Hej!

Har precis byggt ett hus och kakan hamnade på 1,7 milj men vi har fått det värderat till 2,1.

Så topplån behöver vi inte men nu är frågan hur man ska placera lånet.

Förslaget från banken var ungefär (har inte kalkylen framför mig):

1/3 rörlig ränta 2,99 %
1/3 bunden 2 år
1/3 bunden 5 år

Är det någon som har ett bättre förslag ?

Funderar på att ta allt rörligt och amortera som om man hade 5 % ränta. Då betalar man ju till sig själv och stiger räntan sedan är det ju bara att dra ner på amorteringen.

Mvh
Henke

Mitt val hade nog varit att skippa det 2-åriga och istället ta ett på 8 eller 10 år, detta med motiveringen att jag (högst personligen) tror att det kommer att vara ofördelaktigt att skriva om ett lån om 2 år, i övrigt hade jag nog gått på bankens linje, men i grunden handlar det väl om vilken risk/chans man är beredd att ta.

Tanken att amortera lite mer nu när räntan är låg tycker jag är klok, ett jämt flöde på ekonomin är att föredra tycker jag.

tyvärr är det nog många som kommer få det kärvt ekonomiskt om räntan kommer stiga (vilket bla. riksbanken indikerat) pga. det inte finns någon amortering att minska på, och då får man dra ner på något annat :-/

Nu har jag de fullständiga uppgifterna:

Rörligt 3 månaders 2,99 %
2 år 3,54 %
5 år 4,48 %
7 år 4,98 %
9 år 5,28 %

Om man skulle binda hela kakan på 7 år till 4,98 % så betalar man 84660 kr på ett år. Med skattereduktion blir det 4938kr i månaden.

Om man istället kör allt på rörligt så blir det med dagens ränta 50830kr på ett år och med skattereduktion 2965kr i månaden.

Skillnaden blir 1973kr i månaden som man istället kan lägga på amortering.

Läste i Dagens Industri idag att Tomas Östros tyckte att Riksbanken skulle vänta en lång stund med att höja räntan. Hoppas dom lyssnar på honom.

Någon som har några synpunkter? Vad säger pappskallen ? ;)

Hej!

Detta hör igentligen inte hit... men vad byggde ni för hus, låter "billigt" med 1,7 mille. Tänk om man kunde stanna där ;D

Mvh

Kärnhus heter husfabrikanten. Liten firma men grymt gedigen.

Vi gjorde alla invändiga snickerier själva så där sparade vi en slant.

Hurivada man ska binda lånen eller köra på rörlig ränta bygger väl generellt på två saker:

- Riskprofil
- Storlek på de ekonomiska marginalerna

Om ekonomin klarar stora (temporära) räntehöjningar är det, sett över tiden, billigare att köra med löpande. Har man däremot små marginaler kan ju en lite större räntehöjning orska problem även på kort sikt och då kanske en bindning på rimliga nivåer är att föredra.

Sen får ni ju för större utrymme för amorteringar (åtminstone men nuvarande ränteläge) om ni inte binder läntan. Ni blir ju dessutom mer flexibla i hushållsekonomin då en mindre del av utgifterna för lånen är "fasta". Vill man dessutom öka flexibiliteten ytterligare kan man ju istället för stora månadsamorteringar och jämkning amortera lite mindre och använda återbäringen för klumpvisa amorteringar...

Alter ego

E du riktigt "kall" så tar du enbart rörligt, betalar till eget konto 5% som du säger. På sikt finns inget billigare än rörligt, se statestik. Bry dig inte om skriverier i tidningar, det är styrt av "finansen" för att få dig att binda. Det finns inget större problem för bankerna än när du har rörlig ränta. Deras affärer är mycket enklare när de kan arbeta med fasta terminer.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.