N
Naimare: Betalade 90000:- för ca 600 kvm inomhsumålning (väggar, tak i hela huset) inklusive underarbete (2 x spackling och slipning) och material samt målning av snickerier (lackfärg)
10 svar · 20,7k läst
J
John77: se http://www.byggahus.se/cgi-bin/yabb/YaBB.pl?board=Tomter;action=display;num=1093250959;start=9#9
5 svar · 13,3k läst
0
0840: E du riktigt "kall" så tar du enbart rörligt, betalar till eget konto 5% som du säger. På sikt finns inget billigare än rörligt, se statestik. Bry dig inte om skriverier i tidningar, det är styrt av "finansen" för att få dig att binda. Det finns inget större problem för bankerna än när du har rörlig ränta. Deras affärer är mycket enklare när de kan arbeta med fasta terminer.
6 svar · 1,3k läst
M
MHelin: Hej! Er renovering verkar storleks- och omfattningsmässigt var likt vårt 1700-talshus på 200kvm och därför kanske det är intressant för er att veta vår budget. Jag sköter det mesta själv allt från konstruktions- och detaljritningar till grovarbete och finsnickeri etc. El, VVS och murningsarbeten lejer jag dock bort. Köket har också en "riktig" snickare fått ta hand om. Rörmokare
10 svar · 3,4k läst
T
Tesa: Vi har medräknat räntekostnader som en post i byggkreditivet/lånet, men tänker betala räntan under tiden (för att slippa "ränta på ränta"). Men om du vill så kan räntan ligga på kreditivet, iallafall så godtar Handelsbanken det så.
1 svar · 2,0k läst
M
Maxal: Haha, ja det förstås, vi har fått MYCKET hus för pengarna om jag får säga det själv. :D
8 svar · 23,7k läst
FlitigaLisa
FlitigaLisa: [citat] För som min man säger: Lisa tycker om att ändra hemma! Sen var det nog så oxå att när vi flyttade in hade vi ett visst behov av boende för småbarn sen växer de små liven och behoven ändras. Panelen på huset trillar ner, garaget blev för litet, altanen ruttnade bort osv. Man kan nog summera det hela med att eftersom huset inte var vårt drömhus försökte vi in i det längsta
13 svar · 2,2k läst
ylven
ylven: Hej När det gäller vad lånen kommer att kosta så rekommenderar jag att du går in på webbplatsen för valfri bank, där brukar under bolån finnas olika kalkylhjälpmedel som är jättebra. Mina favoriter är Föreningssparbanken och Handelsbankens kalkyler. Med tanke på era inkomster tror jag att ni kommer att klara det galant, så länge ni inte har någora extraordiära utgifter i er
1 svar · 1,3k läst
M
moken: Vi sket i handpenningslånet, ringde nu och bad om byggkred handlingarna...
1 svar · 1,9k läst
yonna
yonna: Du har visst rätt. Ett femårigt lån omsätts efter fem år och då har du möjlighet sätta om det på annan löptid. Men vill du in & röra i lånet före omsättningsdagen får du räkna med en tilläggskostnad dvs ersätta banken för den ränteskillnad som uppstår fram till omsättningsdagen. Men det skall i så fall vara en rejäl ränteskillnad eftersom du oftast får viss 'rabatt'
1 svar · 2,3k läst
DragonLady
DragonLady: [citat] ;D ;D ;D Ja så länge du har pengar o inte behöver låna... ::)
3 svar · 2,0k läst
pappskallen
pappskallen: [citat] Tja det var väl alltid nån som band när den var som dyrast, precis som det finns folk som köper aktier när dom är som dyrast........ fast det var kanske enda alternativet i just det läget :-/
21 svar · 2,3k läst
L
Ljungen: Precis så är det Nobba!
