Priser, Kalkyler, Fastighetsskatt m m.
terp: [citat] Näh det var min tolkning av resultatet 8) Vad som stod var att man hadde påträffat vad som kanske var stora stenar som blokerade för den prob som används vid undersökning, och kanske berg. Det var stenar, och Allan och hans älskade grävskopa lyckades att få upp alla stenar förutom en som finns kvar två meter från groventrén, och sen ta sig ner till rätt niveau. I den
honda: Hej ! Dessa uppgifter fick jag från FSB 2004-10. Detta är påslag för 4 respektive 5års lån. De påpekade att det var väldigt viktigt att de kunde värdera huset vid det datum du väljer att binda till. Vet ej om det är möjligt att räntesäkra mer än 180dagar innan slutdatum. Jag kollade även med andra banker, och vissa erbjöd inte denna tjänst. 0-60 dagar: 5 år 0,09 % i påslag 4
fridasven: Askur: Hur har det gått?? Har du fått nått svar från hantverkaren?? *nyfiken* Kram Frida
cy_berg: Det finns ett riktvärde som säger att taxeringsvärdet ska utgöra 75% av köpeskillingen på huset, MEN, detta vet vi ju alla att det knappast stämmer för gamla hus. Anledningen till att jag tog kontakt med Skatteverket för att kolla upp allt så noggrannt var att det hus vi köpte inte hade något taxeringsvärde eftersom det innan vi köpte det ingick som hus i en större fastighet (det
0840: Har precis upphandlat motsvarande tillägg men mer omfattande, pris 25000. 136 M2 bottenvåning inkl garage
OLHA: http://www.byggledarna.se/byggledarna_entre.htm Ta en kontakt med till exempel dom här och för en förutsättningslös diskussion. Det viktiga är att Ni är öppna och ärliga i det som sägs, för att dom skall kunna hjälpa Er och Ni bli nöjda. Lycka till!
skyfox: Jag kan inte svara på din fråga men detta är nog fel del att fråga detta i det här forumet MVH Matte :-/
annaper: Vi har varit i kontakt med vår bank att låna är inga som helst problem. 2,2 har vi fått lånelöfte. (Vi kommer att lägga 600 000 kontant) Men hursom helst det är ju ändå en del pengar. Vi vill gärna bygga nytt samtdigt som man vill ha pengar över till annat.... Sen vet man ju aldrig när räntorna går upp. 2-3% höjning av räntorna känns som man kan klara men man vet ju aldrig. /
Zala: Ni som har gjort nytt badrum, vad har dom ulika hantverkare kostat? Vad har räkningen kommit på från electrikar, murar, plattläggare, rörmockare, evt snickare, etc? Berätta också gärna vad dom har gjort. Jag skal lage nytt badrum på ca 13 kvm och undrar vad det kan kosta totalt, så jag tenkte jag skulla forsöka räkna på det. Zala
byggherreNR1: Ingen anning om det finns billigare, men fråga firman du skall använda om de kan tänka sig lägga en större del av kostnaden på arbetssidan. På så sätt kan du kanske använda rotavdraget?
Jonas_O: Det är roligt att bygga hus och planera hus. Till linkopingsmmamma vill jag ge rådet att budgetera noga. Detta forum är en bra källa för information men betänk att de personer som skriver här är ganska duktiga på att jaga priser. Dvs i din egen budgeten budgetera inte på det längsta pris du ser här utan ta ett medel tills du själv fått in riktiga offerter. Genom att inte ligga på
EB: Alla gamla hus är inte i skick att det finns så mycket kvar att bevara. Är det verkligen orört, är det stor risk att det är obeboeligt. Gamla fönster är fantastiska, men de ska vara hela för att man ska kunna ha dem kvar. Det vi hittade under tapeter och papp, ville vi vekligen inte ha kvar - agnar och musskit, kolonier av flugor - det luktade apa. Man kan få det fint ändå, och med
Ljungen: [citat] Det som är viktigt är att arbetskostnaden är specificerad eftersom det enbart är den man får avdrag för. Momsen för arbetskostnaden behöver inte vara särskild specificerad om hela fakturan avser sådant som det är 25% moms på, då räcker det att momsen redovisas i en klump. Precis som det brukar vara på fakturor.
zankan: Man brukar säga 1 krona för att bestämma sig för att vilja bygga. 10 kronor att projektera 100 kronor att bygga 1000 att förvalta
kalleanka70: [citat] Om du klickar på modifiera på ditt gamla meddelande så kan du rätta ev. stavfel! Just a tip! ;)
Husbyggaren: Det här är en jätte intressant diskussion för vår del, då vi precis börjat prata lån med ett par banker. Jag återkommer med vad vår ränta blev, när vi kommit så långt. Har ni "spelat ut" flera banker mot varandra, eller har ni bara gått till en bank?
