Har varit på banken och har fått ett kontrakt för byggnadskreditivet. Fick även reda på att vi måste ta ut pantbreven redan nu, innan vi startar bygget. Stämmer det?

Jag trodde att man tog ut pantbrev när man vet exakt vad kostnaden blir för bygget, i samma veva man binder lånen.

Räntan för panbrevskostnaden tickar ju på om man tar ut pantbreven i början av kreditivet istället för i slutet.

Finns det några experter som kan hjälpa oss? Har sökt på forumet men inte hittat några svar.

/ Tony

Har för mig att det finns en annan tråd i samma ämne. Där tror jag att det framkom att det var olika på olika banker. Vi var tvugna att ta ut pantbrev i förskott.

Hur kan det vara olika? Kan det inte vara ett sätt för bankerna att försöka tjäna lite extra pengar? Eller har jag helt missuppfattat hur byggkreditivet fungerar? Tjänar man inte på att bygga huset snabbt?

/Tony

Har du förhandlat bra så är räntan inte nämnvärt högre på kreditivet och då spelar det inte så stor roll......
Du spar ju fastighetsskatt istället !

Det är iofs sant. Kreditivet ligger på 2,5 % och kostnaden för pantbreven är 32 pannor. Det blir kring en tusing som banken drar in.

/ Tony

Har du fått 2,5% på kreditivet??   ::) ::) ::) Vilken bank och i vilken stad om man får fråga? :-X

Jag skall baske mig ringa banken i morgon. Vi fick 3,65%, men det var innan räntesänkningen och vi har inte påbörjat lånet ännu så här har vi en chans!!!!!!

Hej!
Var på SEB idag i Stockholm. Kreditivrätan ligger på
3,90 % och man måste ta ut pantbreven nu i början men bara på tomtpriset. Vi köper tomten nu och tar då ut pantbrev för tomten. Resterande pantbrev (alltså på huset) tas ut när huset är byggt och klart, dvs när kreditivet ska omvandlas till bolån.

Hälsningar Iram

Vi var tvungna att ta ut pantbrev som motsvarar krediten som vi beviljats i byggkreditivet.

Vad skall annars banken ha som säkerhet undar jag? ???

ÖEB i Norrköping. Eftersom det är vissa som inte behöver ta ut pantbrev på hela byggnadskostnaden i samband med att byggkreditivet startar så har väl bankerna tomten som säkerhet antar jag, som Iram beskriver.

Iofs så måste man ta ut pantbrev i flera omgångar då vilket blir fler expeditionskostnader hos Inskrivningsmyndigheten.

Jag blir lite konfunderad hur det eg funkar.

Är det ngn som tagit ut alla pantbrev när bygget är klart?

/ Tony

Jag vet inte hur bankerna gör med pantbrev och byggkreditiv, men det känns inte som om man normalt sett tjänar någon enorm summa på vänta med att ta ut alla pantbrev ett tag.

Ett räkneexempel: Man ska ta ut pantbrev på 2 miljoner. Detta innebär en kostnad på expeditionsavgifter + 40000 kr. Om man får betala in det 6 månader innan man kanske skulle behöva, så innebär det en bruttoränta (vid 3% ränta på kreditivet) på 600 kr på de 6 månaderna. Efter skattereduktion blir det 420 kr.

Detta är rätt lite i förhållande till de totala byggkostnaderna.

Man lär dessutom i detta fall gå back på att ta ut pantbreven i två omgångar, för då blir ju räntevinsten ännu mindre, samtidigt som man får expeditionsavgifter en gång till.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.