3 744 läst ·
3 svar
4k läst
3 svar
Produktionskostnadskalkyl
Hej
Går i nybyggar tankar och har en fråga?
Med utgångspunkt från produktionskostnadskalkylen, ex den som finns på denna site. Om jag vill räkna ut den totala räntekostnaden har ni någon uppfattning om när kostnaderna faller ut. Ett exempel:
Dag 1 jag köper en tomt 500 kSEK
Dag xx ......
Dag yy ......
Dag zz jag flyttar in
Förutsättningar:
Jag har en byggkredit på 2 000 kSEK
Byggprocessen tar 12 mån från köp av tomt till inflyttning.
Huset är nyckelfärdigt.
Funderingar:
Jag antar att betalningen till husfirman är den största potten. Betalas denna i en klump, förskott/efterskott och i så fall när eller är den spridd?
Faller övriga kostnader ut linjärt?
Tacksam för svar
Går i nybyggar tankar och har en fråga?
Med utgångspunkt från produktionskostnadskalkylen, ex den som finns på denna site. Om jag vill räkna ut den totala räntekostnaden har ni någon uppfattning om när kostnaderna faller ut. Ett exempel:
Dag 1 jag köper en tomt 500 kSEK
Dag xx ......
Dag yy ......
Dag zz jag flyttar in
Förutsättningar:
Jag har en byggkredit på 2 000 kSEK
Byggprocessen tar 12 mån från köp av tomt till inflyttning.
Huset är nyckelfärdigt.
Funderingar:
Jag antar att betalningen till husfirman är den största potten. Betalas denna i en klump, förskott/efterskott och i så fall när eller är den spridd?
Faller övriga kostnader ut linjärt?
Tacksam för svar
Grundregeln är (som vanligt) att inget betalas förrän det är klart. Betr. byggnationen av huset så använder husföretagen en ganska standardiserad mall för betalningsplanen. Den är av typen:
Grunden klar - 10%
Stomresning klar - 30%
osv.
Det är alltså inte linjärt på något vis.
Har dock inte hittat något riktigt exempel på en betalningsplan på nätet.
Grunden klar - 10%
Stomresning klar - 30%
osv.
Det är alltså inte linjärt på något vis.
Har dock inte hittat något riktigt exempel på en betalningsplan på nätet.
Man brukar göra som så att man upprättar en betalningsplan efter huvudtidplanen... Säg att det tar 4 månader att bygga huset. säg 1000 kronor pengarna är orellevant.
Så upprättas en lyftplan. Grunden klar 190 (200)kr, Klimatskal klart 190(200) kr, innerskal klart 190 (200) kr, Ytskikt 190(200) kr, inredning 190(200) kr När allt sedan är klart efter godkänd slutbesiktning har man rätt som entreprenör att lyfta de sista innehållna 5% av kontraktssumman i 1000 kr fallet 50 spänn. Som beställare/byggherre skall man se till att i kontraktet skriva in att åtgärder efter godkänd slutbesiktning skall vara åtgärdade inom 10 arbetsdagar eller något. När detta är gjort så skickar man stålarna.....
Sen kan man göra på miljoner andra sätt. SOm entreprenör vill man ALLTID ha en framtung plan så man inte behöver ligga ute med stålarna för det kostar deg.. osv osv osv... Men regeln är man betalar för det som byggts sen om man kommer överrens om en tidplan eller etapper är egalt egentligen...
Så upprättas en lyftplan. Grunden klar 190 (200)kr, Klimatskal klart 190(200) kr, innerskal klart 190 (200) kr, Ytskikt 190(200) kr, inredning 190(200) kr När allt sedan är klart efter godkänd slutbesiktning har man rätt som entreprenör att lyfta de sista innehållna 5% av kontraktssumman i 1000 kr fallet 50 spänn. Som beställare/byggherre skall man se till att i kontraktet skriva in att åtgärder efter godkänd slutbesiktning skall vara åtgärdade inom 10 arbetsdagar eller något. När detta är gjort så skickar man stålarna.....
Sen kan man göra på miljoner andra sätt. SOm entreprenör vill man ALLTID ha en framtung plan så man inte behöver ligga ute med stålarna för det kostar deg.. osv osv osv... Men regeln är man betalar för det som byggts sen om man kommer överrens om en tidplan eller etapper är egalt egentligen...
Klicka här för att svara