andra ställen, dvs det är angrepp på trät p.g.a fukt, och generellt dåligt alltså. Men nu kan ju detta vara något som skett vid något tillfälle förut och orsaken är åtgärdad, och då är det ingen större fara på taket. :) Jag skulle fortsätta att kolla hur det verkar under lite olika årstider, om
1 svar · 3,9k läst
·
R
rolfenp: [citat] Ja inte direkt under men ungefär. Kan det va så att vattnet som kondenserar när man duschat orsakar det? Ska tillägga att man kan se på vissa ställen en liten glipa ut genom taket. Taket har en knäck eller vad det heter först lutar det lite sen lutar det mycket mer.
4 svar · 5,4k läst
·
P
PatrikJo: Hur stor skillnad gör det egentligen i tid och pengar att lägga om hela taket? Det ser ändå ut som att du tänker byta den krångligaste delen. En stor fördel om du lägger om hela är att du får lätt att ersätta trasiga pannor, eftersom det inte gör något om du får några som ser udda ut under solcellerna.
2 svar · 3,0k läst
·
larsbj
larsbj: Bara att sätta upp skivor, ingen anledning att börja med ångspätt på ett ställe. Mest likt spännpappen blir kanske gipsskivor som spacklas och målas.
1 svar · 1,7k läst
·
Oldboy
Oldboy: Det är vanligt i äldre hus att rökgångarna, eller i det här fallet ventilationsgången, är förbundna. Därför det brukar vara takfläktar i flerfamiljshus. Är föga troligt att ventilationen gått baklänges ner i tvättstugan. Luftavfuktare i tvättstuga förefaller vara normalt. Förmodligen billigare än massor med ventilation och värme. Hussvamp är relativt ovanligt så det är
5 svar · 4,9k läst
·
P
Peonies: Jag har precis flyttat till nytt hus och identifierat mikrobiell påväxt på innertaket på vinden. Det är främst en del av vinden som inte ligger ovan bostaden som är utsatt för påväxten (ovanför altan). Vindsgolvet är isolerat. Funderar på om det beror på att fuktig luft tar sig upp från bostaden (eller kommer in på annat sätt) och att fukten fälls ut när luften tar sig ut i
0 svar · 1,6k läst
kisumisu
kisumisu: Tack för svaret!
2 svar · 2,1k läst
·
plåtrickard
plåtrickard: Ofta är det spismontörer som sätter sådana skorstenar... Med varierande resultat... Men lite oklart hur det sitter ihop,det kan gå att lyfta av ytterplåten från rökröret och isåfall skulle jag fixa till pappen först och sedan få ett nytt nederbeslag tillverkat,en storlek mindre än ytterplåten så att den går att använda igen men utanför...
5 svar · 2,1k läst
·
C
Christian Bäckström: Hej! Jag har ju som förut sagt tagit över ett lite äldre hus. Haft lite problem med el och bergvärmepump som nu är åtgärdat. Skönt! Nu till dagarnas kraftiga regnfall så har jag studerat innertaket på vinden under 3 dagars tid. jag har gått och synat allt med ficklampa för att identifiera potentiella läckage utan att hhitta något (vilket jag är otroligt glad för). Det sitter ett
0 svar · 1,1k läst
·
M
Micke.800: [citat] Tack för tipsen! (y) Jag kommer nog att kontakta tillverkaren och se vad de tycker är bäst
6 svar · 5,8k läst
·
T
tobefound: Hej igen! Har blivit en liten paus i arbetet men nu dags att sätta fart. Det som jag funderar på nu är om jag faktiskt inte ska ha glespanel på det "vanliga" sättet. Dvs sätta 28x70 liggande med cc45 för stående takpanel. Anledningen till det är att jag hört folk säga att ångspärren inte ska ligga direkt mot takpanelen utan det ska vara en liten luftspalt där med (för ventilering
22 svar · 5,5k läst
·
S
Spik56: Byte av takpapp 25 år gammal, platt tak funkisstil ca 75 kvadrat. Storstad Göteborg. Vad är rimlig kostnad?
0 svar · 1,1k läst
plåtrickard
plåtrickard: Beror väl på hur dom ser ut, och om det är träpanel på. Jag skulle inte vilja ha vatten som slår på panelen
1 svar · 772 läst
F
fannmo: Tack för alla svar, uppskattat! Kör nog på en kapning ovan tak och sen försöker jag komma åt fästet på något vis.
