Coolman
Coolman: Det var roligt att höra! Egentligen är 75%, 85% ett gammalt "formel" som bankerna använder sig av. Precis som Bostadsrätt var räntorna +0.5% utöver villaräntor men det har SBAB sett till ej existerar längre. Kanske 75% försvinner eller tillämpas mer om det blir nedfall på bostadsmarknaden...
11 svar · 3,3k läst
B
brevik: Det fick jag med men hela poängen är att jag trodde jag kunde få samma ränta som vi har på vårat hus idag (2,80%). Tyvärr kunde vi bara få 3,80% och utöver det ville han heslt att vi skulle lägga mer än 25% kontant. Lite trist men sånt är livet.
6 svar · 3,7k läst
yonna
yonna: Dottern funderade på ett gammalt parhus i vårt område. Det visade sig dock att två 'halvor' blev orimligt mycket dyrare än ett fristående på totalt samma yta i samma område. Rad-& kedjehus är att föredra - då har man en grupp grannar som - förhoppningsvis - kan agera tillsammans. Men har man bara en granne som man är helt beroende av kan det bli besvärligare! I mitt område
8 svar · 9,4k läst
A
Alter_ego: [citat] Håller med, man behöver nog inte förvänta sig högre räntor än så. Men man bör nog kalkylera för att klara räntor på en 6-7%, annars kan man nog lätt hamna i problem... ...hoppas på det bästa, förvänta dig det värsta... ;) Alter ego
10 svar · 1,0k läst
M
Maxal: Säger som föregående talare, rör utanför väggarna har INTE något med fusk att göra. Tvärtom. Att lägga rör i väggen i en gammal kåk skulle inte jag göra i alla fall... Vad gäller element så kan ett enda element påverka värmebilden ganska mycket och dessutom ge er ökade värmekostnader. Nu kanske inte elementen i äldre hus är exakt utmåttade för bästa verkan men jag vet att
2 svar · 5,0k läst
M
MartinH: Jag har pratat med min far som är brandman angående vilket släckmedel som är lämpligast att använda. Enligt honom använder man pulver dels för att det släcker det mesta till skillnad från CO2 och vatten. Den andra anledningen är att det mycket enklare att få ett "bra" resultat, dvs elden slås ner, än om man kör med t.ex. CO2. Det krävs inte samma teknik som att släcka med skum
12 svar · 9,1k läst
S
Sara_B: [citat] ...Låter enkelt och bra! :)
4 svar · 1,6k läst
Immobil
Immobil: [citat] :-[ Åja, tycker bara det bär roligt att kunna hjälpa någon. :D
9 svar · 1,1k läst
J
John77: [citat] Låter inte alls anmärkningsvärt, klarar man inte att räntan går upp 3%-enheter ska man inte låna
78 svar · 9,8k läst
R
Rypos: Ska bygga en källare 100 kvm som i huvudsak blir varmgarage och förråd. Vad tror ni att ett ungefärligt kvm-pris skulle hamna på? Isolerad betongplatta, murad ISO-LECA, lite VA, lite el
0 svar · 3,0k läst
S
Stoffe_byggare: Hej, Vi har haft samma problem. Vi skall lägga mycket kontant och låna upp resten. Men vi valde att lägga upp ett bygg kreditiv på summan för huset, och spärra detta belopp. Som grund för kreditivet ligger vissa depåer, aktier, kapitalförsäkringar ,kontanter m m. Men jag måste säga att detta var ett problem, bankerna och husleverantörerna är inte vana vid detta. Var ute i god tid
1 svar · 7,8k läst
D
David: Det stämmer. På vårt första hus fick vi förhandsbeskedet 3,8 miljoner. När det var färdigt uppskattade värderingsmannen det till 4,7 miljoner. Vi sålde någon månad senare för 5,85 miljoner. Så kunnig var den värderingsmannen. ;) (Banken hade utsett honom). :P mvh David
1 svar · 2,5k läst
J
Jenny_U: Undrar ifall man bör jämka byggnadskreditivet? Än så länge har vi inte tagit ut så mycket på kreditivet, bara för tomten. Men slutet av februari ska själva huset betalas och jag undrar då ifall det är vettigt att jämka? Någon som gjort så?
0 svar · 1,4k läst
O
OLHA: Nu är jag trött.... Menar förstås att jag styckar av halva tomten och säljer den....
2 svar · 1,5k läst
Immobil
Immobil: [citat] ::) Det gör en mäklare också. ;)
5 svar · 4,4k läst
A
AndersG: Vi hade ngt liknande. Det var sagt att sista raten skulle betalas 30 dagar efter stomresning, men vi höll undan en liten summa, ett par tusen euro ganska länge tills vi hunnit kolla att allt var OK.
