3 793 läst ·
17 svar
4k läst
17 svar
från 90% till 72%???
Sida 1 av 2
Jag har en fråga som jag grubblat på ett tag..
När vi skulle bygga hus så räknade banken fram en boendekostnad för oss där det räknades på att 90% av lånet skulle läggas i botten och resten på topplånet.
När huset nästan var klart så ville vi givetvis lägga om från byggkreditiv till vanligt lån. Döm om min förvåning när vi fick 72% i botten å resten på topplån vilket blev drygt 900.000kr i toppen. Kan banken verkligen göra så??
Bara nyfiken på att veta eller rättare sagt det kan vara bra att veta i vårt fall. /Linda
När vi skulle bygga hus så räknade banken fram en boendekostnad för oss där det räknades på att 90% av lånet skulle läggas i botten och resten på topplånet.
När huset nästan var klart så ville vi givetvis lägga om från byggkreditiv till vanligt lån. Döm om min förvåning när vi fick 72% i botten å resten på topplån vilket blev drygt 900.000kr i toppen. Kan banken verkligen göra så??
Bara nyfiken på att veta eller rättare sagt det kan vara bra att veta i vårt fall. /Linda
Var ni tvungna att låna mer än banken räknat på från början?
Om så är fallet kan det vara ett skäl till att ni fick lägga mer på topplånet.
Om det inte är så hade jag konfroterat banken med att det måste ha blivit fel.
Banken ska verka för att ni ska få så låg boendekostnad som möjligt. Det var väl därför ni valde dem som bank från början, eller hur? Stå på er!
Om så är fallet kan det vara ett skäl till att ni fick lägga mer på topplånet.
Om det inte är så hade jag konfroterat banken med att det måste ha blivit fel.
Banken ska verka för att ni ska få så låg boendekostnad som möjligt. Det var väl därför ni valde dem som bank från början, eller hur? Stå på er!
Av dina siffror kan jag utläsa följande:
Topplån: 28% av 3 214 000:- = 900 000:-
Bottenån 72% av 3 214 000:- = 2 314 000:-
Total lånesumma: 3 214 000:-
Tidigare lånelöfte
Om ni nu har lånat 350 000:- mer än tidigare så borde det tidigare lånelöftet vara baserat på följande:
Totallånesumma 2 864 000:- (3 214 000-350 000)
Bottenlån (90%): 2 578 000:-
Topplån (10%: 286 000:-
Totalt topplån borde nu vara 286 000 + 350 000 = 636 000:-
Bottenånet ska fortfarande ligga på 2 578 000:-
Totalt lån 3 214 000:-
MEN jag hade försökt att få villan omvärderad och få minst 90/10 fördelning på botten/topplånen.
(Kanske ännu större del på bottenlånet)
Topplån: 28% av 3 214 000:- = 900 000:-
Bottenån 72% av 3 214 000:- = 2 314 000:-
Total lånesumma: 3 214 000:-
Tidigare lånelöfte
Om ni nu har lånat 350 000:- mer än tidigare så borde det tidigare lånelöftet vara baserat på följande:
Totallånesumma 2 864 000:- (3 214 000-350 000)
Bottenlån (90%): 2 578 000:-
Topplån (10%: 286 000:-
Totalt topplån borde nu vara 286 000 + 350 000 = 636 000:-
Bottenånet ska fortfarande ligga på 2 578 000:-
Totalt lån 3 214 000:-
MEN jag hade försökt att få villan omvärderad och få minst 90/10 fördelning på botten/topplånen.
(Kanske ännu större del på bottenlånet)
Ja nått räkne huvud har jag ju aldrig varit. Men det du räknar ut stämmer säkert hur bra som helst.. Men summan du får fram stämmer inte. Jag vet att banken sa till mig att du får ett topplån på 900.000kr resten på botten alltså 1 850.000kr i botten. Minns att när dom räknade så skulle vi få en boendekostnad på 10-11000kr/mån men efter att vi lagt om lånen och lånat 350.000kr extra så blev det någonstans mellan 17-18000kr/mån Å så mycket skillnad kan det ju inte göra på 350,000kr. Vi fick ju å andra sidan aldrig en riktig offert av banken utan det räknades över telefon på våran boendekostnad.
