Priser, Kalkyler, Fastighetsskatt m m.
fubar: Precis så jag resonerar. Men hur många "bäckar" behövs det innan det gör nån skillnad på månadskostnaden. Jag funderar främst på framtidaräntehöjningar.
Trottan: Jag hade absolut valt det friköpta alternanativet. :P
emilo: Hej Jag och min sambo är i farten och skall bygga om en fastighet som är taxerad som industrifastighet till bostad. Vid bygglovet för ändrad användning gäller nybyggnadsregler med exempelvis handikappanpassning och ventilation. Hur kommer fastigheten att taxeras?? Gäller nybygge även här dvs. befriande av fastighetsskatt under första 5 åren?? // Emil
Don_Tom: Vi kommer förhoppningsvis att slutbesikta vårt hus W37 och jag vill så snart som möjligt värdera detsamma för att därefter lägga om byggnadskreditivet till ett bolån. Vi har byggnadskreditivet hos SEB och de ligger relativt bra till med räntorna; men när kan det vara dags och börja förhandla om det slutgiltiga lånen med lite olika banker? Måste huset värderas först?
Carisma: [citat] Jag har precis börjat jobba efter 1 års mammaledighet. Annars hade jag väl kunnat ta mig an detta... ;D Tack för infon ovan. Här ska pressas räntor...! :)
fia_mstd: [citat] Är det inte alltid så att en säljare vill HA så mycket pengar som möjligt, och en köpare vill betala så lite som möjligt? :D
NUB: Dränerade om 29 löpmeter med c:a 1,7 djup. Isodrän plattor. Inkl bortschakt av överskottsmassor. Kostnad 49 000 kr och det ansågs vara billigt. Övriga offertar ville ha 69 000 resp 74 000 för samma arbete. Skall du dränera om gör det när det är lite kallare ute. Vi gjorde det i mars när det vara någon minusgrad vilket gjorde att det inte syns på tomten att man haft grävmaskniner
jessica: [citat] Ja det borde du ju kunna. Sen hänger på vart du bor. Om efterfrågan alltid finns i det området. En kollega bor tex i ett område utanför stan där dom inte får låna så mkt på husen då efterfrågan alltid varit liten och banken ser då en risk.Jag bor mitt i stan och här är efterfrågan alltid stor och då får man låna om man vill och ekonomin tillåter det. Men hör med din
Carisma: Får väl svara på min egen fråga... ;D Vi fick amorteringsfritt på bottenlånen de första 5 åren (hos SEB). Sen får vi "ta en ny diskussion". Men normalt sett vill de att man har amorteringsfritt i MAX 10 år innan man börjar amortera på bottenlånen. Skälet till just 10 år, var för att då "brukar" man ha betalt av topplånen. :P
ejwbegysv: SBAB kräver att man amorterar minst 500kr/mån. SBAB har inget topplån så det blir alltså på bottenlånet.
sanne78: Kostnaden för pantbrev består av stämpelskatt samt expeditionsavgift. Stämpelskatten är 2 % och expeditionskostnaden tror jag ligger på 375 kr. Kostnad för gravationsbevis är nog 230 kr. Kostnad för lagfart är Stämpelskatt är 1,5 % och exp.avg 825 kr
ejwbegysv: 1300kvm centralt i Gävle.. För mycket gräsmatta så nu blir det lite olika "plattåer"..
skogstomten: Vi använde en auktoriserad värderingsman som alla banker godkänner i hela sverige och betalade 2400 i Södertälje
John77: Finns sparprodukter av likande karraktär hos alla storbanker + även bland en del nischbanker, det är svårt att jämföra vad du får betala för produkten, men det kan ju finnas andra liknande sparformer som passar dig bättre.
chili: Min erfarenhet är att banker kan resonera på väldigt många olika sätt, men när vi har varit på banken har de helt enkelt gjort liknande kalkyler oavsett om det handlat om brf eller villa. Deras intresse är ju att man ska klara av att betala lånen. Generellt brukar bostadsrätter bedömas som mer osäkra i värdeutvecklingen, men det beror förstås till stor del på var i landet de
Lojsan: Denna tråd har flyttats till [link=http://www.byggahus.se/cgi-bin/yabb/YaBB.pl?board=VVS;action=display;num=1123009110;start=0]Värme, vatten, ventilation[/link] av MathiasS.
