Hur går en värdering av hus till? Vi har köpt ett hus som är i väldigt bra "grundskick" men på ytan ser det ganska trist ut. Med ganska billiga insatser (dvs tapeter, måleri, ta fram gamla golv osv) så kommer huset att se betydligt fräschare ut.

Min fråga är... om man värderar det i inflyttningsskick och sedan renoverar det för ca 20-30000:- men för dessa pengar får fram ett BETYDLIGT fräschare hus, hur påverkar det värderingen? Alltså är små kostnader - men som gör stor skillnad utseendemässigt - ändå bara värda sitt eget pris så att säga?

Anledningen till att jag undrar är att jag lite senare vill ta ett nytt lån för en större renovering (kök, badrum) men behöver då få upp värderingen av huset för att kunna belåna det. Kan man göra så? Det handlar inte om några stora summor.... huset kostade 600.000 och jag vill låna ytterligare 200.000:-

Det verkar inte troligt att värderingen ökar pga kosmetikan - åtminstone inte för att få ett bättre underlag för nya lån. Tapeter & målning påverkar värderingen marginellt. Det är mer troligt att ni kan låna ytterligare 200' för att rusta upp huset. Lägg då samtidigt in kostnaderna för uppfräschningen. Vissa banker kräver kalkyl över dessa åtgärder.

Men som alltid i dessa sammanhang betyder läget, läget och åter läget på fastigheten mest - samtidigt som er ekonomi bör tillåta högre lån.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.