Priser, Kalkyler, Fastighetsskatt m m.
Oso: Hej Vi har räntesäkrat en delsumma på lånet och räntesäkringen är satt till början av juli nästa år. För att få den räntesatsen så måste slutbesiktning av huset vara klar innan det datumet. Om det går över det datumet gäller inte räntesäkringen. Det innebär om räntorna stiger markant att man givetvis förlorar på om datumet passerat. Det innebär å andra sidan att man
imported_AX: Nu tycker jag att värderingarna ligger rätt bra till, speciellt om det är helt olika mäklare som är inblandade. Marknaden har gått som tåget sedan årsskiftet, så lite beroende på var i sverige husen ligger så skulle inte ett +20% vara konstigt på din värdering, du skulle då hamna runt 1.350.000:-. Det andra huset såldes nyligen för 1.300.000:- och din kompis fick en värdering på
co: [citat] Vi valde att bygga ut vårt gamla 30-tals hus på 90 kvm. Vi byggde till ca 70 kvm och totalrenoverade resten (nytt badrum på ny plats, ej stambyte då det var gjort, ny planlösning övre plan, delvis nya eldragningar med jordfelsbrytare, nytt kök, nya trägolv och ytskick, nytt tak). Tillbyggnaden innehöll ny tvättstuga/badrum, två sovrum. Summa summarum ca 1,5 miljoner (vill inte
co: [citat] Beror ju på hur illa ställt det är med ugnen. Att plocka ned den och sätta upp den på nytt kostar ca 30'-50'. Om kakelugnen inte använts på länge är det snarare regel än undantag att pipan i skorstenen måste åtgärdas också. Glidgjutning kostar ungefär 1500kr/meter.
marcush: Jag är ingen speciell kund på något sätt. Dessutom lånar vi upp till 100%. Jag blev själv förvånad när jag fick ner topplånsräntan till 3,88. Detta bara genom att gå en gång till de fyra stora bankerna. De enda som inte gick att pruta med var Nordea. Bor i mellansverige
volvo: Gå aldrig med på en indexreglering vars startdatum ligger före avtalad färdigställandedag! En seriös husleverantör tar aldrig ut index om inte något oförutsett försenat färdigställandetiden avsevärt. (tex. försenat/överklagat bygglov, naturkatastrof, konkurs/försening av annan entreprenör som byggherren anlitat vid sidan av huvudentreprenören) ....men tyvärr finns det de som
Byggherre: Några tankar: Öresunsregionen har blivit mycket attraktivt att bo och leva i. Det är en otrolig inflyttning till hela Öresundregionen. Företag flyttar hit eller startar upp nya försäljningsställen. Många nya arbetstillfällen skapas. Människor rör på sig uppifrån landet och många Danskar köper hus här och det är brist på bostäder. "Är vi för försiktiga eller skulle det vara
pejida: Jaha gott folk...nu har vi fått besked av banken och byggkreditivet på 2 mille är nu BEVILJAT! YIIIIHAAA! Så j-vla skönt, nu ska det byggas, ska starta en tråd om projektet, så ni som är intresserade...håll utkik ;) ska försöka fotodokumentera så mycket jag kan och redovisa priser m.m
Hestia: Håller med Volvo. Anlita en expert för att få hjälp med avtalet. Lovar att ni kommer ha glädje av det längre fram. Lycka till!
