loffes
loffes: Kul, en tråd från 2003 som blivit uppskrämd!
8 svar · 4,6k läst
L
larsu: Ja tveka inte att försöka pruta, men en viktig sak är att du måste ha på fötterna för dina påståenden dvs ta en flera anbud då kan du börja spela ut leverantörerna mot varandra. Gör sedan flera "omgångar" av prutningar. Var heller inte het på gröten fast säljaren pressar dig till avslut. Inledningsvis skall du försöka få säljaren/na att lägga ner så mycke tid som möjligt
7 svar · 4,3k läst
A
anno2069: Vår besiktningsman värderade huset och skickade i papper till banken som då lade om lånen
4 svar · 2,3k läst
M
MagnusSt: Återigen tack för alla svar, min plan är väl inte att på 18-årsdagen blaska in den summan pengar det då är på kontot in på hennes konto:). Planen är väl snarare att jag kan skjuta till så hon kan köpa möbler osv till första boendet. Det skulle inte va ok om hon festade upp varenda spänn jag har sparat ihop:). Men hon har redan nu rätt bra omdöme så det löser sig nog.
11 svar · 2,8k läst
C
Chrille_f: Hej Ikano banken har bra låneförmåner. Vi behövde inte lägga någon egen insatls alls utan lånade till hela beloppet på vårt hus. Kan vara värt att ringa och höra med dom.
3 svar · 2,6k läst
A
AaRoNy: Hej hopp! Jag undrar vad som ingår under benämningen utvändiga VA-arbeten? Å den där Övriga exploateringskostnader vad kan man stoppa in där? jag håller på att fylla i en produktionsakostnadskalkyl. // Marcus
0 svar · 4,0k läst
D
Draven: Ni andra som byggt helt själva, har inte gjort någon form av slutbesiktning eller ?
4 svar · 2,5k läst
A
annjo: Vi funderar också på att bygga ut. Vi har ett hus i 1 1/2-plan med brutet tak och torpargrund. Tanken är att förlänga huset med ca 18 kvm i varje plan. Det ska inte bli kök eller badrum i denna del. Vi bor på landet och får bygga ut 30 kvm byggyta utan att bygglov krävs. Måste vi hitta en arkitekt som ritar eller kan en duktig byggare fixa ritningar? Vad kan man räkna med att det
9 svar · 25,0k läst
G
Gladh: Det beror ju på vad man räknar in i ordet "Driftskostnad". Det är ju inte många som räknar med försäkringar, sophämtning, kabeltv, telefon osv osv.... Jag tycker er bank har en rätt bra uppfattning när ni hamlar på runt 14.000 i månaden, helt beroende på om ni kommer amortera eller räkna med ränteavdragen (inte för att de MINSKAR kostnadern, utan bara gör att ni får mer pengar i
6 svar · 3,2k läst
A
andersmc: [citat] Det är väl lika sniket om någon försöker tillskansa sig gården till underpris.
7 svar · 10,9k läst
v-g
v-g: Billigare blir det bara om man VET vad man ska ha och för att veta det måste man nästan kunna göra jobbet själv. Fixar själv allt från Rinkaby och det blir garanterat billigast när man gör jobbet själv.
8 svar · 4,5k läst
Hemmakatten
Hemmakatten: Har ni betalat allting? I så fall lär ni aldrig se några pengar för kompensation. Har ni innehållit betalning så bör ni kunna dra av pengar för de extrakostnader ni haft (tex extra, med kvitto verifierade, kostnader ni haft i samband med boende på annan ort). I och med att ni flyttat in, så får ni leva med att hantverkare kommer och går, knappast någon ersättning att hämta där.
1 svar · 2,8k läst
Swetrot
Swetrot: [citat] Jo, i allmänhet är banken nöjd så länge det finns utsikter att man kan lösa problemen. Men att ha amorteringsfritt på ett lån som är större än fastighetens värde kan man ju glömma. Så utöver räntorna får man också börja amortera i snabb takt om priserna faller. En del klarar av det, om deras inkomster och utgifter är samma som idag vid en sådan situation. Men, är
26 svar · 5,4k läst
M
-Maria-: Ok - det var jag som var otydlig i första inlägget inser jag nu och det var som flera här har föreslagit; svärföräldrarna belånar sitt hus och hjälper oss på det viset... Då vet jag att det är fullt möjligt att göra så, tack!
6 svar · 6,5k läst
Robert_Maria
Robert_Maria: Jag skulle välja den bank som ger mig de bästa villkoren. Internetbankerna gör ju att man kan vara kund på i stort sett vilken ort som helst i sverige. Har du en bra kontakt med din bankman idag och du får bra villkor så finns ingen anledning att byta kanske.
