klaskarlsson
klaskarlsson: [citat] Det framgår inte riktigt vart ni bor. Men om inte er nuvarande förening har mkt ofördelaktiga lån etc, så torde er kostnad gå upp jmf med hus i samma område. Jämför vad ni får för radhuset (BR) med vad ni får lägga för ett hus - har svårt att tro att folk budar mindre på ett hus. Är huset i renoevringsbehov så kanske startsumman kan bli lägre - men då tillkommer
13 svar · 7,8k läst
F
fiLAN: Jo jag tyckte också att det lät lite lågt... Det var ju förklaringen.. =)
7 svar · 3,2k läst
lier
lier: [citat] Man kan säga att det är nog kört för oss hur vi än går till väga. Å att vi inte hamnat hos fogden eller fått anmärkning redan e ju nått jag tycker är rätt så märkligt.. Det var ju trots allt snart ett halvår sen vi lämnade huset = slutade betala på lånen. Än om vi får anmärkningar så vill man ju ändå försöka dra sitt strå till stacken på ett eller annat vis.
17 svar · 3,8k läst
M
Marive: Vi köpte vårt hus privat, handelsbanken ordnade alla papper som behövdes och skötte all kontakt med myndigheter som behövdes tror dom tog 795:- för detta.
2 svar · 2,0k läst
dajjes
dajjes: ingen som vet?
1 svar · 3,2k läst
F
Fam. Ericsson: Hej! Om ni undrar hur det gick så.. Vi la ett bud på 1.825.000:- Och huset gick för 1.850.000:- Vi kände inte att det var mer värt än så, och vi har inte tänkt utnyttja hela vårat lånelöfte. För marginalernas skull, etc. Vi ska eventuellt på visning någon dag nu på en bostadsrätt. Dels blir det billigare, dels slipper vi lagfart/pantbrev. Men också mindre. Jag tänkte lägga in
41 svar · 6,8k läst
DM
DM: Om du lägger den delen som överstiger 85% på annan fastighet/bostadsrätt och den delen i sig inte överstiger 85 % av dess värde kan du få allt som bottenlån. Fritidshus (tax.kod 221) belånas till max 75 % som bottenlån. Om man inte kan visa på att man har huset som bostad. Alltså bor där året runt. Är det bara sommarboende eller dyl så är det max 75 % belåning. Vi bor själva i
2 svar · 3,0k läst
Swetrot
Swetrot: Det finns ju ett byggår i fastighetsregistret som man använder för att ta hänsyn till sådana saker vid taxeringen. Eftersom ditt hus är av senare datum än frågorna svarar du galant nej på frågorna, och så använder Skatteverket sina schabloner för nybyggda hus istället.
1 svar · 4,5k läst
L
LindaW: Ja, hmmmm Jag är en lyckligt lottat akademiker med två barn som kollat länge och väl på lån och så vidare. Betänk .... att eftersom din fru studerar, så kommer ni att börja betala tillbaks på studielånen så fort hon är klar, vare sig hon har jobb eller inte. Minimibeloppet att betala är 500 kr per månad, lägre kommer man inte. Det måste ni också tänka på i kalkylen. Räkna
35 svar · 9,5k läst
M
mattemunnas: Tack för ditt svar! I dom 20 tusen så ingår det värme och vatten...därav högt
2 svar · 2,0k läst
K
kalle26: Vi betalde 15000 kr för våran kvalitetsansvarig. Helt bortkastat! Han har bara tittat till bygget och sedan stuckit hem utan att anstränga sig det minsta. Har bara anlitat en KA för att lagen föreskriver det. Plan och bygglagen är tvingande vad jag förstår. Stor och fet, och med färdiga stensiler som han ringde in till byggnadsnämnden. Dvs han ringde via telefon in själva planen till
16 svar · 7,5k läst
F
Fam. Ericsson: [citat] Hej! Utan att säga för mycket. Har hört någon säga att man kan få rabatterat pris ifall man kan ta emot besök för Husvisning av erat hus. Exempel 1-2 dagar. Ungefär 20-30.000:- Bör kolla upp för säkerhets skull. Om det vore något av intresse? MVH // Jimmy
1 svar · 2,6k läst
Sanna
Sanna: [citat] Aha! Då förstår jag. Jag trodde alltid det sista lyftet var "påtalade fel åtgärdade". "Godkänd slutbesiktning" har vi ju så klart redan betalt. Men det verkar ju logiskt med din förklaring. Tack! :)
9 svar · 2,4k läst
M
micaela: det behövs alltid lite överblick i vad saker kostar. våran budget är på 500, -och det är absolut inget som får spricka!*hehe* (budgetar är ju dock i princip gjorda för att spricka, så för att fixa marginalen så kanske vi sätter den på 350 istället!) :D tack! /micaela
