A
andersmc: Kontraktsräntan är en avgift du betalar på hela kreditutrymmet, vare sig du har lyft några pengar eller inte. Har du ett byggkreditiv på 1 000 000 och 2% kontraktsränta, betalar du 20 000 om året. Sedan betalar du dessutom ränta på de pengar du verkligen lånat. I ditt fall blir det alltså 16 000 om året tills huset är klart och byggkreditivet blir omvandlat till ett vanligt huslån.
10 svar · 9,0k läst
Å
Åttioettan: [citat] Jag tror det är en väldigt bra metod att använda! Vi gjorde också så. I och med att vi haft dubbla hushåll ett bra tag så kommer vi att landa på "bara" +2.000 kr/mån för ett hus, och då är 3250 kr/mån amortering. Så man skulle kunna säga att vi kommer att betala mindre än idag för att bo i hus, men spara desto mer ;)
8 svar · 1,1k läst
S
sirbo: Lägeskontroll innebär att man kontrollerar att byggnaden eller anläggningen kommit i det läge på fastigheten som bygglovet anger. Lägeskontroll utförs normalt efter formsättning av grund för att eventuella fel ska kunna rättas till. Behovet av lägeskontroll dokumenteras i kontrollplan vid bygganmälan.
4 svar · 1,4k läst
H
hempularen: Vad menar du med oinlösta? Om du menar att de är "oanvända" alltså inte ligger till säkerhet för ett lån så skall du använda dem när du lånar. Men order "oinlöst" skulle kunna betyda att det finns lån på dem som inte är lösta, i så fall har ni problem.
1 svar · 2,4k läst
A
aljan: Hej Vi tänkte också så, att binda på tre år är för kort tid. Det ger mer i ränta att betala nu och när bindningstiden är slut är räntan högre. Att lägga sig på fem eller tio år är bättre, men varför betala den räntan när man inte behöver? Det är väl då bättre, som en del andra föreslagit att, spara mellanskillnaden i en buffert. Men som sagt, allt är bara utifrån de
26 svar · 2,1k läst
J
JOS81: Hmm... Det kanske är lite drastiskt och räkna med att räntorna skulle skena i skyarna till 12 - 15 % inom kort. Men för bara ett par år sedan var ju 3 års räntan ca 6,5 % Man kan väl åtminstånde räkna med att klara av en sådan ökning utan att livet går omkull eller?
4 svar · 6,6k läst
J
JOS81: Vad är det frågan om???? Har man bestämt sig för att köpa en ny bil så har man! En ny bil brukar ju amorteras av på ca 72 månader. Naturligtvis måste man ju amortera i ungefär samma takt som om man hade finansierat bilen med ett billån annars blir det ju katastrof. Skillnaden är ju att man i bästa fall kanske kan halvera räntekostnaden för lånet, och det är ju inte fy skam! Men
26 svar · 3,0k läst
O
ordain: Jag vet inte hur bankerna gör med pantbrev och byggkreditiv, men det känns inte som om man normalt sett tjänar någon enorm summa på vänta med att ta ut alla pantbrev ett tag. Ett räkneexempel: Man ska ta ut pantbrev på 2 miljoner. Detta innebär en kostnad på expeditionsavgifter + 40000 kr. Om man får betala in det 6 månader innan man kanske skulle behöva, så innebär det en
9 svar · 1,6k läst
W
wilddog: Tackar för svaren ;)
3 svar · 3,7k läst
F
Flitiga_Lisa: Vi håller precis på att ta in anbud på vårt hus. En husbyggare berättade stolt att de byggde för låga 11000 per kvardrat. När vi sedan fick totalsumman var det betydligt högre än det "reklamen" lovade. Han hävdade då att byggarea på bottenplan (100kvm, men som innehåller en altan på 20 kvm...) + 80 kvm på övre plan + 20 på loftet gav byggarea 200 kvm totalt. Är det så man
0 svar · 1,3k läst
FlitigaLisa
FlitigaLisa: Måste tillägga att jag inte vet om rabatten har med Trivselhus-bygge att göra eller om det var just vi som fick denna rabatt... kan inte minnas att vi förhandlade speciellt mycket utan det kändes som "alla" fick denna rabatt. Men som sagt var, jag vet inte!
11 svar · 4,0k läst
H
hempularen: En god regel vid prisförhandlingar i allmänhet är att komma med förslag som ändrar förutsättningarna, ex. ändra kvantitet eller leveranstidpunkt. Kvantitet kan ju vara lite svårt att ändra på när det gäller ett hus man skall bo i. Såvida man inte kan samordna sin beställning med någon annan, och då skall man kanske båda ha ett tänkbart alternativ att ställa mot varandra. Men
6 svar · 2,0k läst
F
Fredrik.Aj: Vi tänkte ha en buffert motsvarande cirka 70-80' när vi väl flyttat in. Det känns inte så mycket i sammanhanget men det har tagit sin lilla tid att spara ihop. Från början tänkte vi lägga in allt i kontantinsatsen men vi kom fram till att det är bra med egna sparade pengar. OM något väldigt oförutsett skulle hända.