Men den totala summan av lånet blev 2 750.000kr å det är inkl dom extra 350.000kr
Lägga om lånen ja det kan jag knappast göra vi bor som sagt inte kvar i huset. Varför orkar jag inte berätta det är så mycket men det finns på min blogg iaf. www.umeasnickare.blogg.se
/Linda
Men den totala summan av lånet blev 2 750.000kr å det är inkl dom extra 350.000kr
Lägga om lånen ja det kan jag knappast göra vi bor som sagt inte kvar i huset. Varför orkar jag inte berätta det är så mycket men det finns på min blogg iaf. www.umeasnickare.blogg.se
/Linda
Ojojoj det var en minst sagt en tråkig historia, fy f-n för opålitliga människor. Jag lider med er.
Banken värderar huset till en viss summa (marknadsvärdet) för att bedöma risken när de lånar ut pengar. Det kan vara det som har gjort att ni fick en högre del topplån, men jag vet inte.
Jag tycker du ska boka upp ett möte med banken och ta med nedan siffror och hänvisa till vad de lovat dig.
Lycka till Linda!
Så här ser nuläget ut:
Totalt lån 2 750 000:-
Bottenlån 1 850 000:- = 67% (1850/2750)
Toppenlån 900 000:- = 33% (900/2750)
Ursprungligt lånelöfte:
Totalt lån 2 400 000:-
Bottenlån 2 160 000:- = 90% (90%av 2 400 000)
Toppenlån 240 000:- = 10% (10%av 2 400 000)
Så här borde HÖGST ert lån sett ut idag med de extra 350 000:- på topplånet.
Bottenlån 2 160 000:- = 79% (2160/2750)
Toppenlån 590 000:- = 21% (590/2750)
Banken värderar huset till en viss summa (marknadsvärdet) för att bedöma risken när de lånar ut pengar. Det kan vara det som har gjort att ni fick en högre del topplån, men jag vet inte.
Jag tycker du ska boka upp ett möte med banken och ta med nedan siffror och hänvisa till vad de lovat dig.
Lycka till Linda!
Så här ser nuläget ut:
Bottenlån 1 850 000:- = 67% (1850/2750)
Toppenlån 900 000:- = 33% (900/2750)
Ursprungligt lånelöfte:
Totalt lån 2 400 000:-
Bottenlån 2 160 000:- = 90% (90%av 2 400 000)
Toppenlån 240 000:- = 10% (10%av 2 400 000)
Så här borde HÖGST ert lån sett ut idag med de extra 350 000:- på topplånet.
Bottenlån 2 160 000:- = 79% (2160/2750)
Toppenlån 590 000:- = 21% (590/2750)
Tack så mycket byggherre Du e en klippa
Lite skillnad ändå på 590.000kr till 900.000kr.
Nu när det gick som det gick så är det rent tragist att banken och kommunen inte försöker bättre med att hjälpa oss.. Banken har jag pratat med ett antal gånger å sagt att det var inte detta vi kom fram med till i början, om ni inte hjälper oss så lämnar vi bara huset.
Svårare än så är det ju inte.
Finns ju saker som är viktigare än huset, men det trodde ju inte banken förrän den dag då dom såg att det inte kom in några pengar på lånet. Då hade vi redan lämnat huset å skaffat en ny bostad. Varför gör dom såhär?? När jag bad om hjälp gick det inte att få hjälp, men när det var försent då fanns all hjälpa å allt skulle gå att lösas till det bästa.
Nu när huset e sålt med en jätteskuld så går det bra för banken att kräva in resten av pengarna också.. Nu finns det ju inget hus i pant
Banken var livrädda för att huset skulle gå till kronofogden, eller framförallt han som beviljade vårt lån å gjort den kassa uträkningen från början.
Eller så var han bara rädd om jobbet. :eek: Kan ju tilläggas att när huset såldes så var vi inte ens på banken som lånade ut våra pengar å gjorde upp affären, utan våran bankman hade lovat att han skulle höra utav sig dagen efter om hur vi skulle göra med den kvarvarande skulden. Dock så har ingen hört av sig från banken, förutom ett brev på kvarvarande skuld som ska betalas inom kort.
Antingen är det missförstånd hela vägen eller så är allt bara en ända mardröm.
Jag önskar att man aldrig byggt detta hus, men det går ju bra att vara efterklok.
/Linda
Nu när det gick som det gick så är det rent tragist att banken och kommunen inte försöker bättre med att hjälpa oss.. Banken har jag pratat med ett antal gånger å sagt att det var inte detta vi kom fram med till i början, om ni inte hjälper oss så lämnar vi bara huset.
Svårare än så är det ju inte.