3 svar · 4,2k läst
D
duell: Resurs bank ser vårt byggkreditiv på en vanlig kredit, vilket gör att vi har 971k/pers i beviljad kredit. Ser man det så kan jag förstå att de inte vill ge mer kredit. Men att krediten täckts upp av en fastighet och att den sökta krediten löses av byggkredit ville de inte förstå... Jag snackade med Handelsbanken och de ger mig ett allkort med 50k i kredit samt 50k från byggkrediten
8 svar · 6,0k läst
M
maggiem: Nja, ok, jag har inte försökt "mixa mig ett lån", jag fick det och hon tyckte inte det var någon problem, ja tom kunde få låna mer . Vad jag däremot tycker är lite konstig är att man kan låna så mycket som ensamstående. Alltså banken borde väl vara lite försiktig med sånt, eller? Nu är jag ganska försiktig själv och har koll på min ekonomi, men ändå... Och jag håller så
33 svar · 11,6k läst
A
a@westman: [citat] det är precis vad man kan det. gjorde iallafall juristen på banken. hon borde ju veta. snygg var hon också. en sådan skulle man ha här hemma nu. då hadde man säkert kunna se till att exet inte får ett öre. hehe. dok antagligen livsfarliga att skilja sig ifrån:-). angående att ta allt som en gåva är helt uteslutet. jag skiter ju i om hon får ge 100% i skatt. jag var bara lite
9 svar · 13,5k läst
A
Alfven: EmMi; Får jag stick in med en liten fråga angående yttertaket. Vi skall byta yttertaket på vår villa som också ligger i Västernorrland (i Ö-vik närmare bestämt). Jag vill gärna ha falsad plåt men har hört att det finns något liknande, som du nämner. Har du tips på någon firma i Västernorrland som säljer det här fuskfalsade taket? Vet du någon sida på nätet där man kan se
12 svar · 3,3k läst
S
Solana: Om marginalerna ska vara sådana att man inte kan vara barnledig o arbetslös, att INGET får hända, då gör man nog bäst i att inte leva alls! ;) Att sälja sitt hus är jätte jobbigt för att man inte kan bo kvar, men man överlever. Man överlever att dra in på livets lyx och annat som man uppfattar som nödvändigt, för at ev kunna bo kvar. Om man prövas hårt i livet så visar det sig
15 svar · 3,1k läst
Jesca_j
Jesca_j: Omöjligt att säga utan att veta värdet på huset och er lånebild.... Ni kan ju kolla vad liknande hus i er omgivning säljs för och jämföra mer erat och räkna på det.
6 svar · 2,9k läst
Swetrot
Swetrot: Jag är 36, frugan 35. Vi väntar vårt första barn om en vecka ungefär. Jag är inte ursprungligen från Stockholm, utan flyttade för snart tio år sedan in från en liten småstad (Oxelösund), men frugan är från Stockholm. Arbetsmässigt satt min fru i "vikarieträsket" med ideliga korttidsanställningar trots fem år på universitetet och en fil.kand plus en massa annat i CV:t. Mitt
71 svar · 14,9k läst
E
esox71: Souterräng, byggyta 108 kvm, 2,7 meters grävdjup på djupa sidan (vilket räknas som DJUPT), jackodren + allt annat. Pris: 55000 + moms.
4 svar · 1,9k läst
klaskarlsson
klaskarlsson: [citat] Jag känner en finska som för ett par år sedan köpte lägenhet, och nu även hus i Sverige/Stockholm. Hennes utgångsposition var att amortera av på 15-25 år. Efter att ha räknat och kollat vad dom skulle få för det dom kunde lägga, så blev det istället en mycket mildare avbetalningsplan (amortering på 50 år har jag för mig i slutändan eller om det tom var amorteringsfritt
30 svar · 9,4k läst
L
Lekkamraten: Standard SS 0210 53. Bara att läsa innantill. http://www.skatteverket.se/download/18.18e1b10334ebe8bc800035636/bostad.pdf
2 svar · 6,2k läst
Faidros
Faidros: Tänk också på att uppvärmningskostnaden per kvadratmeter blir lägre i en 1½ plansvilla.
6 svar · 2,7k läst
K
kvinna82: okej, då vet man =)
8 svar · 4,3k läst
O
ordain: [citat] Hemma hände det väl inget spännande (höjningen var ju helt enligt planerna), men på andra sidan atlanten är nog en räntesänkning i princip given nu.
27 svar · 5,9k läst
Totte_S
Totte_S: En aktuell uppgift från mig; 4,89% på ett 5 årigt hos SEB. 070906
17 svar · 4,1k läst
tallmilan
tallmilan: tuché .Henrik
17 svar · 3,4k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.