3 947 läst ·
8 svar
4k läst
8 svar
Kul jämförelse
Med c:a 300 papp kvar att slösa på hus 2 har jag roat mig med att räkna på vad på huset som slutligen kostat. Om man räknar såsom husfabrikanterna räknar kostade:
Tomt: 24%
Allt ovan mark 41% av den totala kostnaden.
Allt under hus: 21% (Vi har sprängt och dragit 80 meter väg på berg.)
Tillstånd, räntor och annan luft: 10%
Övrigt: 4 %
Skulle jag räkna såsom husfabrikanterna skulle kostnaden per kvadratmeter bli 5.200 SEK. Räknar jag in allt utom tomt blir kostnaden 9.600 SEK/kvm. Äh, låt oss räkna in tomten också: 12.500 SEK/kvm
Frågor på det?
mvh
David
Tomt: 24%
Allt ovan mark 41% av den totala kostnaden.
Allt under hus: 21% (Vi har sprängt och dragit 80 meter väg på berg.)
Tillstånd, räntor och annan luft: 10%
Övrigt: 4 %
Skulle jag räkna såsom husfabrikanterna skulle kostnaden per kvadratmeter bli 5.200 SEK. Räknar jag in allt utom tomt blir kostnaden 9.600 SEK/kvm. Äh, låt oss räkna in tomten också: 12.500 SEK/kvm
Frågor på det?
mvh
David
Grundstött
· Halland
· 28 345 inlägg
Hej David,
fin kalkyl!
Låter nästan som du har snattat på Byggmax,
och låtit yrkesskolan göra jobbet ;D
Men, allvarligt talat, hur mycket av arbetskostnaden
är oredovisad (dvs har du eller andra gjort oavlönat)?
KoW
fin kalkyl!
Låter nästan som du har snattat på Byggmax,
och låtit yrkesskolan göra jobbet ;D
Men, allvarligt talat, hur mycket av arbetskostnaden
är oredovisad (dvs har du eller andra gjort oavlönat)?
KoW
Egen insats:KnockOnWood skrev:
Inköp och resa till Polen (på semestern)
Arkitekritning för bygglov
Elritning och eldragning
Projektledning
Kunskapsinhämtning
Snattning på Byggmax
mvh
David
Mycket imponerande David.
Det lär ju bli en fin vinst när du säljer...
Jag fattar inte hur du/ni orkar med detta?
Jag och frugan ska precis avsluta en badrumsrenovering och vi är helt j-vla slut! Att sköta ett helt husbygge på fritiden kan nog knäcka vem som helst.... ???
Vart ligger huset? I stockholm eller hur?
/ PJ
Det lär ju bli en fin vinst när du säljer...
Jag fattar inte hur du/ni orkar med detta?
Jag och frugan ska precis avsluta en badrumsrenovering och vi är helt j-vla slut! Att sköta ett helt husbygge på fritiden kan nog knäcka vem som helst.... ???
Vart ligger huset? I stockholm eller hur?
/ PJ
Jo det är sant att Lisa inte jobbar, vill poängtera dock att hon inte är arbetslös för det. Men till skillnad från första huset då vi la ner all tillgänglig tid och möda, (och vi har väl inte återhämtat oss riktigt än från det),börjar vi få in rytmen på det hela nu. Lisa sköter det nya bygget på c:a halvtid nu.
När vi började på vårt första lösvirkesbygget trodde vi att vi skulle kunna sköta två heltidare samtidigt. Det fick vi snart slå oss ur hågen och den med sämst lön fick säga upp sig. Det hade inte lönat sig för båda att jobba och ta in en entreprenör som projektledde i stället. Lustigt egentligen att det lönar sig bättre för civilingenjörer att ge sig in i byggbranschen. Men det är bara att gilla läget som inte är dåligt på något sätt. Jag skulle gärna ägna mig åt detta på heltid också. Det kanske blir så i framtiden.
mvh
David
När vi började på vårt första lösvirkesbygget trodde vi att vi skulle kunna sköta två heltidare samtidigt. Det fick vi snart slå oss ur hågen och den med sämst lön fick säga upp sig. Det hade inte lönat sig för båda att jobba och ta in en entreprenör som projektledde i stället. Lustigt egentligen att det lönar sig bättre för civilingenjörer att ge sig in i byggbranschen. Men det är bara att gilla läget som inte är dåligt på något sätt. Jag skulle gärna ägna mig åt detta på heltid också. Det kanske blir så i framtiden.
mvh
David
Klicka här för att svara