Vi har snart byggt vårt hus färdigt och byggkreditivet skall läggas om till topp/bottenlån.Vi har byggt ett 2-plans arkitektritathus i lösvirke utanför Övik,230 kvm havsutsikt.det är hög standard med kaklade badrum,ekparkett,kakelugn etc.Nu undrar jag vad det kommer att värderas till?Min pappa och jag och min man har gjort allt själva förutom vvs och el.Man tycker ju att det borde värderas till mycket mer än vi lagt ut eftersom vi inte betalt någon arbetskostnad (vi lånar 1,4 milj)Va tror ni som vet?

/terese

Svårt att säga då priserna varierar något otroligt i landet. Jag är själv från Ö-vik och min släkt har sitt hus uppe i Mellansel...En kanonfin villa i ett fint område, byggd 1975 visserligen, men den har 5 sovrum,dubbla vardagsrum, stor altan,inbyggt garage, takkupa, fin veranda. Ja det är ett mycket fint stort hus helt enkelt...de får nog inte 250 000:- för det i dagsläget tyvärr. Skulle du ha den villa du beskriver i Stockholm skulle den vara värd 4-5 miljoner utan att blinka ,men i Övik..ja vem vet? Priserna är ju så otroligt mycket lägre där uppe och varierar beroende på hur tomten ser ut, närhet till stan,kommunikationer med mera. Hör med en lokal mäklare eller en oberoende värderingsman så kan de hjälpa dig att fastställa värdet på huset :-)
Titta även på andra hus i närheten och se vad de står i ...då får du kanske en hum om vart det ligger. Hur många hus däruppe är värderade till över två miljoner tex? Priserna är helt enkelt mycket lägre än på många andra ställen i landet.

Nu har värderingsmannen varit här och vi är nöjda!!
Även fast vi inte är färdiga så värderade han huset till 2.5 miljoner som huset såg ut idag.Så nu har vi varit på banken och det ser väldigt bra ut. Eftersom vi "bara" lånat 1.4 mil.så slipper vi topplån med mkt god marginal.Vi valde att ha rörlig ränta på halva lånet (2.90 % ränta)och binda halva lånet i 3 år (3.45% ränta)

God fortsättning! /Terese

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.