Vi är en familj med 22 000 i inkomster efter skatt + min studiemedel de månader jag plugar på 7000 kr ungefär. Vi drömmer om att bygga ett hus, men har vi ngn chans? :- (( ( Jag har räknat med de olika kalkylerna, men har inte blivit klokare på det. Kan man klara sig med 22 000 efter skatt och ändå bygga ett hus (i fall att jag inte hittar nåt jobb efter plugget...)

Det beror väl på hur mkt det kommer att kosta och hur mkt kontant ni har. Vilken typ av jobb och utbildning ni har verkar också spela stor roll med tanke på chans till Jobb och löneökning.

Om ni ska gå till banken så gör egna kalkyler och ta med er, sätt er in i era utgifter, sparande etc ordentligt. Det gjorde vi och jag tror att kvinnan på banken blev lite impad och blev då väldigt välvillig mot oss.

jag tror däremot att det kan bli svårt att få lån under studier, den som har jobb kanske kan få låna dryga millen. Men det är bara att räkna efter och gå till bankerna.......

Ni har ju ändå en bra inkomst vad jag förstår? Jag tror att det kan vara en förhandlingsfråga, kanske det beror lite på hur dina framtidsutsikter på arbetsmarknaden ser ut?

I vilket fall tycker jag ni kan börja med att bestämma vad ni kan tänka er att lägga på boendet i månaden. Lägg de pengar som överskrider era nuvarande kostnad på ett konto med bra ränta. På så sätt kan ni ju se hur ni klarar utgifterna samtidigt som ni bättrar på kontantinsatsen. Ta i lite extra också eftersom det kommer till en hel del kostnader med hus (nu har jag utgått från att ni bor i lägenhet idag). Skulle banken säga nej idag kan ni ju försöka igen lite senare och då med en bättre insats (+bättre lön?).

Själv har jag en doktorandtjänst (alltså tillfällig och egentligen ett mellanting mellan att vara student och att arbeta) men det har aldrig varit några problem med banken.

Jag tror att det mesta hänger på hur mycket man är beredd att lägga på sitt boende av det man tjänar. Man ska ju sannolikt ha råd med mer än att bo. Man kan ha roligare än att sitta vid köksbordet med en massa handlingar mellan sig och sucka och stöna, eller som för din del att både kunna och vilja bidra till familjens ekonomi men inte vara säker på att få den ynnesten, och känna att man har för många ägg i en korg; Vad gör vi om den som har inkomsterna blir sjuk? Ett alternativ är kanske att handla på second-hand marknaden, och köpa en äldre fastighet med låga boendekostnader, och renovera upp den efter hand samtidigt med att lägga undan en kapitalreserv för det framtida Stora Nybygget? För vår del är drömmen inte så mycket att "bygga nytt" som att ha ett eget hus med stor tomt och fritt läge. Så första punkten på vägen till att bygga nytt är kanske att inventera drömmarna och se vad det är man vill... Vi befinner oss lite längre fram på vägen, med nettoinkomst långt över Er, vi fick jobb båda men har alltså dryga studieskulder efter många år på universitet. Men vi har ännu inte byggt nytt utan bor i ett hus med stor tomt och hyfsat läge precis som vi vill, vi har satt vår lånenivå på under millionen vad gäller hus - och har fortfarande kvar våra drömmar, Fast nu har vi möjlighet att realisera dom - utan att behöva spräcka livstycket. Det är dock inte säkert att vi gör det - för det finns mycket annat också som är viktigt - an att bara bo. Så jag hoppas att det går bra för Er och skicker en stor lyckospark! :-)

Inte för inte kallas boende fritt översatt för "fastighetsstege" i vissa andra länder. Om jag var i era kläder skulle jag börja relativt smått och försöka byta upp mig allt eftersom ni skapat ett värde i ert nuvarande boende. Ni kanske börjar med en lägenhet med potential, fixar till den, säljer, köper en ny lägenhet och så vidare. Det tar kanske 4-5 år förutsatt att marknaden fortsätter i samma positiva anda vilket är långt ifrån säkert dock, men sedan kan ni köpa ert drömboende utan alltför mycket skulder.

mvh
David

David skrev:
Inte för inte kallas boende fritt översatt för "fastighetsstege" i vissa andra länder. Om jag var i era kläder skulle jag börja relativt smått och försöka byta upp mig allt eftersom ni skapat ett värde i ert nuvarande boende. Ni kanske börjar med en lägenhet med potential, fixar till den, säljer, köper en ny lägenhet och så vidare. Det tar kanske 4-5 år förutsatt att marknaden fortsätter i samma positiva anda vilket är långt ifrån säkert dock, men sedan kan ni köpa ert drömboende utan alltför mycket skulder.

mvh
David
Det här tycker jag verkligen var ett råd värt att beakta :)

MVH//Christina.

Visst går det att få lån och även klara sig i månaderna... Jag och min sambo har nyligen flyttat in i vårt nybyggda hus. Jag är för tillfället mammaledig och ska nu i augusti fortsätta med mina studier på Högskolan.. För oss var det inga problem att få lån på drygt 1,5 milj. Visserligen hade vi en lägenhet som vi sålde och fick ut 100000:- kontant för som vi satte direkt in i huset.

Men självklart ser bankerna olika på det här med inkomster vid studielån... JAg har bara 1 år kvar att plugga och jag tror att det spelade lite roll för banken också, just att jag inte hade så lång tid kvar och att jag utbildar mig till ett sånt yrke där det finns goda chanser till arbete efteråt..

Med detta vill jag säga att visst kan man få lån även om man pluggar eller är mammaledig, men det är också¨viktigt att ni själva går igenom era kostnader varje månad för att se om ni kan klara det...
För i slutändan är det ju ändå ni som ska betala lånen..

Lycka till i alla fall :-)

I vårt fall tittade vi inte så mycket på vår inkomst utan istället på vad vår boendekostnad är idag (tillbyggd sommarstuga) och försökte avgöra hur mkt mer vi kunde avvara per månad för ett större hus. När vi sedan hittat ett hus som motsvarade vår budget och gick till banken så var det inga som helst problem (räknat på 7% i ränta). Som vi ser det bygger vi ett "stort" hus med lägre standard eftersom vi tror att det i framtiden blir billigare att höja standarden än att öka ytan.

Jerker skrev:
I vårt fall tittade vi inte så mycket på vår inkomst utan istället på vad vår boendekostnad är idag (tillbyggd sommarstuga) och försökte avgöra hur mkt mer vi kunde avvara per månad för ett större hus. När vi sedan hittat ett hus som motsvarade vår budget och gick till banken så var det inga som helst problem (räknat på 7% i ränta). Som vi ser det bygger vi ett "stort" hus med lägre standard eftersom vi tror att det i framtiden blir billigare att höja standarden än att öka ytan.
Jag tror det är en väldigt bra metod att använda!
Vi gjorde också så. I och med att vi haft dubbla hushåll ett bra tag så kommer vi att landa på "bara" +2.000 kr/mån för ett hus, och då är 3250 kr/mån amortering. Så man skulle kunna säga att vi kommer att betala mindre än idag för att bo i hus, men spara desto mer ;)

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.