2 svar · 1,6k läst
P
Perstorp: Alright, ja får ta och slå en signal till skattemyndigheten.
3 svar · 1,6k läst
A
andersmc: Det behöver funka olika beroende på hur dina kostnader kommer. Om du bara har några få, men stora fakturor, kan det funka bra att lämna dem till banken. Då lyfter de beloppet och ser till att fakturorna blir betalda. Om man, som jag, bygger själv blir detta system helt ogörligt. Det handlar om fler hundra fakturor och dessutom gör man väldigt många mindre inköp kontant. I dessa fall
2 svar · 3,6k läst
I
impossible: Fråga någon mäklare.
1 svar · 1,8k läst
D
Draven: [citat] Kanon Länk ! Jag har Länsförsäkringar som bank och vill ha ett bundet på 5år. Tolkar jag då detta rätt att dom lånar ett 5årigt lån (2013) i dag på 4,5% ? LFHY 505 SE0002058941 4.5 2013-09-18 00:00 Men uppdateringen är 00:00 och inget högst lägst, vad betyder det ? Och dom erbjudit oss en 5åring på 5,15% förtjänsten är då 0,65% ??
15 svar · 4,8k läst
E
esox71: Ja det är ju svindåligt. Varför ska ni betala en halv % mer när ni inte behöver? Knalla in på er bank och slå näven i bordet. Säg åt dem att matcha SvenskFast annars tar ni ert pick och pack och går någon annanstans.
12 svar · 3,9k läst
C
coachmike: Ska också bygga på Frösön och fick ett bud från min bankkontakt på 7%. Vad betyder det? Går bankerna ut så och sen förhandlar man ner den till en rimlig nivå? Eller är min bankman bara fel ute, eller galen...
29 svar · 5,5k läst
MathiasS
MathiasS: På SEB har alltid kundbonusen som dom kallar den haft månatlig löptid. Dock har den aldrig ändrats, men läser man det finstilta så är det det som gäller (om inte annat överenskommits förstås).
3 svar · 2,7k läst
O
okley_78: hej ska ev bygga bara vill ha koll så jag klarar budgeten har 1,8milj har hitta tomt för 100.000kr behöver enskilt avlopp å egenborrad brunn vill ha ett 1½plans hus med oinredd övervåning ca:100kvm/60-70kvm ska göra grovplanering själv tomt besåt av ett skogsparti antagligen steningt m,m Skall göra allt invändigt själv,bra kontakter på grävning för avlopp m,m och vill ha 100.000kr
0 svar · 2,9k läst
drgregur
drgregur: Hej! kan nån bara kort förklara hur jag räknar ut min jämkning? Hur vet jag hur mycket mer i månaden jag får ut i lön? Finns det någon beräknings regel? /M
12 svar · 6,2k läst
ByggaNytt
ByggaNytt: Jag är inte snickare även om grannarna trodde det först :) däremot har jag ritat, byggt kåken helt på egen hand. Dock anlitades en röris för VA+bergtvärmeinstallationen samt en "riktig" snickare vid svåra/större moment. Att inkjludera tomtpriset blir ju helt oväsentligt eftersom det varierar kraftigt beroende på VAR du bygger men jag har ett kvadratmeterpris på bygget 11.500 :-
4 svar · 2,9k läst
F
Fran: [citat] Va bra att få det på pränt - att man betalar i proportion till hur länge man har bott i huset under 2008. :) (Så slipper man tjafsa om detta med köparna).
14 svar · 9,4k läst
G
Gladh: [citat] Det kan så vara, men då skall man rätt säker i sin roll som politiker eftersom man i ett slag iprincip sänker villapriserna med 30 procent på ett bräde. Om jag får betala 30 procent mer i ränteutgifter varje år så betyder det ju att jag har mindre pengar att lägga på mitt hus och alltså kommer priserna sjunka på villorna. Jag skulle vilja se den regering som tar det
46 svar · 10,4k läst
joflopp
joflopp: Svår fråga som jag inte önskar något precist svar på, men gärna åsikter. Köpte förra våren ett fritidshus på ostkusten. Stugan var i sin ordning men vissa saker behövde repareras. En del av taket lades om och en gavel reparerades. Trädgården var helt igenväxt och har röjts upp. Flera stora granar fälldes för att få in eftermiddagssol och för att öppna upp. Invändigt har det
0 svar · 4,1k läst
Robert_Maria
Robert_Maria: Med mer förklaring så börjar man förstå. I ditt första inlägg så skrev du 'alla nya vitvaror'. Nu när du förklarar så ser man att tvättmaskin inte är med i det hela och inte tumlare heller. Grattis till en skön kalkyl.
5 svar · 3,1k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.