Hej!
Ännu en av dessa nybörjarfrågor... ;)

Jag kommer - ÄNTLIGEN - att ha läst färdigt min utbildning på universitetet i juni, och vi (=jag och min man) flytta till en mindre ort i Småland.

Jag vill hemskt gärna sluta bo i lägenhet och köpa hus - men problemet är att vi inte kommer ha någon kontantinsats. Vi kommer ha sparat ca 40 000 kr tills det är dags att flytta.

Så, min fråga är helt enkelt - är det kört att låna till hus om man ej har någon kontantinsats??

Husen vi spanar in är rätt billiga, ca 750 000 kr. Jag kommer att få en bra lön, och före skatt kommer vi tillsammans ha ca 48 000 kr/mån. Vi har ett billån på ca 150 000 kr, och så studielån båda två.

Jag vet att ni inte är någon bank, men vad tror ni? Kommer banken skratta ut oss om vi vill köpa hus? Eller vågar vi??

Tack för åsikterna! ;)

Jag tror inte det bör vara några problem om ni båda har jobb. Vi gick till banken med ungefär samma förutsättningar för ca ett år sedan, och gick igenom två alternativ (bygga nytt för 2,2 milj, och köpa begagnat för 1,3 milj). Båda alternativen hade gått bra för banken.

det kan gå bra det!

vi har lånat 2,5 och vi hade inte ett öre till insatsen men banken tyckte det var lite si o så med det men eftersom vi var villiga att byta bank så gick dom tillsut med på det .
men det är nog långt ifrån alla banker som skulle godkänna detta

mvh matte

Skönt att höra att det i alla fall finns en möjlighet!
Att bygga nytt skulle vara drömmen, men det får vänta tills vi vet var vi vill slå oss ned någonstans senare i livet! :)

Det är nog inga problem, de flesta vi känner eller känner genom kompisar har /hade ingen kontantinsats. Bankerna verkar villiga endå. De kompenserar säkert med högre ränta på topplånet. Har man bara inkomst så... :D

Jag håller med om de tidigare svaren. Det är nog inga problem. Jag och min sambo lånade 1,800,000kr. Då visste banken att min sambo bara hade vikariat och att hon snart skulle vara mammaledig. De räknade på hennes mammapeng och såg att det inte var några problem. Så då var det bara att köra igång. ;D
Som sagt så borde det inte vara några som helst problem.
Har ni bestämt en tid med någon bank än?

kornstad skrev:
Har ni bestämt en tid med någon bank än?
Vi skall upp till Småland om två veckor för att titta på några hus, och det är Föresningssparbanken där uppe som är mäklaren, så jag antar att vi pratar med dem då (kan dock inte ansöka om lån förrän jag fått anställningsavtal i februari).
Egentligen har vi inte Föreningssparbanken som vår bank, men jag antar att de är lättare att prata med dem när vi ändå är där?
Sedan funderar jag lite på det där med vilken bank vi skall kontakta, när det väl är dags att söka lån - vår bank här i Malmö, eller vår bank i Småland, eller mäklarbanken?
Vår bank här nere är ju trots allt vår bank, men eftersom man för att köpa hus i Malmö måste ha kontantinsats och behöver låna MYCKET pengar, vet jag inte om det är bra eller dåligt att kontakta dem? Kommer de tänka att eftersom vi behöver långa under miljonen är det inga problem jämfört med vad de brukar ha för utlåningssummor, eller kommer de titta på att vi inte har någon kontantinsats?

Jaja, jag antar att det inte kan skada att prata både med vår bank och mäklarbanken. :)

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.