Priser, Kalkyler, Fastighetsskatt m m.
ordain: [citat] Al Gore lever ju som han lär, så jag förstår inte den kritiken mot honom. Han säger inte åt folk att sluta åka privatjet, så varför skulle han sluta själv? Han inriktar sig på det som är effektivt, nämligen att ändra folks åsikter om vilken politik som ska föras, och vill att andra ska följa hans exempel, nämligen att stödja en politik som löser problemen. Om du har
JEGS: Träffade Swedbank Sjuhärad i Borås idag. Det blev såhär: Bygg.kred. 4,35% Kontraktsränta 0% Upplägg. avg. 0 kr Plus 300 000:- i handpenningslån räntefritt i 6 månader till tomtköp eftersom hon tykte mina aktier och fonder gick så bra just nu så det var synd att sälja dem. Förra veckan fick jag det här beskedet från Handelsbanken: Bygg.kred. 5,00% Kontraktsränta 0% Upplägg. avg.
andersmc: Se upp med kontraktsräntan, som en del banker tar. Det är tex 1% av det total lånebeloppet, men du får betala den hela tiden, även på den del av lånet du inte utnyttjat.
Hemmakatten: Lösningen är väldigt enkel. Om nu säljaren lovar att priset står fast, så är det bara för dig att säga att ni sätter detta löfte på pränt. Är två personer överens om en sak muntligt så borde det ju inte finnas några hinder för att skriva ner exakt de orden man just kommit överens om i ett avtal. Vill inte säljaren detta, ja då är det muntliga löftet nog inget värt.
volvo: [citat] I teorin, Ja! I praktiken så brukar vääääääldigt dyra områden antingen helt sakna tomter som går att bygga på. I den mån man kan få loss en tomt så brukar den istället vara väääääääldigt dyr.
Ella Mia: [citat] Om jag fattar det rätt så kan ni bygga för sisådär max 2,3 miljoner (inkl tomt). Vi har ungefär samma situation och har också kikat lite på a-hus basic #4. Har dock ingen tomt ännu!
Lekkamraten: Finns en hel del på Boverket: Boverket, vilka byggnader och när? m.m. Klockan här måste gå fel på nått sätt :D Shh....
AkutLumbago: Vet att det blir mycket cirka i svaret. Men jag kan förtydliga lite kanske. El och golvvärme dras ju från befintlig källare in i tillbyggnad. Pannrummet ligger i den gavel som skall byggas till. En dörröppning skall tas upp i befintlig gavel(fönster idag). Befintlig fasad är idag är utav putsad tegel. Detta blir alltså innervägg i tillbyggnaden.
klaskarlsson: [citat] Ja på all överskjutande vinst enligt det dokumentet jag länkade till. /K
Avbytaren: Vi har värderat om vårat hus och bakat ihop topplånet med bottenlånet, samtidigt förhandlade vi lite om räntan. Vi blev erbjudna 4.40 på Swedbank igår och 4.43 på Nordea.
spencer1: Kunde inte dröma om ett så bra svar! Nu blir det till att räkna!! Tack Tack Mvh Fredrik
newbieBob: Jag har nu tagit lån på 200000kr och ringde skatteverket ang frivillig inbetalning av uppskjuten skatt, jag hade egentligen viljat betala in det direkt, men isåfall så blir det på 2006 års inkomst (2007 års deklaration), men då måste jag isåfall betala 5% ränta för att det egentligen skulle ha varit inbetalt 13(?) februari enligt skatteverket, alltså en extra kostnad på ca 9000kr.
andersmc: 1 Material ca 100000, arbete, tja 500 timmar, 150000-200000 i kronor. 2 Blocket. 3 Byggmax.
