W
Wico_TB: [citat] Det är ju inte enbart en ekonomisk fråga. Kommer ni att bo på orten inom överskådlig framtid? Hur är arbetsmarknaden för er på orten? Om ni kan komma att tvingas flytta från huset kan det ju vara vanskligt. Om ni däremot räknar med att bo kvar "livet ut" så kanske det inte heller är lika viktigt att man får tillbaka sin investering när man säljer huset och flyttar till
21 svar · 1,9k läst
P
Postman: Denna tråd har flyttats till [link=http://www.byggahus.se/cgi-bin/yabb/YaBB.pl?board=A-hus;action=display;num=1121968218;start=0]Hantverkare[/link] av MathiasS.
0 svar · 2,4k läst
L
linsko: [citat] Såg inte att det var med skattereduktion. Då förstår jag. Vi räknar dock vår kostnad (10 000) utan att dra bort skattereduktionen. De pengarna är bara en bonus som ska sparas och sedan betalas in på huset. Sedan kommer vi nog dela upp lånet i 3-4 deklar och binda det på olika sätt, vi kommer dock ha en del som är rörlig. Vi kommer dock inte binda våra lån förrän
17 svar · 6,0k läst
D
drx: mmmm jag satte saltkaret bredvid tangentbordet nu ;) Dom ger en fundering iallafall. :)
4 svar · 3,4k läst
D
drx: Värdera om kåken och se om nya värdet ger dig utrymmet du behöver för att byta panna. Förklara för värderingsmannen dina avsikter och vilken typ av värdehöjande åtgärder du gjort. Skriv sedan om lånen och låna upp det som går eller så mycket som du önskar. :)
1 svar · 2,2k läst
E
ejwbegysv: haha... Varsegod.. Ska tänka på dig när jag gräver upp för att dränera huset.. (- tänk om man inte hade huset, kunde man lata sig istället.)
7 svar · 773 läst
E
ejwbegysv: Ja för enkelhetens skull så blir det nog FSB ändå :) HAr bra kontakt med en tant på banken här i stan så det känns tryggare än att la sitt livs största affär via telefon och internet.. Ska även försöka lösa in lite andra lån.. Hur ska vi gå tillväga med Byggkreditiven? Tänkte fixa följande saker ganska fort : Omdränering av källare med matta på grund och ev utvändig
4 svar · 3,4k läst
O
ordain: Så länge du har kvar inkomsten lär det inte vara några som helst problem. Det går inte att bo så mycket billigare än i ett nybyggt hus för 1,5 miljoner. Låga driftkostnader i ett nytt (och inte allt för stort hus) och låga räntekostnader. Det blir nog billigare än en hyres-tvåa i många städer.
9 svar · 2,1k läst
F
Fredrik93: Hej! Har varit på SEB, då jag har lite kontakter där De gjorde en kalkyl åt oss och den såg bra ut, baserad på 930.000:-. Men man vet ju inte hur det blir i verkligheten, då vi aldrig bott i hus. Driftskostnade har vi räknat på 2800:-/mån Vi har ej ingen kontantinsats att gå in med, då vi valt att behålla bilen De har gett oss Bottenlån på 85% med 3 månaders ränta på 2,5 % Kan
2 svar · 5,6k läst
P
Pedda_P: Du kan ha kreditivet på ett ställe och lägga bolånet på ett annat. Men, att du skulle få bättre ränta hos FSB tror jag inte på, sen får du troligen mycket bra ränta om du stannar hos HB, alla bankerna är rädda för att man hoppar över till SPAB så fort huset är klart :) det är bara att ställa lite krav. Finns många färska trådar om vad du skall förvänta dig av din bank
1 svar · 3,3k läst
V
vatten: Påminn dom lite snyggt om ränteglappet ;D... Hur mycket ränta ni får när ni lånar ut pengar till banken kontra hur mycket de får i ränta när ni lånar av dom... ;)
3 svar · 1,6k läst
Z
zaladin: Rätt jämförelse borde vara: * Räntekostnad på hus (eget lån) + driftskostnader + fastighetsskatt ... jämförs med... * Räntekostnad för BR (eget lån) + månadsavgift + driftskostnader som inte täcks av månadsavgiften Ex: Villa, en miljon, 2000/mån drift, 400/mån fastighetsskatt = cirka (3% ränta) 1750 + 2000 + 400 = 4150 Bostadsrätt, en miljon, avgift 2000/mån, elkostnad 300/mån
1 svar · 2,0k läst
yonna
yonna: Min egen erfarenhet är att konsumentverkets kalkyler är mycket vidlyftigare än mina egna! Men det kan också bero på att jag lever snålt och inte avsätter större summor till semesterresor, nöjen, kläder etc. Använd konsumentverkets kalkyl endast som ett riktmärke - du vet ju själv vad era hobbies (veteranbilen i garaget, segelbåten, sommarstugan, årliga höstjakten,
0 svar · 3,0k läst
J
jessica: Pantbrev har inget med topplån att göra.Pantbreven har man bara för att täcka lånen på huset tot. Så det är fortfarande bara en viss % (beroende på vilken bank)som du får ha i bottenlån Resten blir automatiskt topplån,oavsett pantbreven stl.