Ella: I mina ögon tjänar ni bra! Ett tips nu när ni kraftigt ökar er månadsinkomst är att spara en himla massa. För ni har ju faktiskt klarat er på vad ni fick ut förut, eller hur! Börjar man spendera så tar pengarna slut, det är bara så ;). Har ni nu ett rejält månadssparande så ser ju banken också det den dag ni vill ha lån, och det ser alltid bra ut.
kornstad: Jag tror helt klart att det går att klara. Det beror ju lite på hur mycket du kan göra själv. Hantverkare är ju inte riktigt gratis. Men det är ju som AndWig säger bara att kolla lite priser och börja räkna på det. Man brukar ganska snabbt kunna säga åt vilket håll det lutar. [citat] Du har ju själv koll på vad som kostar. Nu är det ju bara att höra efter hur mycket det kostar.
kornstad: Självklart så fungerar tomten som en typ av säkerhet för banken. Det blir betydligt enklare att få låna. Men värdet i sig på tomten har du ju först glädje av när du ska göra om byggkreditivet till bolån. Då kommer ju banken att göra en värdering på huset med tomt. Då värderar de kanske hus med tomt till 2 miljoner. Men eftersom du inte har lånat för att köpa tomten utan
vatten: vi skriver på våra kvitton att vi godkänner dem för betalning och lämnar dem löpande till banken
Carisma: [citat] Inte till en början i alla fall. Som sagt det beror bl.a. på hur lång byggtid du kommer ha... Ju fler fakturor du betalat med byggkreditivet, dessto högre räntekostnad blir det ju.
ordain: Ett lånelöfte är bindande för banken, så länge lånet används för det syfte som angetts och med den säkerhet som angetts. Vad angav de för skäl för att lånet inte beviljades? Ett troligt skäl är de inte anser att säkerheten/huset dög för ert lånebelopp, men de måste väl ha sagt något om detta? Jaja, om priset inte är absurt i förhållande till huset så kan ni säkert få
Pedda_P: RilleRock: jag förstår, fel Pedda (mitt användarnamn är förkortning av Pedda Proppmätt.....) ;D Angående storbankerna; som jag upplever det är de flesta kinkiga när man inte har något att komma med när det gäller topplånet, tänker man t.ex inte arbeta något själv på nybygget (eget arbete kan funka som en kontantinsats) eller inte har kontanta medel att spruta in, eller en
maroon: Oki. Då får jag vänta och se vad banken säger helt enkelt... Jag tänkte bara att man kanske får låna mer till ett nytt hus i och med att driftskostnaderna ofta är lägre där, man riskerar kanske inte trasiga maskiner i första taget osv...
Pedda_P: Vi har först kontaktat banker för att få en kalkyl från dem på ett grovt uppskattat lånebehov samt diskuterat olika lösningar rörande bolånet. Sen tar vi den färdiga huskalkylen som vi utarbetat med hussäljaren och går till den bank vi fått bäst kontakt/vibbar med och räknar ut byggkreditivet, tjatar till oss bra avtal etc. :)
RilleRock: [citat] Så kankse det är :) Hur vill du ha det FridaSven? 8)
ordain: Det behöver inte bli vanligt lån, utan det kan bli byggkreditiv också, prata med din bank.
ordain: [citat] Om alla gör så, så blir det ju i princip ekvivalent med en öppen budgivning, fast klaras av snabbare och folk luras inte att bjuda över det max man tänkt sig från början, så kanske inte är helt dumt. Det öppnar ju dock för mygel ifall säljaren inte är seriös, eftersom köparna anger sina max direkt coh säljaren då kan låtsas att den som vann behöver betala sitt max,