10 svar · 26,1k läst
yonna
yonna: Det verkar inte troligt att värderingen ökar pga kosmetikan - åtminstone inte för att få ett bättre underlag för nya lån. Tapeter & målning påverkar värderingen marginellt. Det är mer troligt att ni kan låna ytterligare 200' för att rusta upp huset. Lägg då samtidigt in kostnaderna för uppfräschningen. Vissa banker kräver kalkyl över dessa åtgärder. Men som alltid i
1 svar · 3,9k läst
Jante
Jante: [citat] ;D ;D ;D Känns igen, men vart skall man vila upp sig om inte på sitt "arbete" ::)
8 svar · 3,9k läst
N
Nick: Hej! Det förstår jag nog "finansvalpen". Utgick från att Karin hade fått dessa räntor i förslag från sin bank, inte att hon sitter uppbunden med dem..... '//Nick
7 svar · 887 läst
A
ama: Vi lade om våra lån från Nordea till SBAB, lånen var rörligt, 3-årigt med 2 år kvar, 5-årigt med 2 år kvar. Vi betalade ränteskillnadsersättning på tror det var 3000 kr och ändå gick vi plus på affären. Det årets ränteutgifter+ersättningen var lägre än om vi hade behållit Nordea som bank. Jag har en känsla av att 12% till 3% eller vad nu räntan är idag blir bara plus i
3 svar · 2,4k läst
H
hany08: Hej Vi fick byggkreditiv för vår hus renovering, Så här gjorde vi 1. inköp av objektet, botten lån till 90% av inköps summan, redan här berättar vi för banken om renoverings planerna. 2. Går till banken med budget för renoveringen, får byggkreditiv för den summan. 3. Går till banken för att inte budgeten håller, får mer pengar. 4. Gör värdering av huset fast vi inte är klara,
2 svar · 4,0k läst
S
sanne78: Nej, banken ger er rätt information. Som djpa säger är det inga problem med att byta bank. Och även om det skulle vara så att dina lån delar pantbrev är det oftast inga problem. Banken tar då något som heter överhypotek på pantbreven hos den bank som innehar har det bundna lånet. Det innebär att banken får utnyttja den del av pantbrevet som den första banken inte "behöver". Det
4 svar · 9,5k läst
P
Peter25: Hejsan vi skall ha ett Ägir, och det kostar 1.6, fast då är det en tomt på 151.800kr samt mitt nuvarande lån på 50k inräknat.. fast vi bor ju i ett litet sammhelle också, kanske har lite med sånt att göra lite med priserna?
25 svar · 4,4k läst
A
Andrei: [citat] Vi ska bygga Stora Mariannelund med Smålandsvillan. (I Bålsta) :D
5 svar · 721 läst
M
moken: hur lång tid brukar det ta att förhandsvärdera egentligen? Ritningarna sa han att han fick på sitt bord i måndags, men ännu har vi inte hört något... Borde väl inte ta allt för många timmar att kolla av lite och se vad man tror? Ska ringa på måndag och kolla, gillar jag inte gubben då kommer jag ringa hans chef och klaga och försöka byta handläggare till att börja med.
6 svar · 4,2k läst
S
sofia_k: tack för svaren ;D
5 svar · 4,7k läst
V
vonSassen: ;) ;) Du ska även se till att det står i kontraktet/Leveransdeklaration/Material att Du får specificerat vilket material/typ mm och innehålls/miljödeklaration för allt som ingår i bygget. Annars kan Du (som jag) få 3-glasfönster i en del av byggnaden och på andra ställen med lite annorlunda fönster, få 2-glas superenergi som motsvarar 3-glas standard. Därmed får Du olika
15 svar · 3,5k läst
Immobil
Immobil: [citat] Har ni fått löfte om 2,5 mille och inte överskrider det så kan ni sova lugnt. Sov gott! :D
4 svar · 1,8k läst
B
byggherreNR1: DanielG: Under den tid jag byggde så letade jag priser överallt. Precis som Fasting65 säger så är byggmax en bra källa och det går att få dessa priser på andra ställen. Vi löste det dock på ett lite annorlunda sätt. Då min far, syster samt en kamrat bygger inom ungefär samma tid inom en radie av 6 mil så gick vi ihop. På detta sätt så fick vi ok priser samt kunde dela med oss
2 svar · 1,2k läst
P
pleximaster: Jag har aldrig tidigare deklarerat för fastighetsskatt. Hur ser en sån här deklaration ut? Ska man fylla i vad man har för golv klinker eller trä…? Hur uppskattar man värdet? Vad är mest värt, ett fult slitet ekparkettgolv från 70-talet eller om man sliter bort detta och tar fram de över 100 gamla skurade furugolven. Det är ju objektivt! Furugolven har spikhål i sej (från parketten)
10 svar · 2,9k läst
T
torparnorpan: [citat] Hehe..nej så brahar man det nog inte tyvärr men det är nog en bra start i alla fall :-) Jo husen är av samma typ fast med mindre modifikationer så jag tror det går att förhandla lite i alla fall hoppas jag :-)
9 svar · 1,5k läst
Coolman
Coolman: Kan bara hålla med! Prioritera de viktigaste åtgärderna först och ta en ungefärlig kostnad +10%. Palla till banken o be om ett lån. Efter 3-7 månader är ni klart med det viktiga o ska nu fortsätta på lite annat som kanske går använda av er sparade medlen från er lön som stoppat undan månadsvis eller bara låna mera... Så gör jag iofs...
6 svar · 4,5k läst
E
Engan23: "Isso", en fråga: Fick du specat hur mycket du pröjsade enbart för energihålet inkl kollektorslang? Ingick grävningen fram till huset? Fick du hjälp med helheten? (borrn, installation av pump mm). Vem/vilka gjorde jobbet? Är du nöjd med jobbet som helhet? Totalkostnad? Jag bor strax utanför Enköping, kommer i vår att borra för bergvärme och installera pump. Ska snart ut för en
6 svar · 3,0k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.