Priser, Kalkyler, Fastighetsskatt m m.
Hemmakatten: Hmm, det där sista var en variant jag aldrig hört talas om. Skall inte säga säkert men tror inte att den fungerar. Detta pga att uppskovet bara gäller tills dess du skaffar en ersättningsbostad för ersättningsbostaden, dvs du kan inte göra detta flera gånger. Så fort man skaffat en ny bostad (och folkbokför sig där) tas uppskovet upp till deklaration automatiskt, dvs. det står redan
MagDah: Om ni har outnyttjade pantbrev på ert nuvarande hus kan det vara vettigt att utnyttja dessa så mycket det går. Det går troligen att belasta byggnadskreditivet med räntorna, så att ni inte behöver betala dessa kontant. Så gjorde vi (men jag är inte säker på att detta funkar om man lånar 100%). De flesta tillverkare verkar ligga på ett kvadratmeterpris kring 13-15000 kr. Tillkommer:
maggan9: Börja prata med en bank, få en hållbar kalkyl och ett byggnadskreditiv där tomtpriset är inräknat. Man kan ha totalentreprenad fastän man köper tomten själv . Ofta har banken speciella avtal med vissa byggfirmor om räntesatser mm. När vi sedan gjorde om kreditivet till banklån, fick vi Modulenthus rabatter fastän vi byggde med Roxistenhus, för roxi hade inga egna rabatter med färs
MrBygg: Man kanske ska fundera på hur mycket tomt man förlorar på att bygga enplan. Låt oss säga att ett enplan är 50 m2 större än 1 1/2 plan. På vissa attraktiva platser är m2 priset 1000-2000 m2 vilket ger en "kostnad" på 50-100 '
kungkokos: Hej, vi har 4,60 just nu. Men den är rätt hårt förhandlad och ligger mycket lågt.
hedde: Ja, tyvärr var det ett sovrum för lite för oss också, annars hade vi slagit till direkt. Vet inte va banken hade tyckt om det hela dock, men det hade nog löst sig. ;) /hedde
klaskarlsson: Man kan ringa både skatteverket och kronofogden. Skatteverkets uppgifter (en kreditupplysning) kan man dessutom få (beroende på bolagsfom iof - är det ett AB är det svårare) på tex ratsit.se /K
Ginflyer: Inte för att vara besvärlig, men är det någon som vet vad som gäller vid tillbyggnad? Det är inget nybygge?
hedde: Vi har beslutat för att inte kola vidare på detta, eftersom det känns att det kan rusa iväg i pris, dessutom, så känns det lite för litet för oss, så vi letar istället vidare. Tack för alla tips. /hedde
bonnier: Vårt 90m2 tak kostade 90000 att lägga om med taktegel och papp etc. Inga plåtarbeten. Spännvidden mellan offerterna var från 90000 till ca 200000.
2+2: Tänk bara på att putsningsfria fönster måste sitta så till att regnet spolar dem rena. Ofta sitter de skyddade av takfot och funkar inte "automattvätten".
Stringfellow Hawke: [citat] Verkar vara relaterat till belångingsgraden ändå, blev erbjuden 4,13% (rörligt) av Dnbnor i fredags på en bostadsrätt med en belåning på c:a 60%.
Kokosnöt: Vi bor i ett hus på 141 kvadrat byggt 79. Fjärrvärme. Garage på 40kvadrat med grundvärme med konvektorfläktelement (el). Vi har en driftkostnad per månad på 1350SEK. Då ingår vatten, varmvatten, värme och sophämtning. Alltså inte hushållsel (som i vårt fall är ca 3500kWh per år). Fjärrvärme är verkligen bra. Vi är enormt nöjda. Bra drift och ingen tillsyn behövs. Tar lite
Bezt: Vår bank hade en egen värderingsman som värderade upp vårt hus som det skulle stå när vi renoverat färdigt för de extra pengarna vi hade lånat. D.v.s för nydränerat och med nytt badrum. Gjorde skillnaden att från topplån på 400k till 70k. Och detta på telefon då jag beskrev vad vi hade djort och vad vi skulle göra med huset. Det sparade vi mycket pengar på.
