3 509 läst ·
3 svar
4k läst
3 svar
Amortera istället för att betala räntekompensation
Jag för nu en diskussion med min bank om att med vinsten få amortera av mitt bundna bolån (med i och för sig ganska stora månadsbelopp) istället för att betala räntekompensation, vilket jag annars kanske är tvungen till när jag säljer nuvarande fastighet för att bygga nytt.
Bolånet går inte att förflytta till obebyggd fastighet.
Finns det flera som tagit upp denna fråga, eller är det någon av er som kan svara på varför man skulle kunna vägras att amortera av i den takt och med de belopp som man själv har råd med.
/eva
Bolånet går inte att förflytta till obebyggd fastighet.
Finns det flera som tagit upp denna fråga, eller är det någon av er som kan svara på varför man skulle kunna vägras att amortera av i den takt och med de belopp som man själv har råd med.
/eva
Jag förstår inte riktigt hur du menar.
Menar du att du ska sälja din bostad och med dessa pengar bygga nytt och att du samtidigt har kvar bolånet på den gamla fastigheten som du då vill amortera av snabbare?
I så fall förstår jag om banken inte godkänner detta. När fastigheten säljs måste lånen till den fastigheten lösas genom överlåtelse till den nye ägaren eller genom att du löser lånen och därigenom får betala ränteskillnadsersättning. Fastigheten är nämligen säkerhet för lånet och eftersom lånet är bundet kan man inte ändra säkerhet.
När man bindet ett lån så lägger man även upp en amorteringsplan med banken - detta kan medföra att banken inte tillåter någon ändring i amorteringstakt under tiden som lånet är bundet.
Menar du att du ska sälja din bostad och med dessa pengar bygga nytt och att du samtidigt har kvar bolånet på den gamla fastigheten som du då vill amortera av snabbare?
I så fall förstår jag om banken inte godkänner detta. När fastigheten säljs måste lånen till den fastigheten lösas genom överlåtelse till den nye ägaren eller genom att du löser lånen och därigenom får betala ränteskillnadsersättning. Fastigheten är nämligen säkerhet för lånet och eftersom lånet är bundet kan man inte ändra säkerhet.
När man bindet ett lån så lägger man även upp en amorteringsplan med banken - detta kan medföra att banken inte tillåter någon ändring i amorteringstakt under tiden som lånet är bundet.
Precis detta som Sanne pekar på är ju haken med att amortera av ett bundet lån.
På ett lån med rörlig ränta kan man ju amortera som man vill.
Det som jag inte riktigt hänger med på är om du vill amortera av ditt lån nu medan du fortfarande äger det, med pengar som du har redan i nuläget??
Eller om du tänker amortera av lånet när du sedan sålt huset (för det är väl först då som det blir någon vinst), men då förstår jag inte riktigt hur du ska kunna behålla lånet när säkerheten för lånet dvs. huset övergått i annans ägo där samma hus då ånyo står som säkerhet för de nya ägarnas lån ??
Banken kan ju rimligen inte låta dig ha kvar samma lån (som du sedan amorterar av månadsvis) med huset som säkerhet om du inte längre äger huset, eller kan dom det............. ???
Även om banken beviljar dig ett nytt lån utan säkerhet så måste ju de facto nu löpande lån slutregleras och isf. blir det väl fråga om förtida lösen och därmed följande ränteskillnadsersättning, eller har jag missförstått hela frågan...... ??
MVH//Christina.
Här kommer en närmare förklaring. Banken låter mig behålla mitt bundna lån efter försäljning, motsvarande summa måste dock ligga som säkerhet antingen i sparande eller fonder. Det låter sig ju göras eftersom jag i annat fall skulle använda samma summa för att lösa lånet.
Efter det erbjudandet vandrade mina tankar vidare och jag lade fram ett förfrågan till min bank om att efter försäljningen amortera av det bundna lånet - med vinstpengar.
Min bank har dock svarat att det högsta tillåtna belopp jag får amortera är 37 tkr /månad och att amortering inte kan göras i efterhand eller i klumpsumma.
Det verkar just nu som att räntekompensation (lösa det bundna lånet) är det mest lönsamma alternativet för mig, och att lägga om lånen på nytt när bygget beräknas vara färdigställt. Det ger mig ju också lite större frihet när den dagen kommer. Hoppas bara inte räntan gåt upp fasligt innan dess. Mina beräkningar bygger på att räntenivån ligger kvar.
/eva
Efter det erbjudandet vandrade mina tankar vidare och jag lade fram ett förfrågan till min bank om att efter försäljningen amortera av det bundna lånet - med vinstpengar.
Min bank har dock svarat att det högsta tillåtna belopp jag får amortera är 37 tkr /månad och att amortering inte kan göras i efterhand eller i klumpsumma.
Det verkar just nu som att räntekompensation (lösa det bundna lånet) är det mest lönsamma alternativet för mig, och att lägga om lånen på nytt när bygget beräknas vara färdigställt. Det ger mig ju också lite större frihet när den dagen kommer. Hoppas bara inte räntan gåt upp fasligt innan dess. Mina beräkningar bygger på att räntenivån ligger kvar.
/eva
Klicka här för att svara