ja och sambon har gått isär. jag ska ge henne 65000 för att köpa ut henne ur kåken. först tänkte vi ta det svart, för det gick ju såå bra enligt bankgubben att skriva ett eget bodelningspapper.(tycker inte ja) nu har jag blandat in bankens jurist för att få ordentliga papper på bodelningen, vilket bör medföra att hon kommer att få betala skatt på dom 65000 hon får av mig.
och för att göra en lång fråga kort

hur många % av 65000 kommer försvinna i skatt???????

Gåvoskatten är avskaffad.

Alltså kommer ingenting att försvinna.

//KoW

Men det är ju ingen "gåva" utan räknas som en "försäljning". Hon säljer sin del av huset till honom, om hon gör en vinst så skall den beskattas som reavinst, 20% alltså.
Gör en ordentlig kalkyl för att se vad det blir för vinst. Och glömm inte dra av för kostnad för mäklare, även om du inte säljer nu.

Skatten blir ju 20% på vinsten, om vi antar som exempel att ni hade en anskaffningskostnad på 1 miljon för huset. Då är hennes andel av den anskaffningskostnaden 500 000. Om du då köper hennes andel för 650 000, så har hon gjoret en vinst på 150 000. På den får hon betala 20% skatt, om hon köper något nytt som hon betalar mer än 650 000 för så kan hon få uppskov med skatten.

Skillnaden mot att gör en bodelning som så vitt jag förstår är helt OK (alltså inte en svartförsäljning), är att då hade du fått huset utan att det räknades som försäljning, hon hade sluppit betala skatt, men du hade suttit med hela den obeskattade vinsten, så om du säljer så hade du fått betala skattt även på "hennes" andel. Skall väl tillägga att det nog är mer vanligt att man gör en bodelning, men då tar hänsyn till skatteeffekten när man bestämmer vilket värde halvan av huset har.

ok kanon. då vet jag det. det är definitivt ingen gåva:-).
en sådan här grej är inget jag kan dra av något extra på skatten eller.

maggiem skrev:
Och glöm inte dra av för kostnad för mäklare, även om du inte säljer nu.
Den tjänsten kan man inte dra av. Att huset säljs vid senare tillfälle till viss kostnad har inget att göra med dagens bodelning. Däremot kan ni dela på bankens juristkostnad - om ni får någon sådan.

Hm, det var konstig, för jag var med om liknande, alltså inte bodelning men att köpa ut och då fick man dra fiktiv kostnad för mäklarem typ 3% av värde.

Tänk på att gåvoskatten är avskaffad. En mycket bra idé i detta fall är att anlita en jurist, en advokat får ju inte rekommendera sina klienter att göra "olagliga" saker. Återigen, tänk på att gåvoskatten är avskaffad, go figure :D

Men om han får en del av huset som gåva, så kommer har att betala mycket högre reavinstskatt vid framtida försäljning, eftersom anskaffningsvärde blir lägre.

yonna skrev:
Den tjänsten kan man inte dra av. Att huset säljs vid senare tillfälle till viss kostnad har inget att göra med dagens bodelning. Däremot kan ni dela på bankens juristkostnad - om ni får någon sådan.
det är precis vad man kan det. gjorde iallafall juristen på banken. hon borde ju veta. snygg var hon också. en sådan skulle man ha här hemma nu. då hadde man säkert kunna se till att exet inte får ett öre. hehe.
dok antagligen livsfarliga att skilja sig ifrån:-).

angående att ta allt som en gåva är helt uteslutet. jag skiter ju i om hon får ge 100% i skatt. jag var bara lite nyfiken på hur mycket. trodde det rörde sig om 30-50% vi bor ju i sverige. landet man inte får göra något utan att betala en massa skatt

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.