Priser, Kalkyler, Fastighetsskatt m m.
djpa: Det är säkert som milla säger inga problem och var noga med att justera kreditivbeloppet innan pantbrev tas. Bättre att ta i ordentligt över kalkyl än att det fattas när bygget närmar sig slutet.
Jonas_O: Som GF säger, man kan värdera närsomhelst. Här gäller det att ha tur med vem som väderar. Vissa värderar strikt efter regler och vissa värderar som om huset är klart. Vi värderade innan huset var klart. Killen som värerade drog bort 80 000 kr per rum som inte var klart. Trots att vi hade allt material, trots att vi gör allt själv och trots att väggarna redan var reglade och elen
Sten_L: Hej, Vi sitter nästan i samma sits, vi har bara inte hittat tomten ännu. Vår bankman spår som så många andra en höjning på 1% per år i 2-3 år framåt. Tittar man då på de bundna lite längre lånen så kan man ju idag binda på 5år till 4,45, 8år till 5,10 och 10år till 5,25. Man kommer med all säkerhet få en högre totalkostnad efter bindningens slut, men fixar man 5,25% så kan
jarlh: På Konsumentverkets hemsida kan man läsa om att köpa hus: http://www.boende.konsumentverket.se/mallar/sv/artikel.asp?lngCategoryId=1402&lngArticleId=2895 Vi hittade besiktningsman på: http://www.bygging.se Vid besiktningen hittades fukt i grunden vilket vi aldrig hittat själva. Säljarna gick ner i pris med 325 000 kr. Med andra ord är professionell besiktningsman väl värt
co: Vet inte riktigt om jag förstår vad du menar men innan vi beslutade oss för att bygga ut vårt gamla lilla hus försökte vi få en mäklare att ge en värdering i "utbyggt skick". Det gick inte enligt mäklaren. Nu byggde vi i allafall och får förlita oss på värderingen i efterhand.
cubix: Provar samma fråga igen. "Vid en större ombyggnation som definitivt förändrar taxeringsvärdet, finns det någon skyldighet för fastighetsägaren att anmäla detta till skattemyndigheten.
carlssoni: För den som lämnar in bygganmälan efter 2005-01-01 blir färdigställande- och byggfelsförsäkring obligatorisk enligt lag. De försäkringsbolag som lämnar sådana försäkringar accepterar inte att löpande räkning tillämpas. De begär kopia av berörda kontrakt. Detta borde innebära att denna prissättningsform i framtiden kommer att försvinna helt.
the_donk: Nu har jag förstått, ??? Detta gör att taxeringsvärdet går upp, men beroende på vilken sorts uppvärmning vi valt på kåken, får vi avdrag i varierande storlek. Och jag kan väl aldrig tänka mig, att de sänker skatten på olja eller el. ::) /Jarl
mattiaxen: det är ju ganska konstigt att det blir så mycke mera i pengar. jag har läst på forumet om killar som byggt garage på ca 60m2 och det har ju bara kostat typ 40000 kr. undrar om det är riktiga gararage dom har? men det är. klart ingen palatta? ingen isolering? kärpapptak? klent virke?
milla: Ingenting. De står för sin officiella prislista, vilket är bra - för då behöver ju ingen betala överpris!! Om det nu inte är så att det är vi som blivit blåsta!!!
carlssoni: Det måste vara en helt felaktig tanke med att "anlita sig själv" och "avlöna sig själv". Arbeta själv på huset utan att se något som lön till Dig själv. Be banken, som Du lånar pengarna av att besikta och värdera arbetet som utförts och lyft så mycket att Du, utöver vad Du behöver för att betala inköpt material och tjänster, tar ut så mycket för egen del att Du kan
Alter_ego: [citat] Avgift för koppling till kommunalt LPS-avlopp: 107.000:- :-/
cy_berg: Går i husköpartankar och har tillsammans med min sambo hittat ett intressant hus. Detta hus tillhör en större egendom och ska styckas av så att det blir en tomt på 5000m2 och med tillhörande hus. Därför finns det idag inget taxeringsvärde satt på fastigheten + hus. Den typ av hus det rör sig om (liknande ålder, storlek, tomtstorlek, läge, kommun osv) brukar ha ett taxeringsvärde
kalleanka70: Det lät mycket, jag gjorde ungefär samma jobb som med brorsan på stugan på landet, är amatör och det tog ca 1 dag. Lite pill är det ju helt klart men 2 dagar fär 2 killar nja....låter som de saltat lite. Kunde du inte kontrollera själv när de höll på?
torparnorpan: [citat] hehehe..säger du det ? *flin* Jag som trodde allt gick på räls med kalkyler och banktjänstemän ;)
Alter_ego: [citat] ...flera ränteanalytiker anser att räntan kommer ligga runt 5-5,5% inom två år...man ska nog inte satsa alltför mycket på att dagens (historiskt sett) låga räntor håller sig i evigheter. Och Skyfox: Det är inte säkert att du hinner binda räntorna på en vettig nivå när räntorna väl börjar röra sig uppåt. Räntorna prissätts på förväntningar om framtida nivåer,
Langbein: [citat] Jo man vill inte vara torsk ifall man behöver kliva ur snabbt, efter 10 år är det likgiltigt.
micsik: Jag hade ett sommarhus som skulle rivas. Ringde till kommunens byggåtervinning som kom och plockade ner huset bit för bit. Endast grunden återstod efter dem var klara och det kostade inte en krona! Grunden var bara av sten så den grävde jag ner.
yonna: Det var stor skillnad på boendeyta ;D. Finns i er husbyggekalkyl även inkluderat trädgård/uppfart/plattläggning/gräsmatta/buskar/träd? Det låter som om radhuset redan är befintligt samt med liten trädgård? Gillar ni radhusboende samt vill ägna fritiden åt golf, segling, resor & annat? Eller vill ni jobba hemma med hus & trädgård? Det är omöjligt för någon annan att
Jesca_j: [citat] Natt/skift/helgjobb förmodligen. Själva så jobbar vi 100% bägge två, ungefär 40timmar vardera i veckan.
DragonLady: Jag hade lagt alla tillgängliga medel på att först lösa topplånet typ max 10 år, sedan kan man gå på bottenlånet som jag för övrigt hade lagt på 3mån. räntan.
Rypos: Lite knepig fråga, men... Kan/får man hålla tillbaks en summa pengar efter godkänd slutbesiktning i väntan på godkänd garantibesiktning? Mitt svar hade varit NÄ, för bygget är godkänt och husleverantören och grundentrepenören har rätt till sin slutlikvid. Men, om sättsprickor upptäcks under garantibesiktningen, vilket incitament har grundentrepenören att åtgärda felen? Här i
jonas_n: Hej Är det någon som kan svara på generellt ungefär vilka kostnader som tillkommer i sammband med mitt eventuella markköp. Marken är "råmark" dvs, inget vatten, avlopp, el eller väg. I området räcker det med att borra ca 35-40 m till vatten. Vägen är ca 100-150 meter, (berg med ett tunt jordlager på toppen.) Hur är det med el-anslutningen. Betalar man en generell anslutningsavgift
Ica80: Hej! Är det nån som byggt nytt och hamnat på 1.5milj, inkl. allt? Funderar på om man kan komma undan med det, har tänkt göra mycket själv. Vad får man för månadskostnad ungefär inkl. drift? Vet att många olika faktorer spelar in, men ni får gärna berätta vad för uppvärmning och hur stort ni har. Och så skulle jag vilja veta om det är nån som fått lån på så stora summor,