6 795 läst ·
41 svar
7k läst
41 svar
Bankmöte .... IGEN.
Sida 1 av 3
Hej!
Nu är det som så att både jag och sambon har lessnat på det trångbodda vi befinner i oss just nu.
Med 2 vuxna och 4 barn (3 katter också) inbakade på 89 kvm, radhus lägenhet.
Vi har hittat ett hus, wee, jippie lixom. Huset har 4 sovrum + allrum som kan göras om till ett sovrum till. Huset har en boyta på 120 kvm, väldigt fint och välplanerat.
Överkomligt pris på 1.600.000:- (Utgångspris).
Vi har bokat tid hos banken för lånelöfte den 26 September, för omkalkyl. Eftersom både jag har fått rejäl lönehöjning och sambon får en samtida föräldrapenning tillsammans med sin aktivitetsersättning.
Det vill säga vi kommer ha ut 7000:-/månaden mer NETTO än sist vi var på banken. Jag antar att dom kommer räkna på dom nya summorna, trots att föräldrapenningen inte är varaktig mer än ett år.
Huset vi ska på visning av, är redan på Onsdag så vi måste boka ny snabb tid hos våran bankman/kvinna.
Sist vi pratade med dom så ville dom "Se" att vi klarade av att spara ihop pengar till en 50 % lagfart/pantbrevskostnad som husköp innebär. Och vi har sparat ihop lite av den summan. Men tyvärr inte tillräckligt. (Det var bara 2 månader sen vi var hos banken sist) ..
Vi har tänkt spara 24.000:- nästkommande 3 månader. Inflytt i huset skulle vara 1 December.
Då antar jag att även betalning av huset skulle vara också runtomkring det datumet.
Hur tror ni banken skulle säga om vi säger att vi kommer HA SPARAT ihop till halva lagfart/pantbrevskostnaden när inflyttning sker, fast det är NU vi behöver ett lånelöfte.. Ifall vi skulle behöva vara med i budgivningen.
Tror ni dom säger blankt nej, eller skulle det gå att övertala henne? Jag menar, det handlar om så små summor egentligen. Och nu när våra inkomster är betydligt större än sist så (?) ..
Några tips om hur man kan förklara för henne att halva lagfart/pantbrevskostnaderna skulle vi klara spara ihop på 3 mån? ..
Nu när vårat drömboende är hittat och allt? ..
Alla tips är bra tips.
MVH // FAM. Ericsson
Nu är det som så att både jag och sambon har lessnat på det trångbodda vi befinner i oss just nu.
Med 2 vuxna och 4 barn (3 katter också) inbakade på 89 kvm, radhus lägenhet.
Vi har hittat ett hus, wee, jippie lixom. Huset har 4 sovrum + allrum som kan göras om till ett sovrum till. Huset har en boyta på 120 kvm, väldigt fint och välplanerat.
Överkomligt pris på 1.600.000:- (Utgångspris).
Vi har bokat tid hos banken för lånelöfte den 26 September, för omkalkyl. Eftersom både jag har fått rejäl lönehöjning och sambon får en samtida föräldrapenning tillsammans med sin aktivitetsersättning.
Det vill säga vi kommer ha ut 7000:-/månaden mer NETTO än sist vi var på banken. Jag antar att dom kommer räkna på dom nya summorna, trots att föräldrapenningen inte är varaktig mer än ett år.
Huset vi ska på visning av, är redan på Onsdag så vi måste boka ny snabb tid hos våran bankman/kvinna.
Sist vi pratade med dom så ville dom "Se" att vi klarade av att spara ihop pengar till en 50 % lagfart/pantbrevskostnad som husköp innebär. Och vi har sparat ihop lite av den summan. Men tyvärr inte tillräckligt. (Det var bara 2 månader sen vi var hos banken sist) ..
Vi har tänkt spara 24.000:- nästkommande 3 månader. Inflytt i huset skulle vara 1 December.
Då antar jag att även betalning av huset skulle vara också runtomkring det datumet.
Hur tror ni banken skulle säga om vi säger att vi kommer HA SPARAT ihop till halva lagfart/pantbrevskostnaden när inflyttning sker, fast det är NU vi behöver ett lånelöfte.. Ifall vi skulle behöva vara med i budgivningen.
Tror ni dom säger blankt nej, eller skulle det gå att övertala henne? Jag menar, det handlar om så små summor egentligen. Och nu när våra inkomster är betydligt större än sist så (?) ..
