Jag och min sambo funderar på ett hus för 1,5 milj. Vi har inga pengar till kontantinsatsen, lagfart + pantbrev, så självklart vill hon ha borgen/annan säkerhet...lånet läggs sedan som 85% botten och resten som topp....men kan/brukar man inte få 100% botten om man har borgen/annan säkerhet ( vi kommer ha hennes föräldrar som borgen eller ta ut pantbrev i min stuga som är värd 1milj ) Lurar hon oss med botten på 85% ?? Eller är det vanligt med 85% med dom förutsättningarna?

Om du pantsätter din sommarstuga (under förutsättning att den inte är belånad) så skall det inte behövas topplån. Men för lån med borgensmän är det naturligt att det blir ett topplån. Det skall ju betalas innan någon av borgensmännen t.ex. avlider, annars riskerar ni ju att hela topplånet förfaller till omedelbar betalning.

Om du lägger den delen som överstiger 85% på annan fastighet/bostadsrätt och den delen i sig inte överstiger 85 % av dess värde kan du få allt som bottenlån. Fritidshus (tax.kod 221) belånas till max 75 % som bottenlån. Om man inte kan visa på att man har huset som bostad. Alltså bor där året runt. Är det bara sommarboende eller dyl så är det max 75 % belåning. Vi bor själva i ett hus som har kod 221(alltså fritidshus och inte villa som har kod 220) men kan om vi vill belåna det till 85 % bottenlån då vi är bosatta där. 75 % belåning på fritidshus gäller enbart om banken lägger lånet i sina respektive bostadsbolag (ex Stadshypotek, Swedbank Hypotek (f d Spintab) ).

Detta med borgen är dock något bankerna försöker undvika. Så hellre säkerhet i form av pantbrev i fastighet alt pantsättning av bostadsrätt. Så om du har en fritidsfastighet (helst med outnyttjade pantbrev) är ju det bästa att lägga topplånet samt lagfart- och pantbrevskostnader på den.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.