Hej och tack för en grym web-site. Kommer hänga här mycke framöver eftersom jag + sambo precis ska köpa en tomt.

På tomten finns ett servitut. Efter att ha funderat ett tag så började jag undra varför vår stickväg var ett servitut när båda grannar har egna infarter. Nu visar det sig att dom har VA draget på servitutet.

Till fråga #1: Vad händer om det blir läcka i ledningarna på vårt servitut, men i deras ledningar som inte vi är beroende av? Blir det vi som ska betala då?

Fråga #2: Finns det någon fördel att äga mark som är servitut? Den ses väl bara som ett tecken på att man ska skatt högre, men kunde lika gärna vara samfälld eller liknande.

#1 Nej, ni ska inte betala. Ni ska bara se till att det går att komma åt ledningarna om det skulle behövs (dvs inte bygga något ovanpå och lämpligtvis inte plantera några större träd ovanpå). Skulle grannarna behöva komma åt ledningarna tror jag att de blir skyldiga att återställa efter sig (inom rimliga gränser).

#2 Det finns nog mest bara nackdelar med lastservitut. Det är mark man äger men som man inte får utnyttja som man vill.

C
Fråga: Gynnas Din fastighet av servitutet eller belastar detsamma Din fastighet? Med andra ord äger DU marken eller någon av Dina grannar?

Berätta, så är det lättare att besvara Din fråga...

Carra ;D

Tack för svaren. Vi äger marken där servituten fins. Grannarna har rätt att utnyttja vår mark. Känns surt eftersom dom kommer att utnyttja vägen. Går det att ställa något krav på att dom är med och betalar stickvägen som inte än är dragen?

C
Hej

Ledsen :'( för Din skull eftersom Din fastighet är den som belastas är Du "Svarte Petter". Det är som General F skrev i sitt svar punkt 1 o 2.

Allt under förutsättning att det av servitutet framgår att: A: Det är ett servitut på en väg

B: Det är ett servitut på ledningsdragning på Din mark.

Servitutet skall tolkas ordagrant d.v.s. står det att det är ett servitut på en väg så är det ett servitut på en väg o inget annat.Står det att det är ett servitut på ledningsdragning är det ett servitut på ledningsdragning o inget annat.

Har man servitut på en väg har man bara ett servitut på en väg och kan inte utnyttja detta till att lägga ned ledningar det får i så fall bli ett nytt servitut på ledningarna o vice versa.

Häls

Carra

jag har lite frågor gälande servetut, det är så att på min tomt så går det en genomfartväg, som inte används. jag har servetut på vägen till mitt hus, och sedan fortsätter vägen igenom min tomt, vad gäller på tomten. har markägaren rätt till vägen genom min tomt? förra ägaren av huset sa att jag kan stänga av vägen som går på min tom?

Hej, mattiaxen!
Jag repeterar förutsättningarna. Har jag uppfattat saken rätt? Över din fastighet A går en väg Y som leder till en annan fastighet B. Ett servitut ger ägaren till B har rätt att använda vägen. Och nu undrar du om du har rätt att stänga av vägen, eftersom B ändå inte använder den. SVAR: Nej! Och hur krångligt det blir att ändra på det beror på vilken sorts servitut det gäller.

Officialservitut finns inskrivet hos tingsrätten. Avtalsservitut är civilrättsligt något man kommit överens mer eller mindre "över staketet", i bästa fall skriftligt. I vilket fall som helst måste du alltid komma överens med B innan du stänger av vägen. Gäller det ett officialservitut måste du gå över lantmäteri och tingsrätt för att häva grannens vägrättighet.

Mitt bästa råd är att du börjar med att forska i saken tillsammans med lantmätariet i din kommun. Sen har du fler fakta INNAN du börjar förhandla med din granne. Även om han just nu inte använder vägen kanske den behövs ifall nuvarande eller framtida ägare vill bebygga grannmarken eller alls nå den.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.