• Är det någon som har haft funderingar på vad som kan hända med ekonomin om "frugan eller gubben blir sjukskriven eller arbetslös dvs har ni haft det med i beräkningen när ni gjort eran husbyggebudget.

Ja, självklart!

//Anders

Så alla som byggger hus för 2-3 milj kr räknar med att klara ekonomin med bara en försörjare ??

Jag tror att alla räknar med en försörjare under en period, knappast som en konstant.

Jag tycker det är en självklarhet att man räknar med att klara räkningarna även om någon blir sjuk under en längre period. Livet kan förändras snabbt och då är det inte kul att också behöva oroa sig för ekonomin.

P
Har man inga marginaler alls när man bygger så kanske man borde ta sig en funderare på om man överhuvudtaget borde bygga hus.

Bankerna räknar med så pass mycket luft i sina kalkyler att man skall kunna klara av lånen även om en blir arbetslös/sjuk. Men, det blir tufft att klara av för många, inget snack om saken.

Tyvärr börjar socialförsäkringarna bli så klena, men allt lägre ersättningsnivåer och tak på en relativt låg nivå, att det riskerar att bli fler hushåll som inte klarar av huset om det blir längre tids arbetslöshet eller sjukskrivning.

Jag vill inte ens tänka på det. Har precis köpt ett radhus och blir jag sjuk, så blir det problem. Men banken hade ingenting mot att ge mig ett lån.
Men jag tror också att om någonting händer i livet, så får man väl anpassa sig efter det - kanske sälja huset och flytta.

Ställ dig frågan VAD ÄR DET VÄRSTA SOM KAN HÄNDA DIG?
Lovar att svaret inte blir sälja huset. 75% av Sveriges befolkning bor i lägenhet och lever.
Oftast blir svaret allvarlig sjukdom, invaliditet, barnen dör eller blir allvarligt sjuka invalida.
Ha lite perspektiv till livet!

92 o 93 gick rörliga räntor upp till 20% bundna hade vi på 12.95, med nybyggt hus på 1.2 mille och en arbetslös och en barnledig?? Det mesta går med god vilja. Nu nybyggt igen för andra gången.

Swetrot skrev:
Bankerna räknar med så pass mycket luft i sina kalkyler att man skall kunna klara av lånen även om en blir arbetslös/sjuk. Men, det blir tufft att klara av för många, inget snack om saken.
.
.....under förutsättning att man är med i en A-kassa, annars blir det troligen ohållbart.

Min åsikt är att man skall räkna med att kunna bo kvar om någon i familjen blir utan arbetsinkomst av en eller annan orsak.
Visserligen får man räkna med att strypa ner sin budget till det minimala. (sälja en bil, säga upp prenumerationer, shoppa minimalt, äta billigt, låta bli att semestra etc) Om man inte kan räkna med att bo kvar trots dessa nedskärningar så anser jag att man inte skall låna så mycket.

Jag skulle inte kunna sova gott om nätterna om jag inte visste att vi skulle klara att bo i vårt hus vid sjukdom eller arbetslöshet. Vi är under 25 år båda två och har inga barn och vi har även räknat med att en av oss kommer vara barnledig i ett par år och sedan inte jobba full tid.
Skulle aldrig våga låna o bygga hus om jag inte visste att vi hade marginaler men alla är väl olika... :)

Jag förstår inte varför gå och oroa sig i onödan. OK, visst, ibland tänker jag på det själv, men det finns ingenting jag kan göra. Har köpt ett radhus själv, alltså jag har bara en inkomst. Det räker för att bo och renovera, och blir jag utan jobb eller sjukskriven, så får jag väl göra någonting åt det.
Den dagen, den sorgen.....

Solana skrev:
Ställ dig frågan VAD ÄR DET VÄRSTA SOM KAN HÄNDA DIG?
Lovar att svaret inte blir sälja huset. 75% av Sveriges befolkning bor i lägenhet och lever.
Oftast blir svaret allvarlig sjukdom, invaliditet, barnen dör eller blir allvarligt sjuka invalida.
Ha lite perspektiv till livet!
Jag håller helt med om att det värsta som kan hända inte är att behöva sälja huset, vilket det kan låta som i många trådar här.

Men, det är inte 75% av befolkningen som bor i lägenhet. Enligt SCB bodde 57% av befolkningen i småhus 2005. Av dessa gjorde 85% det med äganderätt (dvs, 48% av befolkningen bor i småhus som ägs av familjen) och 3% med bostadsrätt. Övriga hyr sitt småhus.

40% av befolknigen bor i flerbostadshus och även bland dem är det drygt 30% som har bostadsrätt.

Om man lägger samman alla med äganderätt eller bostadsrätt så kommer man upp i ca 64% av befolkningen.

Så, de klart flesta äger sin bostad, och de klart flesta bor i småhus.

Källa: http://www.scb.se/templates/tableOrChart____147048.asp

petz69 skrev:
Är det någon som har haft funderingar på vad som kan hända med ekonomin om "frugan eller gubben blir sjukskriven eller arbetslös dvs har ni haft det med i beräkningen när ni gjort eran husbyggebudget.
Jag tycker att man bör se till att man klarar av en lång sjukskrivning. För många innebär dock inte sjukskrivningen framförallt ett ekonomiskt problem. Många har avtal som gör att man får 80% av lönen även över gränsen och en del har avtal om att få 90% av lönen vid lång sjukskrivning. Efter skatt och med tanke på att man slipper utgifter som resor till jobbet och jobbluncher, så blir ofta effekten minimal på ekonomin, och om man behöver köra bil till jobbet kan man i en del fall kan tjäna på att gå hemma.

Mitt tips är att ta reda på vad ert avtal säger om vad som händer när ni blir sjuka, och eventuellt komplettera med någon försäkring ifall ni har ett klent avtal med jobbet vad gäller sjukersättning och ni inte ser att ekonomin skulle klara sig vid sjukdom. Med dagens system går det att se till att sjukdom inte innebär någon större kostnad.

Vi har klarat av att ha en person hemma sjukskriven april-sep i år utan problem
Lån på 2,2 miljoner som vi amorterar på med ca 3000 varje månad plus ränta

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.