Några tips om hur man kan förklara för henne att halva lagfart/pantbrevskostnaderna skulle vi klara spara ihop på 3 mån? ..
Nu när vårat drömboende är hittat och allt? ..
Alla tips är bra tips.
MVH // FAM. Ericsson
Det e bara att säga att de får skicka faktura såp har ni ytterligare 20-25 dagar efter tillträdet att betala.
Så var det hos SBAB iallafall.
Eller får ni ha ett kontokredit på 30.000 kr för att betala lagfart/pantbrevkostnaden...
Så var det hos SBAB iallafall.
Eller får ni ha ett kontokredit på 30.000 kr för att betala lagfart/pantbrevkostnaden...
Allt är ju möjligt men ett lånelöfte är villkorad och det innebär att om ni t ex inte har de medel till lagfart och pantbrevskostnader när tillträde ska ske, så behöver banken inte heller fullfölja. Vilket kan innebära att ni har betalat insatsen men får inte köpa resten...
Och ja, jag har erfarenhet av detta då jag själv jobbar inom banksektorn. Har nog beviljat ca 500 mkr i lån sista månaderna... ;-)
Men än annan fråga, om kanske viktigare. Jag vet att du för två månader sen hade frågor om hur man skulle gå tillväga och vilka regler som gäller, vad banken kan säga, och en massa annat. Min uppfattning var och är att du inte är insatt i detta med bank, lån och fastighetsköp. Och då du själv ber om hjälp med tips och råd...igen...så är det väl så.
Min fråga (och fundering), efter att ha följt otaliga inlägg från dig, är varför du ger råd om sådant du inte kan något om? O oftast håller du dig inte ens till frågan som personen ställer utan kör någon form av egen agenda. I slutändan går du ju nästan ifrån själva frågeställningen. Du hänvisar till din egen erfarenhet, men av vad? Hur många fastigheter har du köpt, hur mkt lån har du tagit sista 15 åren för det ändamålet? Hur många banker har du egentligen besökt? Det är ju ett fritt forum men känner du inte själv att du inte kan området o är kanske fel person att försöka svara på frågor som andra behöver hjälp med?
Men måste ju trots allt vara lite självkritiskt. Håller du inte med?
Från en som tog sig tid förra gången, lycka till. Glöm inte att ett lånelöfte gäller under förutsättning att ingenting har förändrats. Om Du t ex lånar medel i annan bank för att få så att det räcker till lagfart och pantbrev kan lånelöftet dras tillbaka. O om bankkvinnan följer Swedbanks regelverk så ska hon räkna på det långsiktiga inkomsten. Ej på det som löper max ett år framåt och framför allt inte när det finns barn med i bilden. Men alla banktjänstemän räknar tyvärr olika och ser även till andra saker...
Mvh
Och ja, jag har erfarenhet av detta då jag själv jobbar inom banksektorn. Har nog beviljat ca 500 mkr i lån sista månaderna... ;-)
Men än annan fråga, om kanske viktigare. Jag vet att du för två månader sen hade frågor om hur man skulle gå tillväga och vilka regler som gäller, vad banken kan säga, och en massa annat. Min uppfattning var och är att du inte är insatt i detta med bank, lån och fastighetsköp. Och då du själv ber om hjälp med tips och råd...igen...så är det väl så.
Min fråga (och fundering), efter att ha följt otaliga inlägg från dig, är varför du ger råd om sådant du inte kan något om? O oftast håller du dig inte ens till frågan som personen ställer utan kör någon form av egen agenda. I slutändan går du ju nästan ifrån själva frågeställningen. Du hänvisar till din egen erfarenhet, men av vad? Hur många fastigheter har du köpt, hur mkt lån har du tagit sista 15 åren för det ändamålet? Hur många banker har du egentligen besökt? Det är ju ett fritt forum men känner du inte själv att du inte kan området o är kanske fel person att försöka svara på frågor som andra behöver hjälp med?
Från en som tog sig tid förra gången, lycka till. Glöm inte att ett lånelöfte gäller under förutsättning att ingenting har förändrats. Om Du t ex lånar medel i annan bank för att få så att det räcker till lagfart och pantbrev kan lånelöftet dras tillbaka. O om bankkvinnan följer Swedbanks regelverk så ska hon räkna på det långsiktiga inkomsten. Ej på det som löper max ett år framåt och framför allt inte när det finns barn med i bilden. Men alla banktjänstemän räknar tyvärr olika och ser även till andra saker...
