T
torparnorpan: Bob. Det var väl lite så banken resonerade med för oss. Vi spånade snabbt på det och kom fram till att vi kommer att ha huset uppe för strx under 2M kr. Värdet i dagsläget på ett sådant hus på den platsen ligger nog närmare 3Mkr och det såg de väldigt positivt på då det innebär som sagt att vi kan låna hela beloppet som ett bottenlån och ändå ha värde över gentemot vad
6 svar · 4,8k läst
N
nyfiken_2: Hur förmulerar man en bra anbuds-förfrågan nät man vill installera bergvärme?
0 svar · 800 läst
8
887_Triggerfish: Nu är bygget av vårt hus igång sedan ett tag och det återstår drygt 5 veckor innan det avtalade tillträdesdatumet. Det finns ett flertal anledningar till att jag inte tror att allt kommer vara klart till detta datum. Jag undrar därför två saker. 1. Hur mycket fel är acceptabelt vid slutbesiktningen? Vi var och tittade lite på bygget idag och upptäckte en del saker som verkade vara
0 svar · 3,2k läst
K
kibba: har bestämt oss: det blev bank1´s alternativ, fast hos bank 2 med lägre ränta och ingen amortering till att börja med ;D go kväll / kibba
4 svar · 703 läst
L
LennartL: Din kalkyl verkar rimlig :) Av produktionskostnaden för fastigheter utgör ca 75% olika skatter (här inkl löneskatter). En villa för 2 millar bör kosta ca 0.5 mille exkl skatter. Du kan inte undvika dessa skatter på det du köper. Därför hamnar du högre.
3 svar · 2,3k läst
A
Alter_ego: [citat] Hur i hela friden klarar ni det ??? Och frågan kan väl mycket väl vara seriös! Vi har runt 35000/mån netto , ska låna betydligt mindre än Mandarin (ca 1,7Mkr) och vi tycker också att det känns som ett stort lån... Beror väl helt på vilka marginaler man vill ha...
6 svar · 747 läst
E
Engan23: Hejsan! Går i funderingar på att göra en utbyggnad på huset, har idag 175 + 25Kvm, funderar på att bygga ut en sutterängdel på 65kvm + dubbelgarage under. Den nya delen ska innehålla en öppen lösning med kök och vardagsrum. Det kan ju vara bra att räkna på vad utgifterna blir efter en utbyggnad och det är här jag vill ha lite hjälp... Uppvärmningen lär kosta lite mer,
0 svar · 1,0k läst
yonna
yonna: Arbetstimmar ger ROT-avdrag - men inte själva produkten centralen ;).
4 svar · 1,1k läst
M
Mr_Smurf: Om han inte är kreditvärdig för hela lånet kan det ställa till problem om han ska låna upp 250 000 i vilket fall.. Eftersom ni är gifta så kommer banken att resonera att han måste kunna stå för även dina utgifter, men eftersom du inte är med på lånet så kommer inte dina inkomster att räknas med i kalkylen. Det innebär att han i praktiken får låna mindre än om ni lånar
11 svar · 7,8k läst
H
hboany: Nej, det hade jag inte. Tack!
2 svar · 3,5k läst
O
ok: Jag hann inte med och höra vad bankmannen (spb Finn)sa att kreditivräntan "egentligen" är eftersom han i nästa andetag sa att vi skulle få en ränta om 3,0%. Jag hade förberett mig för lite förhandling men tänkte att här får man vara nöjd och spara förhandlingskrutet till lånen. Vet annars att Nordea erbjuder 2.75% men då måste man lägga lånen hos dem.
32 svar · 1,7k läst
K
kilroy: Beror på stad, hur lättsåld lägenheten är, område, hur mkt den förväntas säljas för osv. Går ju även att deala ett fast pris. Men 4-5% och lägstaarvode från 20´ har jag fått uppgift på när det gäller lägenhet.
2 svar · 2,3k läst
D
DanielG: Vår värderingsman tog 1600 SEK för en förhandsvärdering... vill det sig väl så prutar banken på denna summa på uppläggningskostnaden för lånet/kreditivet när ni väl är där... en förhandvärdering ingår nämligen oftast i denna kostnad... /D
7 svar · 858 läst
Z
zankan: nja....stål e dyrt nu när Kina är igång...Sen är limträ bättre än stål i både brand och ljudsynpunkt. Plus att det är lättare att montera
0 svar · 6,4k läst
G
General_Failure: Vi skulle ha ut jord till ungefär 800 m[sup]2[/sup]. Det tog en timme för grävmaskinen att fixa det. Två dagar extra låter liiiiiiiite för mycket.
