9 547 läst ·
35 svar
10k läst
35 svar
Avslag på låneansökan
Skulle inte ens gå till banken om jag gick på bidrag!!! Man ska ha jobb om man ska låna. Vad finns det för säkerhet annars...
Återigen mitt inlägg var inte ägnat åt att nervärdera dig eller din familj - mer en allmän betraktelse att en akademiker med god inkomst inte får ut mer än 3 papp mer än en som lever på bidrag...Att personer som av olika skäl inte kan jobba ska få hjälp att upprätthålla en dräglig levnadsstandard är självklart tycker jag! Och jag ifrågasätter inte alls att du sliter som ett djur. Men om man som jag investerat många år i en dyr utbildning och har ett ansvarsfullt arbete blir man lätt demoraliserad av siffrorna. Nu har ju jag som sagt en god inkomst men för en med sämre inkomst måste ju incitamentet att jobba vara noll eftersom man förmodligen inte får ut mycket mer per månad! Fick jag välja mellan att jobba för min lön eller att få ut den ändå finns det inte mycket tvekan om vad jag skulle välja...Jag är nog mer innne på gus1 linje - det måste löna sig att arbeta! Om det inte gör det kommer det ju inte heller att finnas några medel att omfördela till dem som behöver det!Fam. Ericsson skrev:----------------
Jag skiter fullständigt när du går upp.
Vissa har barn att försörja, och kom nu inte och säg att barn inte kostar. För med barn så behöver man större boende, = dyrare hyra. Kläder, mat, nöje, idrott, veckopeng, bla bla bla.. Det är väl inte mer än rätt att vi får runt 6.000:-/mån till barnen, eller?
P:S Jag går upp 02.50 varje morgon 6 dagar/veckan... Tidningsbud.
Jobbar sedan 2-skift på Volvo, Heltid.
Slår nog dina dagar med hästlängder..
Cya later, aligator!![]()
>> Håller med dig co
Du drog av för resorna, du måste nog även dra av för några luncher ute på stan á 60-70 kr.
Det är bra att Sverige har de skyddsnät som finns, synd att allt för många utnyttjar dessa.
Det höga skattetrycket är ett problem som ibland tyvärr slussar folk till svart sysselsättning
istället för vit.
Hur som helst så är skillnaden ibland skrämmande liten mellan att arbeta eller inte.
Du drog av för resorna, du måste nog även dra av för några luncher ute på stan á 60-70 kr.
Det är bra att Sverige har de skyddsnät som finns, synd att allt för många utnyttjar dessa.
Det höga skattetrycket är ett problem som ibland tyvärr slussar folk till svart sysselsättning
istället för vit.
Hur som helst så är skillnaden ibland skrämmande liten mellan att arbeta eller inte.
---co skrev:Återigen mitt inlägg var inte ägnat åt att nervärdera dig eller din familj - mer en allmän betraktelse att en akademiker med god inkomst inte får ut mer än 3 papp mer än en som lever på bidrag...Att personer som av olika skäl inte kan jobba ska få hjälp att upprätthålla en dräglig levnadsstandard är självklart tycker jag! Och jag ifrågasätter inte alls att du sliter som ett djur. Men om man som jag investerat många år i en dyr utbildning och har ett ansvarsfullt arbete blir man lätt demoraliserad av siffrorna. Nu har ju jag som sagt en god inkomst men för en med sämre inkomst måste ju incitamentet att jobba vara noll eftersom man förmodligen inte får ut mycket mer per månad! Fick jag välja mellan att jobba för min lön eller att få ut den ändå finns det inte mycket tvekan om vad jag skulle välja...Jag är nog mer innne på gus1 linje - det måste löna sig att arbeta! Om det inte gör det kommer det ju inte heller att finnas några medel att omfördela till dem som behöver det!
Trodde du vill nervärdera oss. Och ta oss som en bidragsfamilj som bara lever på bidrag.
För det första så vill min sambo inget hellre än att jobba.
Men jag förstår hur du menar.
Känns kanske lite "orättvist" att nu min Sambo har ut 16500:- netto, med barnbidrag, underhållsbidrag, bla bla.. I jämförelse mot en som jobbar så mycket .. Ta mig som exempel.. Jobbar 125 % med mina 2 jobb.. Har ut 21.000 netto.. Är borta från hemmet 13 timmar/dag lixom.. Men men, jag trivs med mina 2 jobb.
Ha de så bra du... hmm AKADEMIKER.
/Jimmy
Ja, hmmmm
Jag är en lyckligt lottat akademiker med två barn som kollat länge och väl på lån och så vidare.
Betänk .... att eftersom din fru studerar, så kommer ni att börja betala tillbaks på studielånen så fort hon är klar, vare sig hon har jobb eller inte. Minimibeloppet att betala är 500 kr per månad, lägre kommer man inte. Det måste ni också tänka på i kalkylen. Räkna också med att driftkostnader blir högre än man tror, både el, vatten och avlopp skall betalas.
Var glad istället att banken håller nere er risk. Det är ju bättre att få låna mindre till ett billigare hus och kunna ha huset kvar, än att få låna massor till ett drömboende som ni sedan får sälja om det händer något. Eller....?
Jag är en lyckligt lottat akademiker med två barn som kollat länge och väl på lån och så vidare.
Betänk .... att eftersom din fru studerar, så kommer ni att börja betala tillbaks på studielånen så fort hon är klar, vare sig hon har jobb eller inte. Minimibeloppet att betala är 500 kr per månad, lägre kommer man inte. Det måste ni också tänka på i kalkylen. Räkna också med att driftkostnader blir högre än man tror, både el, vatten och avlopp skall betalas.
Var glad istället att banken håller nere er risk. Det är ju bättre att få låna mindre till ett billigare hus och kunna ha huset kvar, än att få låna massor till ett drömboende som ni sedan får sälja om det händer något. Eller....?
Klicka här för att svara