DragonLady: Om du letar lite under priser, kalkyler.mm så hittar du massor av svar på dina frågor, här är bl.a en av trådarna.. http://www.byggahus.se/cgi-bin/yabb/YaBB.pl?board=Huspris;action=display;num=1104672784
utbyggare: Vi är på gång att göra en tillbyggnad på cirka 100 kvm. Entrepenören gör allt arbete inkl nytt kakel/klinker badrum på ungefär 12 kvm. Själva lägger vi invändigt golv, tapetserar, målning in- och utvändigt samt el och VVS. Stora delar av materialet anskaffar vi själva t ex fönster, tegel samt alla trävaror och porslin till badrum. Konstruktionen bygger på betongplatta på mark
Maxal: [citat] Är det ett fritidshus ni ska bygga menar du? Annars har jag ju väldigt svårt att se hur ni ska hamna runt miljonen... :) Om du måste låna en miljon och har 4% ränta så blir räntekostnaden 40.000 år - 30% som är avdragsgillt. Dvs ca 2400 mån. Sedan ska du amortera också, kanske 1500:-/mån. Till det kommer driftkostnader och dessa varierar ju väldigt från hus till hus. Kanske
djpa: Genvägen är ju att köpa ett prefab-hus! Då får du de flesta priser/kostnader "gratis". De som säljaren inte kan garantera (såsom bl.a. schakt) kan man istället lägga ner lite extra krut på att verifiera. Hurvida prefab kostar mer än lösvirke tvistar de lärde men kan man inget själv och/eller inte har kontakter på material/arbete bör man nog allvarligt överväga prefab. Husen som
Alter_ego: [citat] Synnerligen underligt upplägg, förstår att du känner dig lurar och frustrerad. Alter ego
Alter_ego: [citat] Fast det är å andra sidan en j*vla stil! För säljaren är det inte kul att tro sig få ett visst pris och senare vara tvungen att gå igenom budgivning igen... Och för den köpare som ville ha objektet men la sig på grund för högt pris kanske man givit upp hoppet och börjat leta efter annat objekt innan "cowboy-budaren" meddelar att de drar tillbaka sitt bud... Var själv med om
Immobil: ...nä fattas bara, de tjänar ju grova pengar varje dag. ;)
villav: Hej alla! Vi funderar på att köpa "villa växa visa" från Myresjöhus, och vi vore tacksamma för ALLA :)erfarenheter om detta hus, pris, kvalité mm...
Bemman: Idag har vi fått en faktura från kommunen för gatukostnader. I den kalkyl som vi fått av säljaren (vi köper både hus o tomt via hustillverkaren) står det i kolumnen 'Säljarens Uppskattning' 46 000 kr. På fakturan som vi fick idag står det 77 000 kr :o. Bifogat finns kommunens förklaring till kostnaderna för de olika fastigheterna i området. Man gör skillnad på befintlig och
jaanas: Vårt radhus ligger två mil söder om Stockholm och nu har vi fått offert från en mäklare till. De har fast belopp som arvode, skulle bli lite dyrare än den förra mäklaren men däremot tyckte han att utgångspriset på huset skulle vara högre ;)
cat_stevens: Rantasalmi har liknande stugor. Ingen aning om priset, men troligen inte alls lika dyra som pinchouse. Länken till sportstugorna http://www.rantasalmi.com/admin/tiedostot/Tervapaasky_esite.pdf Deras hemsida www.rantasalmi.com Dom har en säljare på åland och levererar till sverige.
Novis: [citat] Tack [citat] Vi har säkert blivit lurade, problemet är att vi ännu inte upptäckt det ;D [citat] Superbra !