Är totalt oerfaren och okunnig vad gäller lån, finansieringar osv (har varit lägenhetsboende sedan födseln) men tänkte att ni kunniga och erfarna människor kanske kunde göra min kunskapströskel lägre och mitt arbete mindre (och därmed mina misstag färre).

Så här är det:

Vi är ett sambopar med en tvååring som blivt intresserade av ett hus vars utropspris ligger på 1.850.000 kr och som enligt mäklaren troligen kommer att säljas för ungefär samma summa i det här fallet.

Vi är båda arbetande och får ut cirka 18.000 efter skatt per person i dagsläget men en av oss kommer enligt planerna att gå hem på föräldrarledighet inom ett år vilket naturligtvis kommer att påverka ekonomin.

Huset är i gott skick, tomten friköpt och det finns 8 pantbrev på 1.570.000 kr sammanlagt.

Vi har inga pengar på banken att tala om men vi är å andra sidan i stort sett skuldfria i övrigt och har inga ovanliga utgifter / omkostnader.

Så min inledande fråga blir väl hur vi bör fördela lånen, hur mycket vi bör låna, vad vi bör tänka på och vad månadskostnaden för vårt lån kan tänkas bli.

Det finns också en tanke att den ena av oss kommer att byta yrkesbana och starta egen verksamhet inom nåt år. Är detta helt vansinnigt även om det finns mycket starka tecken på att verksamheten kommer att gå bra (det är en franchise som finns på 5 platser i sverige och som blivit tok-succeer på alla platserna hittills)

MvH
/T

Hej

När det gäller vad lånen kommer att kosta så rekommenderar jag att du går in på webbplatsen för valfri bank, där brukar under bolån finnas olika kalkylhjälpmedel som är jättebra. Mina favoriter är Föreningssparbanken och Handelsbankens kalkyler.

Med tanke på era inkomster tror jag att ni kommer att klara det galant, så länge ni inte har någora extraordiära utgifter i er ekonomi.

Min egen tanke om hur vi ska göra när vi blir med hus är att låna så pass mycket att vi ändå har en ordentlig buffert på banken. Jag tänker att vi ska ta rörlig ränta rakt av men sätta av någon tusenlapp eller så extra på huskontot för att kunna ha något att ta av i händelse av kärva tider (det kan ju finnas många orsaker till sådana). Jag har svårt att se logiken i att sätta in varenda sparade krona man äger i bostaden, för att sedan bli tvungen att sälja med förlust om man får problem som minskar ekonomin.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.