Ja, tänkte bara dela med mej av en småkomisk detalj kring "vår" bank.
Vi skickade in en ansökan om byggkreditiv till en bank, och gjorde en prod. kostnadskalkyl enl deras normer.

Blev uppringd och han tyckte min kalkyl såg otrolig ut, och frågade om jag hade tänkt på det och det och det...
Visst hade jag väl det, och då säger han lite småspydigt att "jag ska prata med vår värderingsman om vad han tror om detta, tror han inte på det så kommer vi nog inte vilja vara med och diskutera med er mer".

Ja, sagt och gjort, dagen efter ringde han och sa att det var godkänt.
Fick hem pappren för påskrift efter helgen och det stod att vi skulle skriva under och sända åter.
Vi skulle även skicka in husritningar samt tomtkarta.
Visst, stod inte att det skulle skickas in samtidigt även om jag trodde han menade det, så jag sket helt sonika i det eftersom vi inte har dessa handlingar ännu... Ska ju låna pengar av dem för detta, stod med i kalkylen.

Snubben ringer iallafall och säger att han måste ha in detta för förhandsvärdering.
Jamen det går ju inte, sa jag. Jag köper ju inte en nybyggnadskarta för 5000kr på en tomt jag inte äger, och jag betalar ju inte 20000kr för husritningar hos en arkitekt innan jag vet att jag ska bygga...

Men han hävdar att dom vill ha in detta.

Jaja, snackar med kommunen som säljer tomten, och han upplyser mej då om att jag inte ens KAN köpa nybyggnadskartan förräns jag köpt tomten, och att banken borde vetat om detta?

Iallafall får jag alla mått på tomten av han, jag skriver ut en karta över området från deras hemsida, sätter ut måtten på, ritar ut husets placering UNGEFÄRLIGT, fixar fram ett första utkast på planlösning samt fasader och skickar in...

Nu väntar jag på svar från dem.
Vad tror ni, kommer dom godkänna detta nu?
Huset var inte riktigt skalenligt ritat, men det kanske dom inte upptäcker då ingen skala eller mått är utsatta?

Några fler som råkat ut för detta moment 22?

Byt bank ;) Ta någon som vet hur det fungerar i husbyggarbranchen! Kan bara förställa mig hur struligt det kommer bli varje gång du skickar en faktura som ska dras från kreditivet...

FlitigaLisa skrev:
Byt bank  ;)
Det är just det vi gjorde, eller iallafall sökt byggkredet i en ny bank, då vår nuvarande inte var intresserade av att diskutera det?

Iaf, pratade med "Min" handläggare idag igen, vi har nu skickat in lite ritningar och så, men jag tycker inte om hans attityd, han låter så jävla dryg hela tiden. Överlägsen attityd... Säkert nybörjare som har mindervärdeskomplex och får njutning av att vara dryg mot sina kunder (som han aldrig ens träffat)
Får väl se var denna historia slutar, om dom inte släpper till pengar snart mister vi tomten vi bokat, så det vore ju verkligen perfekt...

Ja.Vi fick reda på det nu att tomten vi reserverat går till nästa spekulant om vi inte fått lånet klart den 22 a nu.Men det är ju ett tag kvar så det skall nog ordna sig.Vill ju verkligen ha den tomten ju..hoppas hoppas.

Eller byt handläggare... Vi hade bankchefen först, som klantade till sig flera ggr, så vi blev rätt sura >:(och meddelade honom både muntligen och via mail (som sparats både av oss och banken). Nu har vi en underbar kvinna som verkligen gör allt för oss och är supertrevlig. Dessutom kunnig och det hon inte vet tar hon reda på. :D

en bra handläggare på banken är verkligen A och O. Vår kontakt var snabb och effektiv. Såsom många andra som bygger fick vi fakturor som inte var helt korrekta, hon sade då att om vi löser problemen så för hon över pengarna till leverantören på högst 2 dagar.

Detta gjorde att vi kunde göra rätt för oss även om det var tajta tidsramar.

Innan vi bestämde oss för bank tog vi kontakt med ett antal och bedömde dem. Man får betänka att det är vi som är deras levebröd inte nån besvärlig arbetsbörda. Med detta i åtanke kan man gå rakryggad till banken och ställa de krav man vill.

Om de sedan tycker att man har otroliga kalkyler (som man vet stämmer) så är det bara att påpeka att man har kontakter inom branschen och kan därför få priser som är lägre.

hur lång tid brukar det ta att förhandsvärdera egentligen? Ritningarna sa han att han fick på sitt bord i måndags, men ännu har vi inte hört något...
Borde väl inte ta allt för många timmar att kolla av lite och se vad man tror?

Ska ringa på måndag och kolla, gillar jag inte gubben då kommer jag ringa hans chef och klaga och försöka byta handläggare till att börja med.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.