Finns ju saker som är viktigare än huset, men det trodde ju inte banken förrän den dag då dom såg att det inte kom in några pengar på lånet. Då hade vi redan lämnat huset å skaffat en ny bostad. Varför gör dom såhär?? När jag bad om hjälp gick det inte att få hjälp, men när det var försent då fanns all hjälpa å allt skulle gå att lösas till det bästa.
Nu när huset e sålt med en jätteskuld så går det bra för banken att kräva in resten av pengarna också.. Nu finns det ju inget hus i pant
Eller så var han bara rädd om jobbet. :eek: Kan ju tilläggas att när huset såldes så var vi inte ens på banken som lånade ut våra pengar å gjorde upp affären, utan våran bankman hade lovat att han skulle höra utav sig dagen efter om hur vi skulle göra med den kvarvarande skulden. Dock så har ingen hört av sig från banken, förutom ett brev på kvarvarande skuld som ska betalas inom kort.
Jag önskar att man aldrig byggt detta hus, men det går ju bra att vara efterklok.
/Linda
Trist historia, som sagt.
Dock skulle jag tippa att banken har rätten på sin sida. Även ett skriftligt lånelöfte brukar ha en massa brasklappar i stil med att det förutsätter att huset värderas till minst det totala lånebeloppet, och det lär vara det som är problemet i ditt fall. Anledningen till att bottenlån är billigare är just att de ska ha säkerhet till minst motsvarande värde, och det fanns uppenbart inte i ert fall om ni blev tvungna att sälja för 1.4 miljoner.
Den andra trista delen är att jag av er blogg inte direkt kan se att banken gjort något fel eller lovat ta på sig ansvar för bygget, så den kvarvarande skulden kommer ni tyvärr med mycket stor sannolikhet att få betala av i rask takt.
Dock skulle jag tippa att banken har rätten på sin sida. Även ett skriftligt lånelöfte brukar ha en massa brasklappar i stil med att det förutsätter att huset värderas till minst det totala lånebeloppet, och det lär vara det som är problemet i ditt fall. Anledningen till att bottenlån är billigare är just att de ska ha säkerhet till minst motsvarande värde, och det fanns uppenbart inte i ert fall om ni blev tvungna att sälja för 1.4 miljoner.
Den andra trista delen är att jag av er blogg inte direkt kan se att banken gjort något fel eller lovat ta på sig ansvar för bygget, så den kvarvarande skulden kommer ni tyvärr med mycket stor sannolikhet att få betala av i rask takt.
Jag har inte haft orken att ta dusten med banken ännu.. Men sen så kan man ju undra varför ska jag försöka nu när det borde ha legat i deras intresse. Nä det framkommer inte av bloggen genom att jag har varit mest bitter på byggarna. Varför huset såldes så billigt ha ju att göra med att det inte fanns en byggfelsförsäkring= inga garantier Ingen Kontrollplan= inget slutbevis på att huset är färdigt. Huset var inte färdigställt på en massa punkter som återstod på besiktningsprotokollet. Sen så sålde vi ut alla vitvaror samt kamin vilket ni kunde läsa i bloggen varför.
Men som jag sagt tidigare det går bra att vara efterklok, och uppmärksam. Straffet man får betala är orimligt, men bara att inse verkligheten i det hela. /Linda
Men som jag sagt tidigare det går bra att vara efterklok, och uppmärksam. Straffet man får betala är orimligt, men bara att inse verkligheten i det hela. /Linda
Jag lider med er. Historien visar med all sin tydlighet att man inte ska anlita en liten snickarfirma för att bygga sitt hus. Personligen skulle jag ALDRIG släppa snickaren/firman/personen bakom detta. Jag skulle viga mitt liv åt att han får ta sitt ansvar!!
Vad jag har hört från en vän som jobbar på bank så kan man få mycket av en skuld avskriven. Bättre för banken att få tillbaka 200000 än ingenting. Försök med det, gå inte med på någon avbetalningsplan för hela beloppet. Orka att kriga på nu!
Lycka till!
Vad jag har hört från en vän som jobbar på bank så kan man få mycket av en skuld avskriven. Bättre för banken att få tillbaka 200000 än ingenting. Försök med det, gå inte med på någon avbetalningsplan för hela beloppet. Orka att kriga på nu!
Lycka till!
Snailman
Medlem
· Västra Götaland
· 5 586 inlägg
Snailman
Medlem
- Västra Götaland
- 5 586 inlägg
Har ni kollat upp detta kan funka i ert fall?
http://kronofogden.se/skuldsanering/allmant.4.3dfca4f410f4fc63c8680002196.html
http://kronofogden.se/skuldsanering/allmant.4.3dfca4f410f4fc63c8680002196.html