5 svar · 3,3k läst
·
S
Skalman: Hej Rickard! Tack för svaret. Nu har jag plockat av en massa tegelpannor å gamla tjärpappret är i förvånansvärt bra skick. Ställde frågan i onödan då jag behöver inte lägga på nytt. Bara "smeta på" lite asfalt från burken på nåra småställen. Frågan löst. Tack.
2 svar · 2,3k läst
H
Hallerudsbo: Ja det är tyvärr leveranstid på massa saker nu förtiden. Parkett det vet jag inte än när vi får. Ny panna beställd, 3-4 månader i januari. Idag kan dom inte svara mig när den kommer, men minst 8-12 månader till, och priset har gått upp med 40000 tyvärr. Klinker börjar bli mindre med. så jag är inte förvånad att takpannor är brist på en del med. Till mångas bekymmer. Jag
9 svar · 4,3k läst
M
Max Lindgren: Är det möjligt att sätta dit en tak- och väggpanel 10mm i mdf direkt på takstolen med cc1200mm utan att det sviktar för jävligt? Det är tänkt till att ha som snedtak i det som ska bli ett gym. Så om det sviktar lite skulle inte vara hela världen. Estetik är inte prioritet.
0 svar · 1,1k läst
klaskarlsson
klaskarlsson: [citat] Det är ju aldrig fel att vara på den säkra sidan, men en vind som förvarar massa grejjer (det är ju uppenbarligen ståhöjd) som man kan gå på torde rimligtvis vara dimensionerad för att klara ett par rum och några barn. Dessutom måste ju hela huset klara vikten från tak (med snö osv). Skall man montera kamin eller badkar skall man kanske se över bjälklaget under där dock.
4 svar · 2,3k läst
·
G
Gabbe1: På sista bilden ser man en övergång mellan två tak/vinklar som ser skum ut. Normalt ska en sådan övergång göras med en vinklad plåt som ligger under den övre takplåten och sedan över den undre takplåten, med överlapp och tätband för aktuell plåtprofil (tp20). Det skulle inte förvåna mig om dagens lösning släpper genom vatten. Sen ska det ju iof ligga en papp/duk under plåten
1 svar · 3,4k läst
·
Mathias12
Mathias12: Hej Det finns även taksteg för lertegel och för betongtegel. Dessa har olika bredd. //Mathias
2 svar · 4,2k läst
·
L
LaT: Gissningen är väl att trä kommer närmare spånskiva än styrencellplast?? https://www.alltombostad.se/byggabodialogen-23404/nyhet-files/23_Fuktvandring.pdf https://www.isover.se/vad-ar-eps-cellplast Fuktegenskaper EPS är tätare än mineralull men mer öppet än XPS.
18 svar · 3,4k läst
E
El-killen: Hej mer kunnigt folk Vi har bestämt oss för att byta tak & sätta solceller på stallet. Skulle vilja ha lite input vad ni rekomenderar med taket. Har idag utifrån sett eternit, ”ströläkt” 70x70, takstolar 50x195 som är cc1900. Cc avståndet på takstolarna är botten till alla gråa hårstrå. Vi ska lägga lindabs srp25. Min första tanke var att rensa ner till takstolarna och sedan
0 svar · 695 läst
C
Chhult: Tack för all input allihop! Vi vill ha ett hus med möjligheter och har med det i vår budget att göra större renoveringar. För som Björneng är inne på så är det mycket i huset som behöver fixas med. Taket kan dock göra att vissa delar invändigt får vänta - under förutsättning att vi vinner kommande budgivning.
6 svar · 2,7k läst
·
T
Tommie Jirhed: Jag har fått ekorrar på vinden i vår villa. De har bitit hål på tidigare takfotsnät (ej i metall). Vilken typ av nät, storlek (mått) och hur fäster jag metallnätet?
0 svar · 1,1k läst
useless
useless: Svalor äter dessutom stora mängder mygg, så dom är nyttodjur.
3 svar · 3,4k läst
E
EyEr0n: Spännande! Följ upp kablarna och rappotera
6 svar · 1,8k läst
·
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.