yonna
yonna: Jag förmodar att ni har pantbrev på lånen :D. Då kan amorteringen vara den bästa lösningen just nu. När det sedan blir låneomsättning har ni möjlighet höja lånebeloppet utan större bekymmer och få ut friska pengar - samtidigt som ni under amorteringstiden successivt fått lägre bankutgifter.
9 svar · 3,1k läst
Swetrot
Swetrot: 1,8Mkr i huslån kräver c:a 200.000kr i sparkapital för att klara av 5% kontantinsats, och så kostnaden för pantbrev, stämpelskatt och lite smått och gått till flytten. Låt oss leka med att ni binder det på tio år, till 5,37%. Då kostar det i ränta efter skatteavdrag c:a 5500kr/månad. Amorterar man sedan 2500kr/månad och har 3000kr/månad i drift så blir det 11000kr/månad för att
7 svar · 4,5k läst
Swetrot
Swetrot: Man måste se till vad totalkostnaden är för att bo, för att kunna bedöma prisutvecklingen. Om priserna på energi tänker fortsätta uppåt, så kommer nybyggda moderna hus med rejäl isolering och olika typer av värmepumpar som uppvärmning att behålla sin prislapp, men stora villor i trä från förra sekelskiftet där det går åt 3-4ggr så mycket energi att värme upp huset kommer
8 svar · 2,2k läst
·
loffes
loffes: Nu såg jag att ni förmodligen redan har besökt banken, igår. Annars kan det vara bra att man beöker en eller ett par banker där man inte vill ha lån. Detta för att lära sig lite om hur bankerna resonerar, dom brukar i grunden ha ungefär samma åsikter. Bankerna vill låna ut pengar - till säkra låntagare. Ingen bank vill förlora pengarna som lånas ut. Men tex Danske Bank vill är
7 svar · 4,0k läst
F
Fam. Ericsson: Finns väl smartstart hus också? :) Bara o kolla hemsidan. www.finnsmartstart.se /Jimmy
5 svar · 8,8k läst
volvo
volvo: Jag tycker ni skall lägga några kronor på att få kontraktet granskat av en sakkunnig som står på er sida. Ni kanske kan få den som ni senare tänkt anlita som kvalitetsansvarig att se över kontraktet. Min erfarenhet är att detta lönar sig både i form av pengar men även som mindre oro och en förhoppningsvis smidigare gång fram tills huset är klart.
1 svar · 2,9k läst
klaskarlsson
klaskarlsson: Ett bra anlagd normalbred grusväg går väl på ca 1000 kr/m har jag för mig att jag läste någonstans. Dvs 30 ' för en 30 m väg då. Vår 10 m uppfart kostadeca 5' - och då skulle den bara breddas ca 1m, sen ingick iof lite borttagning av större stenar och stubbar nere på tomten för att hjullastaren skulle kunna lasta av huset då iof. Så 1 '/m vitt är nog inte orimligt... /K
7 svar · 9,4k läst
E
ErikL: Fastighetsdeklarationen är speciell. Om du skickar in den är du självklart skyldig att fylla i den sanningsenligt, och får räkna med att taxeringsvärdet stiger extra om du gjort renoveringar. Sen justerar skattemyndigheten alla taxeringsvärden vart 3:e år baserat på försäljningspriser i område, med hänsyn taget till standardpoängen i fastighetsdeklarationen. Däremot kan du låta
13 svar · 18,1k läst
klaskarlsson
klaskarlsson: [citat] Man kan hyra ut privat eller genom ngn firma som kan sköta allt eller delar av uthyrningen/annonsering/städning etc- dom tar betalt därefter förstås. Man skall deklarera alla inkomster i Sverige om man bor/dvs är skriven i Sverige - sedan finns det regler för när en inkomst inte är beskattningsbar etc. Om man gör detta i praktiken är en annan sak. Handlar det omk ett par
8 svar · 9,3k läst
H
Hyttmyra: Kanske fel ställe att lägga denna tråd?
1 svar · 7,7k läst
·
P
Pepparkaka: Lägg där till högre virkespriser de senaste året.
3 svar · 3,2k läst
D
dreadful: Problemet är egentligen inte timmarna då det inte är så många. Däremot materialet blev ganska mycket dyrare pga. dessa påslag. Men också pga. att grundpriset på materialet redan var var ganska saftigt om man jämför med utpriser i affärer. Har precis fått fakturan så jag ska kontakta firman i veckan. Vore dock bra att veta på vilka saker man får lägga på arbetsledning och arvode.
2 svar · 4,6k läst
klaskarlsson
klaskarlsson: Hur långt är ett snöre ? ;) Det kan kosta precis hur mycket som helst ! /K
1 svar · 3,7k läst
ylven
ylven: Det roliga var att 2005-06-22 (ungefär då vi köpte vårt hus) tyckte bankerna och mäklaren att vi var jättekonstiga som ville binda långt... Gissa om vi är glada idag!