Mvh
Till syvende og sidst är det banken som bestämmer villkoren för dina lån, inte vi på forumet. Det är till banken du skall gå med dina penningproblem. Jag tror att banken håller fast vid vad de ursprungligen sa. Räntorna har höjts sedan ni var där, så det lär snarare bli tuffare villkor.
Jag tycker du skall tänka lite på vad er familj klarar av i form av påfrestningar med en inte alltför vass ekonomi. Den regering vi har nu kommer inte strö några större summor pengar över din fru kommande år, snarare tvärtom. Jag förstår att det är lite tufft att bo så många i er lägenhet idag, men frågan är om det är en bra lösning att gå och låna 2 millar eller vad det nu hamnar på efter budgivning, för något som inte är SÅ mycket större. Däremot kommer det att bli dyrare. Barnen blir äldre, och dyrare i drift också.
Jag tycker du skall tänka lite på vad er familj klarar av i form av påfrestningar med en inte alltför vass ekonomi. Den regering vi har nu kommer inte strö några större summor pengar över din fru kommande år, snarare tvärtom. Jag förstår att det är lite tufft att bo så många i er lägenhet idag, men frågan är om det är en bra lösning att gå och låna 2 millar eller vad det nu hamnar på efter budgivning, för något som inte är SÅ mycket större. Däremot kommer det att bli dyrare. Barnen blir äldre, och dyrare i drift också.
Har ni ingenting als att lägga in kontant? Det är nog inte så lyckat med 4 barn och en fru som inte jobbar.
Tänk på att när det är dax för henne att börja jobba igen, så kanske är vi inne i lågkonjunktur och det finns iga jobb?
Har själv varit med om att köpa hus utan kontant insats, men vi betalade ca 70k i lagfart och pantavgift kontant. Och eftersom det att köpa hus då kom spontant, vår bank kontakt gav oss lån utan några krav.
Men vad jag kommer ihåg, så sa hon åt oss (som ett råd och inte krav) gå med i någon a-kassa. De tittar alltså framåt i tiden och inte bara för inkomster just nu.
Tänk på att när det är dax för henne att börja jobba igen, så kanske är vi inne i lågkonjunktur och det finns iga jobb?
Har själv varit med om att köpa hus utan kontant insats, men vi betalade ca 70k i lagfart och pantavgift kontant. Och eftersom det att köpa hus då kom spontant, vår bank kontakt gav oss lån utan några krav.
Men vad jag kommer ihåg, så sa hon åt oss (som ett råd och inte krav) gå med i någon a-kassa. De tittar alltså framåt i tiden och inte bara för inkomster just nu.
-------------DM skrev:Allt är ju möjligt men ett lånelöfte är villkorad och det innebär att om ni t ex inte har de medel till lagfart och pantbrevskostnader när tillträde ska ske, så behöver banken inte heller fullfölja. Vilket kan innebära att ni har betalat insatsen men får inte köpa resten...
Mvh
Hej!
Bra svar.
Anledningen till att jag tidigare har frågat hur man går tillväga..
Ja, det kanske var fel formulerat. Det jag undrade var om någon hade ett par konkreta tips om hur man ska lägga upp det hela. När man aldrig varit på banken tidigare och pratat lånelöfte, kalkyler, etc är det inte så lätt.
Jag har läst en hel del om bank, lån, fastighetsköp de senaste åren och är väl fortfarande inte "HELT INSATT" men det är väl ingen, förutom du då kanske?
Ber om tips igen? Det är ju bara för att höra med er från forumet om någon VET hur det ligger till? Du kunde ju inte heller svara på den frågan, eller hur? Alla banker kör med olika system och normer, enligt vad jag har befarat, då jag har hört mig för hos 3 andra banker än Swedbank. Men ändå fastnat hos dom, eftersom jag har varit kund hos dom sen jag var 12 år.
Och angående svar i andra inlägg är ju vad jag har "gått igenom" .. och min egna tankeställning. Sen om resultatet blir på en positiv utgång är ju skitsamma. I vårat land så är språk, och talessättet helt fritt vad jag har befarat. Yttrandefrihetslagen tror jag det heter. Detta är som sagt ett forum, där det är fritt fram att säga sina utsagor, tankegångar/sätt. Jag kanske ska sluta uttala mig?
