Ja dom lär ju dö när dom hör skuldsumman..:eek:

Det är i praktiken nästan omöjligt att få sanering för skulder man dragit på sig i samband med fastighetsköp, då de anses vara "frivilliga" - annars skulle man riskera att folk drog på sig skulder till höger och vänster. Normalfallet för skuldsanering är relativt små skulder som växt p.g.a. sjukdom eller andra anledningar man inte råder över, så skulle ni ändå försöka är det den delen ni ska trycka på. Sen räcker det inte med att skulderna ska vara ett par år gamla - man får dessutom räkna med att leva på existensminimum i fem år efter att saneringen är genomförd.

Det finns dock ingen anledning att ta ut dåliga nyheter i förskott, så det viktigaste i det här läget är att du _pratar_ med banken och försöker lösa situationen på något sätt som skulle kunna fungera för båda parter. Kommunens rådgivare är också en bra rekommendation. Det enda man absolut inte ska göra är att strunta i det, för då kommer betalningsanmärkningar och annat väldigt snabbt, och sen är det i princip kört.

Det enda man absolut inte ska göra är att strunta i det, för då kommer betalningsanmärkningar och annat väldigt snabbt, och sen är det i princip kört.
Man kan säga att det är nog kört för oss hur vi än går till väga. Å att vi inte hamnat hos fogden eller fått anmärkning redan e ju nått jag tycker är rätt så märkligt.. Det var ju trots allt snart ett halvår sen vi lämnade huset = slutade betala på lånen. Än om vi får anmärkningar så vill man ju ändå försöka dra sitt strå till stacken på ett eller annat vis. Men banken har ju inte visat ett ända dugg intresse av att lägga upp någon avbetalnings förslag för oss, vilket också känns märkligt.
Träffade bankmannen på stan å sa att att han skulle kontakta oss för en tid så att vi tillsammans skulle se över våran situation. Till svar fick jag att han inte hade vårat telnr.. Dummaste jag hört någonsin. Ville inte vara med när vi skrev över huset till dom nya ägarna, men lovade att kontakta oss för kvarvarande skuld. känns som att han inte vågar stå för det som hänt, eller han kanske rent utav ligger risigt till sj pga att han beviljat så högt lån.. Ja man undrar ju. /Linda

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.