3 svar · 2,6k läst
DragonLady
DragonLady: Läs denna tråden. http://www.byggahus.se/cgi-bin/yabb/YaBB.pl?board=Huspris;action=display;num=1098032317
2 svar · 3,5k läst
M
Mimto: Vi fick rätt bra rabatt av vår bank. Vi har varit nöjda med den hela tiden, och vår personliga bankkvinna har varit jättebra att prata med, har det dykt upp problem har haon alltid hjälpt till, det värderade vi väldigt högt.
4 svar · 2,9k läst
G
gotlund: Använd sökfunktionen i forumet så kommer du att hitta en del info.
1 svar · 4,2k läst
O
Ola: Hej där Priserna i sig är nog absolut inget att säga om. Däremot låter det som hemskt lång tid att använda två hela arbetsdagar med grävmaskin för att ta bort grusgång och fixa gräsmatta! (Om det nu inte är en extremt besvärlig tomt...)
2 svar · 1,2k läst
fia_mstd
fia_mstd: [citat] Ni måste skriva ett papper på att huset är din enskilda egendom! Bostad som införskaffat UNDER förhållandet är gemensam bostad enligt sambolagen. Om du tex. har en bostadsrätt INNANA ni träffas, och så flyttar ni ihop och sen separerar, så är bostadsrätten din. Men om ni under förhållandet säljer samma bostadsrätt och köper en ny bostad för de pengarna, så är bostaden
5 svar · 1,4k läst
F
Findus: För att citera Pink Floyd: "Is there anybody out there?" ;)
1 svar · 1,7k läst
C
chef: Ja, att det finns säljare som inte är proffesionella i sin yrkesutövning är inte ett helt felfritt påstående.
4 svar · 1,3k läst
Hemmakatten
Hemmakatten: Det är ju en viss prismässig skillnad om man köper ett hus med tomträtt eller med friköpt tomt. Det borde det ha varit även ha varit på 70-talet.
8 svar · 19,1k läst
M
Mr_T: Jag tycker att ni först ska göra en egen kalkyl (med marginal för oförutsedda utgifter och höjd ränta) för att se om ni tycker att ni kommer att ha råd att bo i huset. Ta sedan med den kalkylen till banken och få deras åsikt/samtycke. Det är nog en dålig start att börja med att dölja barnen för banken ::) Vet inte om priset på huset är fast, men ofta kan det ju bli budgivning,
1 svar · 3,5k läst
S
Strixx: Att bygglovet dragit ut på tiden beror till 100% på den felaktiga informationen, och inget annat, skulle jag vilja påstå. Hade vi vetat hur stor tomten varit igentligen och vilka regler som igentligen gällde från början, så hade vi ju planera tomten helt annorlunda, och valt ett annat hus som passade på tomten. För att ta som exempel så har båda bygglovsarkitekterna sagt att det är
10 svar · 2,2k läst
K
krijo: Vad kan det kosta att bygga till ca 30kvm + sovloft? Jag tänker mig platta på mark, 2 sovrum och liten hall nere samt sovloft uppe. Vi kommer alltså inte att behöva dra in vatten och avlopp. All inredning kommer vi att göra själva.
0 svar · 4,0k läst
DragonLady
DragonLady: Ja man kan väl inte få det ena utan det andra ;D Bygglov; 11232:- Mätningsavgift; 3120:- Planavgift; 16380:- Nybyggnadskarta; 8236:- Byggvattenavgift; 625:- Summa; 39593:- Huset är endast 140kvm i 1 1/2 plan.
11 svar · 5,0k läst
kalleanka70
kalleanka70: Visst är det sant det finns många exempel på det men det gälller att se upp för det finns en del som blir utnyttjade. Kolla att de har f-skattsedel och lättast är om du köper tjänsterna via ett svensk bolag. Det finns flera som erbjuder billigare arbetskraft från  Polen, Estland, Lettland osv. Se till att ha referenser på arbetarna också! Ett företag som hyr ut personal heter Baltic
1 svar · 2,2k läst
S
sanne78: Jag gör som så att jag läser av och rapporterar mätarställningen en gång per månad via internet till nät och elleverantörerna. Det gör att de räknar om den beräknade förbrukningen och mina räkningar blir exakta eftersom de endast innehåller förbrukad el. Jag får även en bra koll på hur mycket el som verkligen går åt.
7 svar · 2,4k läst
A
AndersG: Håller med. Det finns något som heter riskexponering. Har man mindre skulder har man mindre risk och mår bättre. Vår plan är att beta av på delen med rörlig ränta nu och fundera på saken vad vi gör med den fasta delen då den tiden är inne.
21 svar · 1,5k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.