3 svar · 3,5k läst
I
imported_AX: Att ett erbjudande som inte kommuniceras ut via hemsidan med största sannolikhet är ett sätt för att få till ett snabbt avslut för säljaren. Dvs inte speciellt unikt eller fantastiskt erbjudande. Jag förstår att butiker som säljer stapelvaror måste ha en tidslimit pga av varans art, mängd och konsumenternas mångfald. Men dyra varor, engångsförsäljningar, där en kund inte är
1 svar · 2,1k läst
J
jerydh: I slutänden skiljer det som sagt inte så mycket och som andra sagt så räkna ordentligt så ska det inte slå bakut. Banken kan säkert hjälpa dig med detta. Personligen är jag av typen som hellre har mer att röra mig med per månad och jämkar därför på våra bolån. Som flera sagt så kan man ju se det som ett tvångssparande om man inte jämkar och känner att man kan vara utan
8 svar · 7,9k läst
B
benjib: Personligen skulle jag nog vara villig att betala en högre slant för ett hus med kommunal VA-anslutning, men detta är ju givetvis högst individuellt. Jag tror att det finns många husköpare som inte ens har vidare stor koll på skillnaden mellan enskilt och kommunalt system och därför inte värderar det olika.
3 svar · 9,0k läst
H
henrick: Hej! Hur många snickartimmar beräknar ni för att få ett normalhus klart efter stommen är klar. Då tänker jag på sådan som skapar hela väggmoduler. T ex Lövsta-trähus och Kärnhus. Tack för svar! /H
0 svar · 2,8k läst
limla
limla: Gå gärna in på vår kalkyl och titta.. Där har vi lagt in alla de kostnader som kommit när vi byggt..
22 svar · 20,2k läst
R
roggabear: Mycket intressanta uppgifter. Vi planerar också att bygga ut vår lilla stuga (57+27 kvm) med ytterligare några kvadrat. Vi funderar dock på att utföra tillbyggnaden i 2 plan. Då borde man väl få ner kvm priset antar jag, grundläggning och sådant är väl dyrt. Eller är jag fel ute i mina antaganden? Någon som vet?
6 svar · 14,1k läst
klaskarlsson
klaskarlsson: Kostar ju inget att prova eller hur ? :) Om du vill kan du ju locka med att flytta över sparande+lönekonto till den banken ? /K
1 svar · 1,9k läst
E
EmMi: Ska välja försäkringsbolag och fått tipset att gå på den billigaste, då det är mer en principsak att ha försäkringen och att man sällan får något ut av den. Har fått ett pris på 20 773:- och ett på 24 000:- + slutbesiktning 6125:- Men om vi tar det första budet, måste vi ordna med besiktningsman själva, vad kan då en fristående besiktningsman kosta, vad har ni betalt för er
0 svar · 4,2k läst
klaskarlsson
klaskarlsson: Om jag tillåts spekulera lite i priser - eftersom dom kan variera mkt runt om i landet etc: Om du pratar svart så föreställer jag mig antingen ett rimligt fast pris, eller nånting i stil med 100-250 kr/timme En hantverkare brukar ju ta mellan 300-500 kr/h + moms /K
1 svar · 3,0k läst
H
Hugin: Tja det finns en mängd trådar rörande detta bl.a. http://www.byggahus.se/forum/priser-kalkyler-fastighetsskatt-m-m/63966-roerlig-raenta-vad-har-ni-blivit-erbjudna.html
4 svar · 3,3k läst
H
Hugin: Fick pris på 147000 för puts vilket muraren matchade. 1 1/2 plans hus teglat till nock.
3 svar · 3,5k läst
DM
DM: Hej! Vi verkar lite konfunderade när det gäller räntepåslag när vi skulle höra oss för hur pass mycket dom var villiga att låna ut till oss. Att 2 % vid 2.000.000 skiljer närmare 5000:-/månad mer än deras räntor de har nu verkar ju sanslöst. Låt säga som exempel. Vi lånar 2 miljoner med dagens räntesatse. 1: 566.666:- 8 årig Ränta till 5,33 % 2: 566.666:- 5 årig till 5,23 % 3:
18 svar · 5,7k läst
A
aleli: USPS är klart billigare än DHL/UPS/Fed Ex. Fick nyss hem 5 skrymmande kartonger från US m.h.a USPS och en av kartongerna vägde 11 kg och kostade under 100 dollar med Priority Mail (First-Class hade varit ännu billigare)
3 svar · 3,6k läst
klaskarlsson
klaskarlsson: [citat] Återigen visar det att det beror på hur man tänker, mer än att ngt skulle vara bättre än ngt annat... Jag satsar på att ha det ok som pensionär, jag tänker dock inte försaka massa saker. Tyvärr drabbas man ju ofta av en del sjukdomar skador uppåt 65-års åldern. Man har inte heller, ofta, samma äventyrslusta. Man är bekvämare av sig osv Alla är inte lika förstås, och
46 svar · 9,8k läst
L
lordi: Tyvärr är det nackdelen med att hyra. Man amorterar ju av huset för fastighetsägaren och får ingen nytta av värdeökningen heller. Pengarna bara försvinner. Jag vet hur det funkar, är numera blivande fastighetsägare och hyresvärd själv..
11 svar · 2,6k läst
DM
DM: Banken är skyldig att rätta sig efter finansinspektionens regelverk och den säger - om jag inte minns fel - att det är kundens långsiktiga betalningsförmåga som är avgörande för om man får låna eller ej. Din fråga blir därför en bedömningsfråga utifrån hur länge den lägre lönen kommer vara (3 mån eller 3 år är trots allt en stor skillnad). Kontrollkalkylen bygger på en
2 svar · 8,3k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.