pleximaster: Är det i Lund du vill bygga eller i Lunds Kommun? Det är en väldig skillnad i både tomt priser och huspriser i respektive utanför stan. Ett nytt hus i stan blir dock ofta mer värt än det det kostat att bygga medan ett nybyggt hus ute på vischan är svårt att få tillbaka pengarna för efter man byggt. mvh plexi
DM: Om ni lånar via banken för köpet så gör de gärna allt då de vill vara säkra på att ni får lagfarten. Angående avgift så är det från rådgivare till rådgivare (arbetserfarenhet från två storbanker) och det beror ju mkt på er relation till den ev. bankmannen. Lagfarten kostar 1,5 % av köpeskillingen plus 825 kr. Denna avgift kan inte banken påverka utan är den avgiften IM tar
anyk: Knepigt Fumderar oxå på lärkan och vi har fått 1325. Fast ni kanske bor på traktamentes avstånd kom jag på nu. Undrar som ni över de "extra kostnader" som blir. Antagligen mycket... Anna
klaskarlsson: Nyckelfärdigt är väl ett sånt där begrepp som är lite suddigt. Bygger man med totalentrepenad så skall väl husföretaget ta på sig allt. Nyckelfärdigt innebär väl bara tat dom lev. och monterar själva huset, inklusive invändiga saker. Så det som tillkommer förutom tomt,VA,El, Väg (brukar ligga på ca 1000 kr/m har jag läst), schakt, grund är saker som: Trädgård, Garage, KA,
loffes: Håller med Swetrot både vad det gäller möjligheterna att få lån samt amorteringstakten. Fortsätt att spara så mycket ni orkar, alltid bra dels för att visa banken att man faktiskt kan spara/amortera mycket men även för att ha en buffert om/när det börjar regna in eller att spisen går sönder. De 90 000kr blir väl till just avgifterna vid köpet samt till en liten buffert att starta
tokan: Kolla fiskarhedenvillan. Nu har ju dom inga funkishus men dom bygger ju även egenritade hus. Tex skulle deras Tärnan gå på 1,5 nyckelfärdigt. Inkl. grund och markarbeten och inredd andra våning. Lycka till i ert letande.
Andy73: Hej, Jag kan inte se att du tagit med räntesubventioneringen på 30 % i din månadskostnad. Inkopplingen av telefon kan jag inte heller se och det är en kostnad som kan variera kraftigt beroende på var du bygger. En KA måste du också ha vilket är en kostnad på ca 15 000. Tillkommande elinstallation utöver standard min 20 000.
Henrik_N: En bra mäklare kan vara guld värd. Jag har aldrig behövt betala en spänn för mina värderingar av mäklaren. Hon vet att vi gärna rekomenderar henne, och att vi kommer ha henne den dagen vi säljer. Jag tror detta är värt mer för henne än dom 1000kr vi annars fått betala för en värdering. Som dom säger: Om du kliar min rygg så kliar jag din. :)
Sommartorparn: Ni kanske hittar en köpare som blir överlycklig över original 60-tals stil på huset och som vårdar sig om ditt gamla föräldrahem. [bild]
Pepparkaka: [citat] Stämmer bra! Nedanstående kommer ifrån http://sv.wikipedia.org/wiki/Fastighetsskatt För ett småhus är idag (2006) fastighetsskatten 1% av taxeringsvärdet, som skall motsvara 75 % av enhetens marknadsvärde. Det finns dock även en begränsningsregel, enligt vilken fastighetsskatten kan utgöra maximalt 4 % av hushållsinkomsten (definierad som summan av hushållets
klaskarlsson: [citat] Jag o min sambo råkade ut för samma sak. När vi köpte vårt radhus så stod vi på 50/50 på kontraktet. Men jag hade sålt en lgh med uppskov. Min andel räckte inte för att täcka in hela uppskovet = skatteskulden skulle lösts ut. Inte pga ngn procentregel, utan för att 50% av värdet på radhuset inte var högre än lgh som jag sålde... Som tur var insåg jag detta innan det
daddydj: Hmm, FED-chefen i USA sänkte utlåningsräntan till bankerna med 0,5 procent idag. Kan tala för att vi i Sverige inte får de höjningar som marknaden har räknat med. Dessutom verkar det vara nya sänkningar på gång där borta så det kan ev vara smart att avvakta lite med att binda.
andersmc: Du menar vitt? 350-450 kr är normala priser. Ibland tillkommer det någon typ av avgift för servicebil och ibland tillkommer reskostnader.
aggen: Jo, men sen kommer sossarna att återinföra fastighetsskatten om det borgerliga inte sitter kvar....
yonna: [citat] Jag tycker inte ni skall hänga upp er på att "alla" husspekulanter är barnfamiljer. Vi har väl världens procentuellt sett flesta enfamiljshushåll. Många av dessa vill idag ha eget hus - men anpassat för just dem. Jag var själv ute efter ett litet hus och det är förvånansvärt få alternativ att välja på. Undvik att välja ett fritidshus som tilläggsisoleras utan välj