Hemmakatten: Se då till att lnifår rörlig ränta på de nya lånen i bank B.
hempularen: I praktiken är inte skatteverket så petiga. Om de åtgärder du äskar avdrag för verkligen har utförts och kostnadsen förefaller rimöig, så behöver man överhuvudtaget inte ha några kvitton, så länge man bara öppet deklarerar att för kostnader på ex 100 000 för nytt kök 2004 saknas kvitton. Komemr fu däremot och hävdar att du byggt kök för 1,5 milj i en 60kvm "sockerlåda"
hempularen: Det beror ju helt på vad som stpr i ert avtal (som ni såvitt jag förstår redan skrivit på?). En vanlig formulering är något i stil med att köparen skall besiktiga före ett visst datum (ofta 1-3 veckor efter kontraktsdatum), allvarliga fel som då upptäcks ger köparen rätt att omförhandla eller häva köpet. Ofta finns där mer eller mindre komplicerade formuleringar om hur man
kungkokos: föra veckan slutplacerade vi på 5 år i Nordea - 4,82. Nu har räntan dock gått upp 10 punkter.
olleh1: Det innebär att vi som bygger nytt och tänker lägga in en vinst på 1 miljon i den nya bostaden får en ökad kostnad på 5000 kr om året, men ingen skattelättnad eftersom man inte nu betalar fastighetsskatt på nybygget de första åren.
anno2069: Kopierar tidigare inlägg och lägger till våra uppgifter Lagfart 1,5% av tomtpriset plus administrativ avgift på 825. Pantbrev 2% av totala lånesumman VA, 1000:-/m2 dvs 100 000kr Byggel+anslutning ca 30 000, bygg hus på sommaren=> lägre elkostnad Bygglov:Några tusenlappar Kvalitetsansvarig: Gratis Förbereda tomt ingick i grundarbetet Målning av fasad: Minst 25 000:- Telia: Gratis
konse: Jo jag glömde...så om mitt rörliga lånet är mer än 3.57% ränta så är det bäst att slänga in dem där. Ok tack!
katrinken: Vi har just påbörjat ett nybygge ute på Mälaröarna i Stockholm. Vi har köpt tomt där vi själva ska borra brunn och lägga ner avlopp - så det kan hända att alla de kostnader för bygglov vi betalt(cirka 28.500:-) inte kommer gälla er. Vi har fått ge cirka 8.500- för nybyggnadskarta, 4.500:- till miljönämnden, 7.500:- bygglov samt 7.900:- bygganmälan - detta bara till Ekerökommun.
Hemmakatten: Självklart skall det vara 1% på HALVA nedlagda byggkostnaderna, precis som Rapid skriver. Har korrigerat mitt inlägg (var nog lite trött i går kväll). Detta visar på hur viktigt det är, framförallt under "Ekonomi & Juridik", att vara kritisk till de synpunkter och åsikter som framförs. Och att ALLTID kontrollera ALLA uppgifter innan man följer några råd. Man måste komma ihåg att
pinebar: Vet inte om detta inlägg kanske skulle ha varit under övrigt egentligen, men det handlar om priser. Gissar att flera av er, i all fall ni som har gamla hus, liksom jag har hamnat i diskussioner med folk om hur mycket något kostade år 19xx och vad den kostnaden skulle motsvara idag. Hittade just en sida där man kan få reda på just precis det: http://www.myntkabinettet.se/r%C3%A4knare.htm
loffes: Fast är det inte så att topplånet ska vara betalt på 15 år? Då räcker troligtvis inte 500kr/m. Men man kan väl ha amorteringsfritt under 5 år. DM kan kanske svara på om det är så.
Byggherre: Hej, så här var det för oss: 1. Så fort som möjligt som du har alla uppgifter. Det tar tid för firmorna att besvara dina förfrågningar. 2. Vi skrev dem efter materialleveransen men visste vad det skulle kosta genom prod. kalkylen. 3. Prod. kalkylen ska hålla när det gäller de kostnader som Hussäljaren står för . Det som kan tillkomma är egna efterbeställningar och t ex om det