Kanske en konstig fråga, men eftersom jag vet att mina föräldrar har lån som är bundna med en ränta som ligger på 12%, så undrar jag om inte de borde kunna byta bank. Alltså, de tar ett lån från en annan bank med mycket lägre ränta och betalar då av sitt lån med den höga räntan?

Varför gör man inte så? Det vore ju egentligen toppen, även om det säkerligen innebär ton med pappersarbete...

Bob_the_builder
När man har ett bundet lån så går det inte att lösa in i förtid utan att betala så kallad ränteskillnadsersättning. Den innebär att banken får kompensation för de räntepengar den går miste om.

Har de 10-årsbundna lån då? Det var ju länge sedan vi hade 12%. Har de ev missat omsättningsdagen?

Jag skall själv bryta mitt 5-årslån i förtid. Kostar mig en del men detta är ju också avdragsgillt i deklarationen. Det bästa är att kontakta banken och be dem räkna på vad förtida lösen/omsättning skulle kosta. Det kan löna sig om det är kort tid kvar till nästa omsättningsdag.

Vi lade om våra lån från Nordea till SBAB, lånen var rörligt, 3-årigt med 2 år kvar, 5-årigt med 2 år kvar. Vi betalade ränteskillnadsersättning på tror det var 3000 kr och ändå gick vi plus på affären. Det årets ränteutgifter+ersättningen var lägre än om vi hade behållit Nordea som bank.

Jag har en känsla av att 12% till 3% eller vad nu räntan är idag blir bara plus i kassan. Det enklaste är att ringa exempelvis SBAB och be dem återkomma med vad det skulle kosta.

/ama

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.