5 svar · 1,4k läst
S
sagatess: vi tänkt prova den grejen bara för att sliåa topen lån då vi ev står med två fastigheter. men ev blire så vi bara flytar det befintyliga lånet till nya huset för vi har en köppar på gång eller par intrsant om råden som vi ska rigna i morgon kola om dom är intreserad vad skulle ni betla för ett par hus med ny renoverat bad rum? och ny slipade trä golv med öppen-spis det fins osm
12 svar · 906 läst
Hemmakatten
Hemmakatten: Har hittat många bra saker på blocket, bl.a. vår tomt!! ;D Däremot vet jag inte om det är det mest optimala sättet att sälja en lägenhet på. Att sälja via mäklare brukar alltid ge bättre pris. Men om det är på en mindre ort med låga priser är det kanske bättre att sälja privat. Det finns ju andra siter, tex www.bythus.com och www.ny-bostad.se med flera andra där man som
5 svar · 2,1k läst
S
sagatess: så jag har ett lån med mit ex vi bara inte lsöt hur vi ska gjöra med det. sedan så håler vi köppa nyt hus plus sälja deta hus kan man flyta över det lånet jag idag har men stå skälv på det eller? så jag har en kompis om det är så som kan gå in som borgenär nog. jag betlar bara ränta idag då lånet ås pass lågt är bara 90.000 men min funderign är hru jag ska lösa det flyta
0 svar · 743 läst
O
ordain: Personligen skulle jag vilja säga att boendekostnaden verkar var för högt räknad. Om man har en osäker ekonomi kan man ju binda lånet direkt på låt säga 5 år. För bundet lån på 5 år kan man få en ränta på drygt 3% i dagsläget. Själv erbjöds jag 3.15% häromdagen på ett bundet 5-årigt lån, som ett första bud, utan att jag gått till flera banker och spelat ut dem mot
26 svar · 2,4k läst
D
Don_Tom: SBAB har väl 95%? Från deras hemsida: "Villkor för lån till villa Till dig som är eller blir helkund hos SBAB erbjuder vi bolån upp till 95 % av fastighetens marknadsvärde. Helkund är du som placerar hela bolånet hos oss. Om du inte är helkund hos SBAB erbjuder vi dig lån upp till 75 % av bostadens marknadsvärde. Som säkerhet för lånet lämnar du pantbrev i fastigheten. Villan får
17 svar · 1,3k läst
I
Iram: Hej, är det någon som har varit i kontakt med SEB i Södertälje ang byggkreditiv och bolån? Vad har ni fått för räntesatser och erbjudande? Hälsningar Iram
0 svar · 2,4k läst
E
Eva_Sthlm: Här kommer en närmare förklaring. Banken låter mig behålla mitt bundna lån efter försäljning, motsvarande summa måste dock ligga som säkerhet antingen i sparande eller fonder. Det låter sig ju göras eftersom jag i annat fall skulle använda samma summa för att lösa lånet. Efter det erbjudandet vandrade mina tankar vidare och jag lade fram ett förfrågan till min bank om att efter
3 svar · 3,5k läst
C
Calle_L: Ja när man hör det blir man ju inte direkt gladare. som sagt Handelsbanken går bort och maken till osmidig bank får man leta efter istället för att föra över pengar till oss måste vi skicka kopior till dem som betalar fakturorna. Sen så har vi fått ett kreditkort istället för att de för över pengar när vi skall köpa färg och annat vi skall ha till huset. Kredit ränta 11%.
5 svar · 2,7k läst
E
Eva_Sthlm: Har precis varit i kontakt med min bank om samma sak. Ränteskillnadsersättning! De meddelade dessutom att gränsen för 30% avdrag är 100 tkr i ränteutgifter per person och år. Är ni två som delar räntekostnaderna klarar ni antagligen gränsen. /eva
3 svar · 5,1k läst
D
David: Jag tror att det finns fler än vad man tror som är i husmarknaden hel eller halvt spekulativt. Vi är några av dessa. Jag vet också en hel del andra som har ena benet i fastighetsbranschen. Det är ganska väl känt att detta är ett av de få sätt att tjäna (och förlora), stora pengar på i Sverige. I alla fall kommer dessa att "cut their losses" ganska snabbt vid ett fall vilket tyvärr
9 svar · 1,4k läst
D
Don_Tom: Kanske är jag då lite sen med mitt påpekande att mäklararvodet är avdragsgillt....... Nåväl, det kanske påverkar någon annans som läser tråden då jag personligen har just den erfarenheten att en mäklare och de försäljningskanaler de har iaf för stunden är överlägsna de man som privatsäljare kan komma åt. Dvs Hemnet och tidigare spekulanter i samma område på liknande objekt
14 svar · 3,2k läst
I
Iram: Hej, var söder om Stockholm ska ni bygga? Vi funderar på Kallfors i Järna. Hälsningar Iram
6 svar · 1,1k läst
C
Carl: 1,5 % av taxeringsvärdet om det som i detta fallet är högre än köpeskillingen. Plus 825 kr.
2 svar · 4,3k läst
P
Pedda_P: Eller ta banklånet till tomten i en bank som ni med största sannolikhet vill ha bolånet i, så kan ni omvandla tomtlånet till bolån sen och använda försäljningspengarna till att ta ner topplånet på detta genom en kontantinsats ;)
2 svar · 771 läst
W
WES: Därmed inte sagt att man inte ska vara schysst och betala :)
12 svar · 2,8k läst
J
Jarppan: Typ som mulan säger. Banken vill ju lika mycket som du att huset ska bli klart (svårt att sälja annars) det tråkiga i kråksången är ju att det blir dyra topplån att betala när allt är klart. Se på oss vi betalar idag av 500.000 Kr i topplån pga dålig kalkylering av husföretaget. Ps. Hela storyn kommer på Insider om några veckor Ds. Mvh Jarppan
4 svar · 5,2k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.