Ska inte låna kontanter till lagfart/pantbrev i annan bank, då jag vet att det skulle bara vara mer skadligt för vår kontaktpersons tillförlit till oss som bolånekunder.
Och apropå kontrakt, etc. Så kommer vi med 100 % sannorlikhet införskaffat de bankmedel som krävs för att få fullfölja vår bankmans krav på oss. Det vill säga "Sparat ihop till minst 50 % av lagfart/pantbrev" för utlåning till oss.
Vi vet också att min sambos föräldrapenning tar slut, men eftersom hon frågade sist om hon fick föräldrapenning så antar jag väl att hon kommer räkna med det också i kalkyler. För mig låter det också lite konstigt, eftersom det inte är varaktig ekonomi i längden.
Tur för mig att jag fått en rejäl lönehöjning på 3500:- istället då.
1.600.000:- är utgångspriset, och dom flesta slutbud i Växjö har slutat med 100.000 - 400.000:- mer.
Tror inte detta huset kommer dra iväg så mycket med priset, men man vet aldrig. Vi har som sagt också ett "Maxbud" vi kommer lägga. Inte för att vi inte kommer klara av den huskostnaden, utan för att husets värde anses inte vara så mycket värt.
Apropå ränteökningarna så kommer vi lägga allt på bundna räntor. Vi vet att rörliga har höjt med 0.25 % .. men att bundna räntorna har sänkts med 0.05 % .. Så från förra gången vi var där så har våra kalkyler minskat med någon hundralapp mindre/månaden. Om det skulle vara till någons förtröst. ;-)
Vi får se hur det går på Onsdag och med banken.
Vi har även en borgensman ifall det skulle vara några problem med banken, ang lagfarten/pantbreven...
Nog om det, tack för ditt resonemang och tack ni alla andra också.
Du har all rätt i att jag kanske har uttalat mig "lite av egen erfarenhet" men jag hoppas således också att ingen tar illa vid. Jag hoppas givetvis alla som är köpsugna, verkligen får deras drömboende dom länge längtat efter.
MVH // Jimmy
maggiem skrev:Har ni ingenting als att lägga in kontant? Det är nog inte så lyckat med 4 barn och en fru som inte jobbar.
Vi har absolut inget att lägga kontant. Men vi har fått direktiv av vår bankkontakt om vad dom kan tänkas lägga in som topplån. Och vi klarar kalkylerna ganska bra ändå!
Vi har ut 39.000 netto:- .. Nästa år när föräldraledigheten tar slut har vi 34.500 netto.
Tänkt amortera 6000:- månaden första året.. Om vi nu får huset.
Vi har väldigt stora krav av vår bank, hon ville att vi amorterade en hel del, och vi klarade det med väldigt goda marginaler ändå.
Jag är med i A-Kassan sen 5 år tillbaka.
Banken har ju även något försäkringsskydd som skulle täcka ränteutgifterna ifall någon av oss blir arbetslös.
Vår bankman kollade framåt i tiden och frågade mig om mitt jobb, bla bla. Det vet jag också om. Även henne (Sambon) frågade hon. Så det är grönt med den biten
--------------Swetrot skrev:Till syvende og sidst är det banken som bestämmer villkoren för dina lån, inte vi på forumet. Det är till banken du skall gå med dina penningproblem. Jag tror att banken håller fast vid vad de ursprungligen sa. Räntorna har höjts sedan ni var där, så det lär snarare bli tuffare villkor.
Eftersom vi sist räknade hela beloppet på bundna räntor,. 8, 10 år.. Så har dom snarare sänkts med 0.05 %
För det första så kommer dagens regering sänka fastighetsskatten till en fast utgift/år.. (4500
Sen kommer inkomstskatten sänkas med 20 öre. Hur mycket det blir vet jag inte.
Nästa år kommer jag få löneförhöjning igen = Mer inkomst. Allstå.
Vi vet att allting blir dyrare.. Mat, El, barnen, ... Men räntorna ligger kvar 10 år = Samma utgifter)
På 10 år så kommer det ske en hel del, som varken du eller någon annan kan sia om. Det är ju en sorts risk man tar. Alla som köper tar väl risker. Finns dom som tjänar betydligt mindre än mig och min sambo och har mer i lån.