1 svar · 2,9k läst
B
byggimpert: [citat] En icke statsägd bank har i första hand ett ansvar gentemot ägaren samt övriga bankkunder att säkra sina intressen (dvs. att, på ett eller annat sätt, återfå mesta möjliga av utlånat kapital). Om man vänder frågan bort ifrån huruvida banken eller staten har ansvar för enskilda personers privata lån och skuldsättningsgrad och istället fokuserar på det egna individuella
11 svar · 811 läst
Carisma
Carisma: [citat] Sorry, om du tog illa upp. :-[ Det VAR riktat som en fråga! Får väl idiotförklara mig själv då... ;D
12 svar · 3,0k läst
S
svemark: Rent spontant låter det rätt mycket. För det får du ett nytt "70-talshus" för. Kan inte säga vad som låter lagom direkt. Har inga erfarenheter. Men 2 miljoner låter lite mycket! / Mårten.
1 svar · 1,7k läst
C
Calle_L: Upptäckte att elen som dras från fabrik inte är korrekt. Det är i ytterväggarna som rör är inlagda men ett uttag sitter helt fel och stämmer inte ens med den ritning Trivselhus i det här fallet tagit fram? Någon som vart med om detta och påpekat detta? Vad har blivit husbolagets respons?
0 svar · 1,1k läst
M
MatildaSofia: [citat] 1,5 plans hus på 170 kvm, inget eget arbete, hade jag byggt det själv hade det varit färdigt redan ;)
22 svar · 6,4k läst
Mattias L.
Mattias L.: Denna tråd har flyttats till [link=http://www.byggahus.se/cgi-bin/yabb/YaBB.pl?board=Ovrigt;action=display;num=1121170818;start=0]Övrigt[/link] av MathiasS.
0 svar · 2,3k läst
T
tomtletare: Med tight budget skall du spara på allt. Och om du ligger rätt i tid med inköp så förlorar du inte tid, det handlar om planering. Snåla på.
3 svar · 1,2k läst
V
vatten: AndWig; De "mindre" kostnaderna innan vi började bygga, typ arbetsbod, div. verktyg klarade vi på lön och sparade pengar. Sen har vi placerat våra sparpengar i fonder och obligationer som ger hög avkastning. Vi behövde inte börja på kreditivet speciellt tidigt, inte förrän de 'stora' pengarna skulle ut, och vi bad de som kunde att skicka faktura så sent som möjligt... Förhoppningsvis
17 svar · 5,8k läst
S
skyfox: Skulle nog inte räkna med allt för stora avdrag. //matte
2 svar · 760 läst
S
skyfox: Vi har precis bytt bank mitt i allt och det var inga större problem. Men man ska vara berädd på att det blir en aning merkostnad att byta banker mitt under allt men det brukar inte vara några större pengar i det stora hela //matte
5 svar · 2,5k läst
S
skyfox: Bara att Försöka och se glad ut:) Det blir bara bra ska ni se //matte
4 svar · 1,4k läst
S
skyfox: Tycker också det låter som färdigt inkl tomt men är lite skepptisk till det där med grusade gångar och infarter //matte
1 svar · 2,3k läst
A
aljan: Hej Ja, nu har vi faktiskt köpt huset. Det blev så här: 1.650 000:-. Allt så skinande ljust så att man blev bländad, inte en svart krona så långt ögat når, vilket naturligtvis är jättebra. Vi har nu bott här i drygt en vecka och det känns bättre än väntat. Vi har tagit bort en del skåp och garderober i hallen o köket samt målat tak och tapetserat så det känns faktiskt som
40 svar · 11,0k läst
Hemmakatten
Hemmakatten: Även om du köper ett billigare hus så får du uppskov med en del av reavinstskatten. Den är prportionell mot det pris för det nya huset du betalar.
1 svar · 1,9k läst
S
sanne78: Det bästa du kan göra är att kolla med din bank. Det finns nämligen olika former av räntesäkring. Det kan ju vara så att lånet är upplagt men ännu inte utbetalt på grund av att ni kommit överens med er kontaktperson på banken om att lånet inte skulle utbetalas förrän på tillträdesdagen. Ni kan då få betala en handläggningskostnad plus eventuell ränteskillnadsersättning
1 svar · 2,4k läst
B
BeeZed: Fick liknande problem (Typ NEJ *ler*) när jag skulle lösa krediten med ett banklån (lite bättre ränta *hehe*) än finansbolagen. Just pga av att jag hade för mycket kreditvärde kvar .. (Har betalt av 70% av krediten)... Tanken var ju att banken skulle avsluta kontot, men ändå tvärnej. Trots att jag påpekade att detta var ett steg inför husköp, och min ekonomi var/är god för detta.
11 svar · 2,5k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.