Henrik_N: [citat] Stellan Lundström, suck. Jag blir så trött på denne man som dom i nyheternssändningarna efter varje räntehöjning interjuvar angående prisutvecklingen. I över 5 år har han basunerat ut samma sak vi varje interjuv: Nu rasar det, jag tror på en nedgång på mellan 10-30% inom kort. Har dom inga andra experter att tillgå? Jag lyssnade på denna tomten, och andra när jag skulle
Baritz: [citat] Hej...Jag kanske e lite trög...Men 1500kr i fast avgift,är det en engångsavgift typ bankarvode?? MVH/Baritz
klaskarlsson: [citat] Då låter det ju som om ni kan få ett äldre hus till ett för er överkomligt pris. Nytt är ju alltid nytt, men med er budget finns det en stor risk för att ni antingen inte får det som ni vill, eller måste överskrida budgeten /K
Aji: Tack för korrigeringen och tipset! Får investera i en tidning och se vad de skriver för klokt.
pinebar: Om borgarna inte sitter kvar efter nästa val så är det nog inte alls omöjligt att fastighetsskatten kommer tillbaka. Den lär säkert grunda sig på taxeringsvärdet i så fall... Jag tycker också att ni ska jobba för att hålla det nere redan nu.
Mella: Vi har också ungefär 58 000 kr brutto och vi har båda studieskulder som är skyhöga, och ingen kontantinsats... :-) Nu har vi två barn också (jag kvittar barnbidrag och dagiskostnader mot varandra), men kostnaderna för dem kommer att stiga de kommande åren. Och vårt hus beräknas kosta 3,7 miljon, och då har vi en liten (men dock) marginal kvar till det absoluta maxtaket för vad vi
jon_h: Nja, om du är mån om resultatet så tycker jag inte att du ska anlita något annat än en duktig plattsättare. De snickare jag stött på som sätter plattor brukar vara okej, men inte jättebra. Hitta en plattsättare som har goda referenser och jobbar på timme. Vill han/hon inte göra det så är det bara att leta vidare, det känns ganska oseriöst att vägra löpande debitering.
fredwel: Jag hade Nordea när jag byggde och vi hade inga problem emd att få med verktyg och arbetskläder. De ville ha in kopior på kontantutlägg och satte in pengarna på mitt konto. Rent praktiskt så löste vi pengabiten genom att skaffa ett K-rautakort (närmaste bygghandeln) med en kredit på 50 000 kr. Kortet (=krediten) är ett köpkort från handelsbanken och mna kan använda det på många
andersmc: Det finns ju tumregler som säger 10 snickartimmar per m², eller ett mannaår för en normalstor villa.
ordain: Det där ser inget vidare ut. Och givetvis ska ni inte ta något topplån. Behöver ni verkligen de pengarna innan ni hunnit värdera upp stället, så ta ett byggkreditiv, där ni bara betalar ränta på de pengar ni faktiskt använt, och inte på hela beloppet från första dagen.
Lekkamraten: Inte kan någon realist tro att alliansen sitter kvar efter nästa val. Över 220 000 småhusägare får högre fastighetsskatt nästa år. Och då skall man inte glömma bort att i småhusen finns det flera röstberättigade och att flera av dessa sannolikt röstat på alliansen just för slopandet av fastighetsskatten som var om inte den största, men en av de största valfrågorna i förra
Lupus1: Amen ingper, bra svar. Var i kontakt med min revisor idag och hon gav närapå samma svar som du. /Matte
Henjen: Tack för svaren! Vi har fått vårt kreditiv beviljat nu så det löste sig.. :-) Men vi hann bli lite nojiga när allt tog så lång tid och fakturorna började trilla in...