8 svar · 973 läst
Immobil
Immobil: Repris ???:http://www.byggahus.se/cgi-bin/yabb/YaBB.pl?board=Hantverkare;action=display;num=1104499446;start=0#0 ::) ;)
1 svar · 3,6k läst
R
Rypos: ...o sen bestämmer Regeringen att slopa skattebefrielsen. Det är väl bäst att inte skjuta upp den för länge, för man vet aldrig vad som händer....
5 svar · 1,9k läst
R
Rypos: Regeringen hade på förslag att slopa skattebefirelsen för nyproduktion, men förslaget röstades ner. Bygg på bara!
2 svar · 1,9k läst
R
Rypos: I princip så är det väl banken som avgör om fastigheten har ett värde som motsvarar lånen samt att de kan pantsätta fastigheten. Banken anser inte att ett halvfärdigt bygge har något värde. DÄremot har tomt ett värde och en färdig fasighet har ett värde. Definitionen av "färdig" får du argumentera med banken om.
5 svar · 1,9k läst
R
Rypos: Varför måste ni överta lånen med dålig ränta? Det är isåfall skäl att föhandla ner priset motsvarande ränteskillnadsersättningen, lösa lånen med dålig ränta och ta nya lån med låg ränta.
2 svar · 3,1k läst
R
Rypos: Börja med att sitta ner med LB-hus säljare och tala om hur ni vill ha huset. Därefter tar säljaren fram en produktionskostnadskalkyl som ni sedan visar för banken. Ju bättre förberedda ni är desto bättre hjälp får ni av banken. Alla siffror behöver inte vara exakt rätt i p-kalkylen, men ska vara relevanta för det aktuella bygget. Det blir lite moment 22, precis som ni beskriver
9 svar · 1,5k läst
R
Rypos: Vår bank tar inga avgifter alls ;D
8 svar · 1,5k läst
A
askur: Jag & min livskamrat håller precis på att se vårt nya hus bli färdigt - en sån fröjd! Men samtidigt har vi, som gröngölingar i byggbranschen, upplevt en märkvärdig sak: Vi köper en kommunal tomt och vi har ännu inte fått någon faktura. Har funderat på det ett tag men tänkt att fakturor brukar det ju inte vara något problem att få - den dyker säkert upp. Nåväl - samma dag
0 svar · 1,6k läst
S
sirbo: Lagfarten är 1,5 % plus expavgift på 825 sek
3 svar · 1,1k läst
F
Findus: Det var det huset som dom ståtar med på hemsidan. 114kvm + 20 kvm terrass. Går man in under "Medieomtale" på hemsidan finns en artikel från Sydsvenskan. Jag fick intrycket av att dom var nya på typhus och inte hade byggt så många än. Däremot har de gjort arkitektritade i samma stil. Kvalitet och standard var OK, inte dåligt och inte speciellt lyxigt. Vet inte om dom har sålt något
8 svar · 7,1k läst
H
Henriettae: [citat] Vi skall upp till Småland om två veckor för att titta på några hus, och det är Föresningssparbanken där uppe som är mäklaren, så jag antar att vi pratar med dem då (kan dock inte ansöka om lån förrän jag fått anställningsavtal i februari). Egentligen har vi inte Föreningssparbanken som vår bank, men jag antar att de är lättare att prata med dem när vi ändå är
6 svar · 1,4k läst
T
terese: Nu har värderingsmannen varit här och vi är nöjda!! Även fast vi inte är färdiga så värderade han huset till 2.5 miljoner som huset såg ut idag.Så nu har vi varit på banken och det ser väldigt bra ut. Eftersom vi "bara" lånat 1.4 mil.så slipper vi topplån med mkt god marginal.Vi valde att ha rörlig ränta på halva lånet (2.90 % ränta)och binda halva lånet i 3 år (3.45%
2 svar · 1,3k läst
B
billy_baver: Hej, mattiaxen! Jag repeterar förutsättningarna. Har jag uppfattat saken rätt? Över din fastighet A går en väg Y som leder till en annan fastighet B. Ett servitut ger ägaren till B har rätt att använda vägen. Och nu undrar du om du har rätt att stänga av vägen, eftersom B ändå inte använder den. SVAR: Nej! Och hur krångligt det blir att ändra på det beror på vilken sorts
6 svar · 4,0k läst
0
0840: Konsulten, jag får byta id, kanske 0850.............
50 svar · 6,6k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.