Kolla under detta forumet. Hur "Spencer" kunde få låna 2.500.000:- med nettoinkomster på 34.000:- .. precis vad vi kommer ha om ett år. Vi kommer max lägga 1.800.000:- ... så varför bråka?
Tack ändå
MVH // Jimmy
Kommer spara följande summor, 3 nästkommande månaderna.Coolman skrev:
8000
10000
8000
Har sparat 4000 ( En månad)
Summa 30.000 på 4 månader.
Ungefär halva lagfart/pantbrev.
Vill ej ha mer krediter. Och hoppas vi slipper det.
Amortera 6.000 kr/mån... Hur ska ni klara det när ni ej gjort det tidigare? Sitta o räkna ger glädjekalkyler men i verkligheten ett annat... Opps Bilen sönder, laga 7.000 kr... Opps läcker in vatten efter skyfallet fixa laga ligga ute med medel för att SEN få ut på försäkring nån liten summa...
1.6 mille tycker jag inte är överkomligt. Det är MYCKET pengar. För ett hushåll med 39.000 netto och 4 barn låter det som smärtgräns.
1.6 mille tycker jag inte är överkomligt. Det är MYCKET pengar. För ett hushåll med 39.000 netto och 4 barn låter det som smärtgräns.
Hej.Coolman skrev:Amortera 6.000 kr/mån... Hur ska ni klara det när ni ej gjort det tidigare? Sitta o räkna ger glädjekalkyler men i verkligheten ett annat... Opps Bilen sönder, laga 7.000 kr... Opps läcker in vatten efter skyfallet fixa laga ligga ute med medel för att SEN få ut på försäkring nån liten summa...
Vi räknar med detta. Inkomst 39.000 ...
Huskostnad 10.000 + amortering 6000:-
39.000
- 16000
23000
Bankens norm = 16500:- för 2 vuxna 3 barn.
Min son är inte hemmavarande här, så hon räknade med 3 barn.
Dock räknar dom med underhållsbidrag jag ska betala + barnomsorg = 2000:- mån ..
Enligt banken så har vi goda marginaler över .. Detta då hon räknade med ett lån på 2.000.000:-
Men hon och vi kanske har fel? Vi kanske ska tjäna mer?
Coolman skrev:Amortera 6.000 kr/mån... Hur ska ni klara det när ni ej gjort det tidigare? Sitta o räkna ger glädjekalkyler men i verkligheten ett annat... Opps Bilen sönder, laga 7.000 kr... Opps läcker in vatten efter skyfallet fixa laga ligga ute med medel för att SEN få ut på försäkring nån liten summa...
Amortera 6000:- när vi inte gjort det tidigare?
Har ju nyss fått jobb, fick fast efter 10 dagar. Så har inte kunnat spara nånting förräns nu, då
vi ska lägga 8000:- månaden på sparande. Jäkla skillnad från A-Kassa till välbetalt jobb faktiskt.
Bil har vi inte, har inget körkort någon av oss.
Buffertspara till huset, räknade hon också med på banken. Deras norm var på 1500:-/månaden. Också inräknat i kalkylerna.
Coolman skrev:Amortera 6.000 kr/mån... Hur ska ni klara det när ni ej gjort det tidigare? Sitta o räkna ger glädjekalkyler men i verkligheten ett annat... Opps Bilen sönder, laga 7.000 kr... Opps läcker in vatten efter skyfallet fixa laga ligga ute med medel för att SEN få ut på försäkring nån liten summa...
Med tanke på att i Växjö ligger huspriserna på betydligt mer än så, så är inte priset så väldigt "Dyrt" .. finns hus för långt långt över smärtgränserna. Och jag känner många många på jobbet som har betydligt mindre i inkomst än oss och som har lånat liknande summor och som klarar det galant.
Man lever som man tjänar, eller hur?
Kolla inlägget från Stiina i "Spencer1"´s tråd.
Dom är 2 vuxna, 4 barn. Har 34 netto. Och du säger 39.000 är en smärtgräns?
För lån på 1.600.000
Dom lånade 2.500.000:-
Vad är det då?
/Jimmy
Som sagt, jag tycker du skall resonera med banken och inte med forumet. Det är de som sitter på pengarna.
Jag hoppas att ni får ett bra och givande möte med banken, och önskar er verkligen lycka till med att hitta en bättre bostad, även om banken skulle vara fortsatt grinig.
Jag hoppas att ni får ett bra och givande möte med banken, och önskar er verkligen lycka till med att hitta en bättre bostad, även om banken skulle vara fortsatt grinig.
Självbyggare
· Stockholm
· 8 592 inlägg
39 kkr netto tycker jag (till skillnad från de flesta här?) låter som ganska mycket pengar !?!
Det innebär ju att om ni skulle tjäna lika mkt så ligger ni på ca 20 netta var, dvs ca 30-32 kkr/mån före skatt - det är väl en ganska hygglig inkomst ?!?
4 barn är ju också ganska mycket
De äter ju pengar iof.
Ingen bil är ju jättebra, speciellt om ni inte behöver skaffa ngn iom huset helelr (radhus = rel tätebebyggt ?), en bil äter ju också tusenlappar...
Det som oroar är väl lite att frun går på ersättning, å andra sidan torde ekonomin bara bli bättre sen när hon väl kan börja jobba.
Iof är det lite oroande att ni inte har ngt sparande att sätta in, men annars tycker jag inte det ser ut som dålig ekonomi...
Sen finns det ju dock en väldigt stor risk om du skulle bli sjuk eller förlora inkomsten - då kan ni få problem - nått att iaf ta med i kalkylen.
Det där med amortering eller sparande dryftas på annan tråd - jag sparar personligen hellre än amorterar hårt, men det finns olika skolor. I vårt fall när vi lånade och pratade med banken så kvittade det i stort sett för henne om vi körde med månadssparande eller amortering - det viktigaste var att vi började skapa en buffert. Så det fick bli ett sparande.
Vi har ca 1.6 mkr i lån på 2 pers+ 2 små barn och tjänar ca 37 kkr netto/mån. Vi har bott i vårt radhus sen 2003 nu. I lånet ingår även ett fritidshus - så man kan säga att det är två hus till priset av ett
Rent ekonomiskt är det ganska ansträngt för oss just nu iom att min sambo varit mammaledig ett år och det har minskat inkomsten, och knaprat på reserverna. Nu när hon börjat jobba igen så börjar det ljusna lite iaf
Sen har vi en hel del kostander iom stugbygget, så när det börjar bli klart (i nån mån) frammåt vintern nu så kan jag dra ned lite på utgifterna (resande, uteätande, husvagn, extra byggbil) och pss också få en lättnad i utgiftstrycket...
/K
Det innebär ju att om ni skulle tjäna lika mkt så ligger ni på ca 20 netta var, dvs ca 30-32 kkr/mån före skatt - det är väl en ganska hygglig inkomst ?!?
4 barn är ju också ganska mycket
De äter ju pengar iof.
Ingen bil är ju jättebra, speciellt om ni inte behöver skaffa ngn iom huset helelr (radhus = rel tätebebyggt ?), en bil äter ju också tusenlappar...
Det som oroar är väl lite att frun går på ersättning, å andra sidan torde ekonomin bara bli bättre sen när hon väl kan börja jobba.
Iof är det lite oroande att ni inte har ngt sparande att sätta in, men annars tycker jag inte det ser ut som dålig ekonomi...
Sen finns det ju dock en väldigt stor risk om du skulle bli sjuk eller förlora inkomsten - då kan ni få problem - nått att iaf ta med i kalkylen.
Det där med amortering eller sparande dryftas på annan tråd - jag sparar personligen hellre än amorterar hårt, men det finns olika skolor. I vårt fall när vi lånade och pratade med banken så kvittade det i stort sett för henne om vi körde med månadssparande eller amortering - det viktigaste var att vi började skapa en buffert. Så det fick bli ett sparande.
Vi har ca 1.6 mkr i lån på 2 pers+ 2 små barn och tjänar ca 37 kkr netto/mån. Vi har bott i vårt radhus sen 2003 nu. I lånet ingår även ett fritidshus - så man kan säga att det är två hus till priset av ett
Rent ekonomiskt är det ganska ansträngt för oss just nu iom att min sambo varit mammaledig ett år och det har minskat inkomsten, och knaprat på reserverna. Nu när hon börjat jobba igen så börjar det ljusna lite iaf
Sen har vi en hel del kostander iom stugbygget, så när det börjar bli klart (i nån mån) frammåt vintern nu så kan jag dra ned lite på utgifterna (resande, uteätande, husvagn, extra byggbil) och pss också få en lättnad i utgiftstrycket...
/K